Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia logopedyczna osób z wadą słuchu PC-2S-DSU
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP.

Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska.

Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls

Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS.

Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS.

Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS.

Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę i potrafi dokonać szczegółowej charakterystyki zaburzeń mowy będących skutkiem wady słuchu

Zna narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w surdologopedii

Zna ćwiczenia rozwijające komunikację językową wykorzystywane w terapii indywidualnej i grupowej (logorytmika)

Umiejętności

Potrafi formułować diagnozę surdologopedyczną dziecka i osoby dorosłej

Umie dobierać odpowiednie formy terapii surdologopedycznej

Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla pacjenta z wadą słuchu

Potrafi zademonstrować i przeprowadzić indywidualne i grupowe ćwiczenia z dziećmi z wadą słuchu

Potrafi w odpowiedni sposób przedstawić rodzicom podopiecznych diagnozę surdologopedyczną oraz wskazówki do pracy terapeutycznej w warunkach domowych

Kompetencje społeczne

Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z wadą słuchu

Ma świadomość konieczności dalszego kształcenia się w zakresie surdologopedii w sytuacji podjęcia pracy zawodowej w służbie zdrowia (podejmowania w przyszłości studiów specjalizacyjnych w dziedzinie surdologopedii)

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowanych i prowadzonych zajęć z dziećmi z wadą słuchu

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Badanie surdologopedyczne – różne narzędzia badawcze

2. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej osób z niedosłuchem postlingwalnym

3. Metodyka szczegółowa pracy surdologopedycznej z dziećmi z niedosłuchem pre- i perilingwalnym

4. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego – omawianie różnych przypadków

5. Opinie surdologopedyczne – przykłady

6. Konstruowanie planów terapii - przykłady

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia: dyskusje w grupie, laboratoria - analiza nagrań video, zajęcia warsztatowe.

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 10

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 19:50, (sala nieznana)
Agnieszka Jedlińska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)