Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju

- Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

- Konstruowanie arkusza wywiadu

- Diagnoza funkcjonalna PEP-3-pl

- Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

- KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego

- VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii

- Narzędzie M-CHAT-R/F

- Rozwojowa Skala Obserwacyjna

- Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat wg A. Niesłuchowskiej

- Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat Ewy M. Kuleszy

- Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej w wybranej sferze rozwoju

- Analiza wyników wypełnionego arkusza obserwacji, tworzenie diagnozy w formie opisu wniosków.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę o teoriach rozwoju i metodach diagnozy małego dziecka, zna terminologię specjalistyczną

Opisuje wszystkich uczestników zespołu diagnostycznego

Umiejętności

Przeprowadza diagnozę poziomu funkcjonowania dziecka

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na problemy etyczne w badaniach i przestrzega zasad etyki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams.

2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams.

3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams.

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa16d5ae65a3641849ffd01c757e082d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=cfe508f0-f212-411a-ae27-d324d9117667&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 10 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams.

2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams.

3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams.

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw1

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a28dc6927bdf74adda8e381c771df9875%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=21764c00-9d03-43bf-b77b-68ef12a84f6a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw2

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aef0cb2d3f72e43d99d5bb20dfeafd852%40thread.tacv2/conversations?groupId=dffa41c7-b826-4694-803e-6c412b1a6fdc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi

2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams

3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Link do zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aF379-rPO0gubs08aqniyP0NHq5bFKs746hHkhRNql7g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de2a424c-115f-44ba-8b52-46e8ad7c42f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi

2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams

3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Link do zespołu grupy 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ax7c24v0VKutMlqgya4ME3fQ9dm6qTmR6Ot_CcUjHvJk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=14aee29f-1564-452e-99a0-bef81c4beb0f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu grupy 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPGCHZ9snVkbcr6UPuVa6LbYnYPugH9zQKRFklH9MMJM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=910b2317-9c16-460b-8b2d-bf327713ac37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi

2. Opracowania opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej

3. Obecności i aktywności

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi

2. Opracowania opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej

3. Obecności i aktywności

Pełny opis:

1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju.

2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka.

4. Wybrane narzędzia diagnostyczne.

5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka.

6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.

Literatura:

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie diagnozy 40 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)