Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju - Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny - Konstruowanie arkusza wywiadu - Diagnoza funkcjonalna PEP-3-pl - Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa - KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii - Narzędzie M-CHAT-R/F - Rozwojowa Skala Obserwacyjna - Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat wg A. Niesłuchowskiej - Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat Ewy M. Kuleszy - Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej w wybranej sferze rozwoju - Analiza wyników wypełnionego arkusza obserwacji, tworzenie diagnozy w formie opisu wniosków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o teoriach rozwoju i metodach diagnozy małego dziecka, zna terminologię specjalistyczną Opisuje wszystkich uczestników zespołu diagnostycznego Umiejętności Przeprowadza diagnozę poziomu funkcjonowania dziecka Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy etyczne w badaniach i przestrzega zasad etyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams. 2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams. 3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa16d5ae65a3641849ffd01c757e082d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=cfe508f0-f212-411a-ae27-d324d9117667&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 10 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams. 2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams. 3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie odpowiedzi na pytania otwarte. Arkusz oraz pytania w postaci formularza MS Forms, udostępniane są na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw1 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a28dc6927bdf74adda8e381c771df9875%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=21764c00-9d03-43bf-b77b-68ef12a84f6a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw2 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aef0cb2d3f72e43d99d5bb20dfeafd852%40thread.tacv2/conversations?groupId=dffa41c7-b826-4694-803e-6c412b1a6fdc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi 2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams 3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aF379-rPO0gubs08aqniyP0NHq5bFKs746hHkhRNql7g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=de2a424c-115f-44ba-8b52-46e8ad7c42f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi 2. Przesłanie kwestionariusza wywiadu poprzez platformę MS Teams 3. Stworzenie opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Link do zespołu grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ax7c24v0VKutMlqgya4ME3fQ9dm6qTmR6Ot_CcUjHvJk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=14aee29f-1564-452e-99a0-bef81c4beb0f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPGCHZ9snVkbcr6UPuVa6LbYnYPugH9zQKRFklH9MMJM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=910b2317-9c16-460b-8b2d-bf327713ac37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi 2. Opracowania opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej 3. Obecności i aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi 2. Opracowania opisu do arkusza wyników diagnozy dziecka w formie diagnozy funkcjonalnej 3. Obecności i aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie pojęć: diagnoza (rodzaje), diagnoza funkcjonalna, wywiad, obserwacja, kamienie milowe, zaburzenia rozwoju. 2. Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny 3. Znaczenie wywiadu dla procesu diagnostycznego małego dziecka. 4. Wybrane narzędzia diagnostyczne. 5. Obserwacja dziecka w procesie diagnostycznym małego dziecka. 6. Formalne, organizacyjne i praktyczne aspekty sporządzania diagnozy funkcjonalnej małego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura: Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP. Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN. Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES. Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej. Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski. Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin. Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132. Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie diagnozy 40 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.