Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-WKC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Test w formie pisemnej (pytania otwarte; pytania zamknięte), praca pisemna |
Pełny opis: |
- Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. - Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami. - Przeobrażenia i aktualizacje paradygmatyczne w pedagogice specjalnej związane z niepełnosprawnością. - Postawy społeczne wobec niepełnosprawnych. - Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci z niepełnosprawnością - Podmiotowość, autonomia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie. - Pedagogika specjalna wobec aktualnych zagrożeń i wyzwań ponowoczesności, rozwój pedagogiki specjalnej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki resocjalizacyjnej i aktualne formy profilaktyki niedostosowania społecznego. - Kreatywność osób niepełnosprawnych w różnych przejawach ludzkiej aktywności. Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w kulturze i sztuce. - Normalizacja współczesnych warunków życia osób z niepełnosprawnością. - Wybrane współczesne koncepcje i metody rehabilitacji. - Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz wybrane współczesne formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. Literatura uzupełniająca: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w kontekście zagadnień pedagogiki specjalnej. Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych. Zna i rozumie normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. Umiejętności Posiada umiejętność precyzyjnego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej. Wykorzystuje różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych. Potrafi rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej, ustalać założenia koncepcyjne badań, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, forować wnioski oraz dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Kompetencje społeczne Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi oraz budowania warsztatu pracy pedagoga specjalnego. Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami. |
Metody i kryteria oceniania: |
óżnica programowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin sumaryczna liczba godzin - 50 godzin ECTS – 4 punkty Link zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqncGICArhiRxqMW29gLg9SftTKU8SD31fa7hevud_bQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1406a13f-5fcb-4d92-a358-9d6680529efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru (Egzamin „0” – – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; Egzamin „1” – – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu). 2. Recenzja artykułu naukowego dotyczącego aktualnej problematyki z zakresu współczesnych problemów pedagogiki specjalnej. Zawartość recenzji: - forma i objętość pracy: czcionka Times New Roman, 12 pkt., interlinia 1,5, tekst wyjustowany, minimum 1800-2000 znaków ze spacjami (strona A4), - opis bibliograficzny artykułu (autor, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, numer czasopisma, rok wydania czasopisma, numery stron artykułu), - przedstawienie treści artykułu (skrót), - recenzja (własna opinia na temat przeczytanych treści). Uwaga: Gotowe recenzje należy przesłać na adres: mwalachowska@aps.edu.pl Zalecane czasopisma naukowe (recenzja wybranego artykułu): "Szkoła Specjalna" (dostęp: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/) "Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo" (dostęp: http://www.cns.aps.edu.pl/wydania-archiwalne.aspx) "Problemy Edukacji Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" (dostęp: IBUK Libra) "Forum Pedagogiczne" (dostęp: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/archive) "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki specjalnej" (dostęp: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum.html) "Kultura i Edukacja" (dostęp: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=issue&op=archive „Kwartalnik Niepełnosprawność” (dostęp: http://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład 1 (termin: 16.10.) Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. Wykład 2 (termin: 23.10.) Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. Wykład 3 (termin: 30.10.) Postawy społeczne wobec choroby i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. Wykład 4 (termin: 06.11.) Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej. Nowy obszar nauk we współczesnej pedagogice specjalnej. Wykład 5 (termin: 13.11.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – ojcostwo, macierzyństwo, sytuacja rodzeństwa. Wykład 6 (termin: 20.11.) Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością w rolach małżonków i rodziców. Wykład 7 (termin: 27.11.) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – organizacja systemu, raport dostępności, przykłady zastosowania. Wykład 8 (termin: 04.12.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w systemie kształcenia. Wykład 9 (termin: 11.12.) Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikowanie i sposoby ich zaspokajania. Wykład 10 (termin: 18.12.) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów uzdolnionych. Wykład 11 (termin: 08.01.) Edukacja inkluzyjna wobec ucznia odmiennego kulturowo. Wykład 12 (termin: 15.01.) Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni medialnej. Wykład 13 (termin: 22.01.) Terapeutyczne aspekty uczestnictwa w kulturze osób z niepełnosprawnością. Wykład 14 (termin: 29.01.) Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Osoba starsza jako wartość w rodzinie. |
|
Literatura: |
Wykład 1 Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 9-34; s. 37-58; s. 59-84. (IBUK Libra) (Rozdział 1. Tożsamość pedagogiki specjalnej jako nauki; Rozdział 2. Systematyka w pedagogice specjalnej; Rozdział 3. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej) Wykład 2 Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 117-134. (IBUK Libra) (Rozdział 5. Człowiek z niepełnosprawnością) Wiśniewska, J. (red.) (2015). Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy. (Biblioteka APS) Wykład 3 Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 49-86. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością w kontekście życia społecznego) Wykład 4 Kornas-Biela, D. (2009). Pedagogika prenatalna: nowy obszar nauk o wychowaniu. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 366-371. (Biblioteka APS) (Rozdział 6. Współpraca pedagogiki prenatalnej z dyscyplinami pedagogicznymi: podrozdział 8 – Pedagogika specjalna) Wykład 5 Obuchowska, I. (red.) (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: praca zbiorowa. Warszawa: WSiP. Strączek, K. (2016). Mamy z innej planety: historie kobiet, które urodziły niepełnosprawne dziecko. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szarkowicz, D. (2009). W poszukiwaniu sił … Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie. W: D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. (s. 115-124). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (IBUK Libra) Wykład 6 M. Wałachowska (2017). Wizerunek społeczny macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością. "Forum Pedagogiczne", nr 1, s. 197-210. (dostęp na: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/120) Wykład 7 Korzon, A. (2014). Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 297-306). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 336-355). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Drzazga, A. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 407-414). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Wykład 8 Firkowska-Mankiewicz, A., Szumski, G. (2008). Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce. W: D. D. Smith, Pedagogika specjalna, t. 2. (s. 319-346). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 25-31. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego) Wykład 9 Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 77-88. (IBUK Libra) (Rozdział 7. Niepełnosprawność intelektualna) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 281-292. (IBUK Libra) (Rozdział 17. Autyzm) Wykład 10 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 135-145. (IBUK Libra) (Rozdział 9. Szczególne uzdolnienia) Wykład 11 Januszewska, E., Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „INNE” kulturowo w Polsce z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 120-186. (IBUK Libra) (Rozdział 5. Edukacja w warunkach wielokulturowości) Wykład 12 Podgórska-Jachnik, D. (2013). Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. (s. 65-110). Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wykład 13 Forkiewicz, J., Ploch, L., Wieruszewska-Duraj, S., Żuraw, H. (2019). Terapia – kultura – życie. Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, s. 13-56. (IBUK Libra) Wykład 14 Trafiałek, E. (2014). Rodzina jako obszar aktywności i źródło wsparcia w aktywnym starzeniu się. W: P. Szukalski, B. Szatur-Jaworska, Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom. (s. 153-160). Łódź: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. (IBUK Libra) Wałachowska, M. (2018). Osoba starsza jako wartość w rodzinie. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. (s. 369-392). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (Biblioteka APS) |
|
Uwagi: |
Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć w trybie stacjonarnym jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (terminy wykładów - piątek g. 11.40 – 13.15: 09.10.; 16.10.; 23.10.; 30.10.; 06.11.; 13.11.; 20.11.; 27.11.; 04.12.; 11.12.; 18.12.; 08.01.; 15.01.; 22.01.; 29.01.); Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af07e340a6f2c479491632f71a275f31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=50937a9b-e7ce-4425-8b6f-8ae421efe524&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - „Notes zajęć” w aplikacji MS Teams na kanale grupy wykładowej (recenzję wybranego artykułu naukowego z zakresu współczesnych problemów pedagogiki specjalnej należy umieścić w indywidualnym „Notesie zajęć” MS Teams / zakładka: Recenzja artykułu; ostateczny termin składania prac: 27.11.2020 r.) - aplikacja Forms (test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę z zakresu przedmiotu – terminy: egzamin „0” – 29.01.2020 r. – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; egzamin „1” – 02.02.2021 r. g. 9.00-10.00 – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu w terminie „0”); zmiana sytuacji epidemicznej dopuszcza przeprowadzenie egzaminu w siedzibie Uczelni Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; obowiązkowa lektura zamieszczonych publikacji w podanych zakresach); - poczta USOSmail i APSmail (indywidualny kontakt ze studentami; indywidualny kontakt z wykładowcą: środa g. 9.30-10.30, piątek g. 10.30-11.30, adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 35 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 35 godzin sumaryczna liczba godzin - 100 godzin ECTS – 4 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin- test. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. 2. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 3. Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej jako nowego obszaru nauk o wychowaniu. 4. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 5. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 6. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 7. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 8. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna (dostęp do usług medycznych i rehabilitacyjnych), rehabilitacja zawodowa (przygotowanie zawodowe i praca zawodowa), rehabilitacja społeczna (bariery architektoniczne, bariery komunikacyjne, stereotypowy wizerunek osoby z niepełnosprawnością, przykłady społecznego wsparcia) 9. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba dermatologiczna; otyłość; zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 10. Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży w zagadnieniach szczegółowych współczesnej pedagogiki specjalnej 11. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 12. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. Sylwetki bohaterów z niepełnosprawnością 13. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Konarska J., Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Oficyna Wydawnicza AFM, Krakowska Akademia im. A. F. Modrzewskiego, Kraków 2019. Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. Literatura uzupełniająca: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. Kornas-Biela D., Pedagogika prenatalna: nowy obszar nauk o wychowaniu. Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości, (red.) M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, (red.) K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin sumaryczna liczba godzin - 50 godzin Link zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae871dbfc083149b790704531de8f6cb8%40thread.tacv2/conversations?groupId=6828e4a4-e704-40f9-b626-57d0ed92d48d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOD ZESPOŁU: rbuv04g ECTS – 4 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru – 31.01.2022 r. g. 9.00-10.00 (aplikacja Forms) - termin w sesji zimowej obowiązkowy dla wszystkich studentów realizujących przedmiot 2. Recenzja artykułu naukowego dotyczącego aktualnej problematyki z zakresu współczesnych problemów pedagogiki specjalnej. Zawartość recenzji: - forma i objętość pracy: czcionka Times New Roman, 12 pkt., interlinia 1,5, tekst wyjustowany, minimum 1800-2000 znaków ze spacjami (strona A4), - opis bibliograficzny artykułu (autor, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, numer czasopisma, rok wydania czasopisma, numery stron artykułu), - przedstawienie treści artykułu (skrót), - recenzja (własna opinia na temat przeczytanych treści). Uwaga: Gotowe recenzje należy przesłać na adres: mwalachowska@aps.edu.pl do dnia 29.11.2021 r. Zalecane czasopisma naukowe (recenzja wybranego artykułu): "Szkoła Specjalna" (dostęp: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/) "Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo" (dostęp: http://www.cns.aps.edu.pl/wydania-archiwalne.aspx) "Problemy Edukacji Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" (dostęp: IBUK Libra) "Forum Pedagogiczne" (dostęp: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/archive) "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki specjalnej" (dostęp: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum.html) "Kultura i Edukacja" (dostęp: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=issue&op=archive „Kwartalnik Niepełnosprawność” (dostęp: http://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład 1 Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. Wykład 2 Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. Wykład 3 Postawy społeczne wobec choroby i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. Wykład 4 Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej. Nowy obszar nauk we współczesnej pedagogice specjalnej. Wykład 5 Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – ojcostwo, macierzyństwo, sytuacja rodzeństwa. Wykład 6 Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością w rolach małżonków i rodziców. Wykład 7 Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – organizacja systemu, raport dostępności, przykłady zastosowania. Wykład 8 Uczeń ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w systemie kształcenia. Wykład 9 Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikowanie i sposoby ich zaspokajania. Wykład 10 Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów uzdolnionych. Wykład 11 Edukacja inkluzyjna wobec ucznia odmiennego kulturowo. Wykład 12 Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni medialnej. Wykład 13 Terapeutyczne aspekty uczestnictwa w kulturze osób z niepełnosprawnością. Wykład 14 Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Osoba starsza jako wartość w rodzinie. |
|
Literatura: |
Wykład 1 Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 9-34; s. 37-58; s. 59-84. (IBUK Libra) (Rozdział 1. Tożsamość pedagogiki specjalnej jako nauki; Rozdział 2. Systematyka w pedagogice specjalnej; Rozdział 3. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej) Wykład 2 Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 117-134. (IBUK Libra) (Rozdział 5. Człowiek z niepełnosprawnością) Wiśniewska, J. (red.) (2015). Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy. (Biblioteka APS) Wykład 3 Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 49-86. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością w kontekście życia społecznego) Wykład 4 Kornas-Biela, D. (2009). Pedagogika prenatalna: nowy obszar nauk o wychowaniu. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 366-371. (Biblioteka APS) (Rozdział 6. Współpraca pedagogiki prenatalnej z dyscyplinami pedagogicznymi: podrozdział 8 – Pedagogika specjalna) Wykład 5 Obuchowska, I. (red.) (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: praca zbiorowa. Warszawa: WSiP. Strączek, K. (2016). Mamy z innej planety: historie kobiet, które urodziły niepełnosprawne dziecko. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szarkowicz, D. (2009). W poszukiwaniu sił … Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie. W: D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. (s. 115-124). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (IBUK Libra) Wykład 6 M. Wałachowska (2017). Wizerunek społeczny macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością. "Forum Pedagogiczne", nr 1, s. 197-210. (dostęp na: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/120) Wykład 7 Korzon, A. (2014). Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 297-306). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 336-355). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Drzazga, A. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 407-414). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Wykład 8 Firkowska-Mankiewicz, A., Szumski, G. (2008). Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce. W: D. D. Smith, Pedagogika specjalna, t. 2. (s. 319-346). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 25-31. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego) Wykład 9 Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 77-88. (IBUK Libra) (Rozdział 7. Niepełnosprawność intelektualna) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 281-292. (IBUK Libra) (Rozdział 17. Autyzm) Wykład 10 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 135-145. (IBUK Libra) (Rozdział 9. Szczególne uzdolnienia) Wykład 11 Januszewska, E., Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „INNE” kulturowo w Polsce z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 120-186. (IBUK Libra) (Rozdział 5. Edukacja w warunkach wielokulturowości) Wykład 12 Podgórska-Jachnik, D. (2013). Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. (s. 65-110). Kraków: Wydawnictwo Impuls. Wykład 13 Forkiewicz, J., Ploch, L., Wieruszewska-Duraj, S., Żuraw, H. (2019). Terapia – kultura – życie. Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, s. 13-56. (IBUK Libra) Wykład 14 Trafiałek, E. (2014). Rodzina jako obszar aktywności i źródło wsparcia w aktywnym starzeniu się. W: P. Szukalski, B. Szatur-Jaworska, Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom. (s. 153-160). Łódź: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. (IBUK Libra) Wałachowska, M. (2018). Osoba starsza jako wartość w rodzinie. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. (s. 369-392). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (Biblioteka APS) |
|
Uwagi: |
Metoda dydaktyczna: - wykład konwencjonalny Wykorzystywane narzędzia komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (zdalne prowadzenie zajęć wykładowych); Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac23vgM5gyC3BqkgSoYqdyh8vCFN3Fyxbt1LjfK6-rdA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3906b1db-4143-4794-b3e8-72b5e5277a1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - aplikacja Forms (zdalne przeprowadzenie testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę z zakresu przedmiotu w przypadku braku możliwości stacjonarnego egzaminowania z powodu sytuacji epidemicznej); Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na kanale ogólnym grupy zajęciowej na MS Teams. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; obowiązkowa lektura zamieszczonych publikacji w podanych zakresach); - poczta Outlook w domenie APS (indywidualny kontakt ze studentami; adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 35 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 35 godzin sumaryczna liczba godzin - 100 godzin ECTS – 4 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Test w formie pisemnej (pytania otwarte; pytania zamknięte), praca pisemna |
|
Pełny opis: |
1. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 2. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 3. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 4. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 5. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 6. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna, rehabilitacja zawodowa, rehabilitacja społeczna 7. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba, zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 8. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 9. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. 10. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. Literatura uzupełniająca: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
óżnica programowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin sumaryczna liczba godzin - 50 godzin ECTS – 4 punkty Link zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqncGICArhiRxqMW29gLg9SftTKU8SD31fa7hevud_bQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1406a13f-5fcb-4d92-a358-9d6680529efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin- test. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. 2. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 3. Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej jako nowego obszaru nauk o wychowaniu. 4. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 5. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 6. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 7. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 8. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna (dostęp do usług medycznych i rehabilitacyjnych), rehabilitacja zawodowa (przygotowanie zawodowe i praca zawodowa), rehabilitacja społeczna (bariery architektoniczne, bariery komunikacyjne, stereotypowy wizerunek osoby z niepełnosprawnością, przykłady społecznego wsparcia) 9. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba dermatologiczna; otyłość; zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 10. Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży w zagadnieniach szczegółowych współczesnej pedagogiki specjalnej 11. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 12. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. Sylwetki bohaterów z niepełnosprawnością 13. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Konarska J., Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Oficyna Wydawnicza AFM, Krakowska Akademia im. A. F. Modrzewskiego, Kraków 2019. Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. Literatura uzupełniająca: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. Kornas-Biela D., Pedagogika prenatalna: nowy obszar nauk o wychowaniu. Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości, (red.) M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, (red.) K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin sumaryczna liczba godzin - 50 godzin ECTS – 4 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Test w formie pisemnej (pytania otwarte; pytania zamknięte), praca pisemna |
|
Pełny opis: |
1. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 2. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 3. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 4. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 5. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 6. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna, rehabilitacja zawodowa, rehabilitacja społeczna 7. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba, zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 8. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 9. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. 10. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. Literatura uzupełniająca: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016. Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
óżnica programowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie się do zajęć - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin sumaryczna liczba godzin - 50 godzin ECTS – 4 punkty Link zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqncGICArhiRxqMW29gLg9SftTKU8SD31fa7hevud_bQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1406a13f-5fcb-4d92-a358-9d6680529efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.