Rehabilitacja społeczna i zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-RSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rehabilitacja społeczna i zawodowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. - Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. - Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. - Sytuacja społeczna dorosłych osób z różnymi niepełnosprawnościami w rodzinie, w stowarzyszeniach, w środowisku lokalnym - Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami na otwartym i chronionym rynku pracy. - Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. -Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji społecznej i zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych Posługuje się usystematyzowaną terminologią z zakresu procesu kompleksowej rehabilitacji oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat swoistości i akceptacji niepełnosprawności Zna i porównuje systemy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy Zna uwarunkowania rehabilitacji społecznej Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej Umiejętności Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji społecznej i zawodowej Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji społecznej i zawodowej Analizuje i interpretuje wyniki badań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej Kompetencje społeczne Uznaje i ocenia dorobek naukowy i praktyczny w dziedzinie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru– w formie bezpośredniej lub zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Osoba niepełnosprawna jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2012 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aefdf8868df0f43ed9583b7cc983c3345%40thread.tacv2/conversations?groupId=f90a4a04-5da4-4d1c-94a2-5ba7b11a6c7e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/egzaminu końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena pracy pisemnej końcowej, - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Definicje niepełnosprawności. Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2012 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a42c4fc0bd20d49768259245e91b9d598%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=40139eba-9e0a-4fae-b2d4-8c5aeca929a4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć, do zaliczenia/egzaminu końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych obejmujący swym zakresem tematykę wykładów. |
|
Pełny opis: |
Osoba niepełnosprawna jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica, Wydawnictwo Uczelniane, 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wydawnictwo Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wydawnictwo Uczelniane, 2001 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - w miarę potrzeb ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin Przygotowanie do poszczególnych zajęć/egzaminu końcowego - godzin. 35 Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): Egzamin pisemny w formie testu jedno lub wielokrotnego wyboru– w formule bezpośredniej lub zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Osoba niepełnosprawna jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2012 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane będą różnorodne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 9 godzin. Bieżące analizowanie zagadnień oraz przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 41 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): Egzamin pisemny w formie testu jedno lub wielokrotnego wyboru– w formule bezpośredniej lub zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe, a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2012 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego w tym w aplikacji Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane będą różnorodne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin. Bieżące analizowanie zagadnień oraz przygotowanie do egzaminu końcowego - 35 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru– w formie bezpośredniej lub zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Osoba z niepełnosprawnością jako podmiot polityki społecznej państwa. Podstawowe terminy z obszaru rehabilitacji zawodowej i społecznej. Cele, zadania, zasady i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wspólne i swoiste aspekty niepełnosprawności w realizacji procesu kompleksowej rehabilitacji. Poradnictwo zawodowe, a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Bariery architektoniczne i funkcjonalne w rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na otwartym i chronionym rynku pracy. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Troszczyńska - Nakonieczna U.: (red.): Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica 2010 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2012 Literatura uzupełniająca Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Sowa J.: Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów. Wyd. Uczelniane, 2001 Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013 Wiśniewska, J. (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2015 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego w tym w aplikacji Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane będą różnorodne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 9 godzin. Bieżące analizowanie zagadnień oraz przygotowanie do egzaminu końcowego - 41 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.