Warsztat umiejętności interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-WUI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat umiejętności interpersonalnych |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest oswojenie studentów z nową sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość akademicka. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakt i pracować nad sposobami komunikowania się. |
Pełny opis: |
W trakcie realizacji zajęć poruszane będą zagadnienia obejmujące: podstawowe założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej, autoanalizę w relacjach społęcznych, autorefleksję i samorozwój, komunikację werbalną i niewerbalną, proksemikę, rolę stereotypów i wzorców kulturowych w kontaktach międzyludzkich, techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie sytuacji trudnych i metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Literatura uzupełniająca: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Dysponuje wiedzą na temat mechanizmów psychologicznych w relacjach międzyludzkich. Dysponuje wiedzą o skutecznym komunikowaniu interpersonalnym i społecznym. Posiada niezbędną wiedzę o rozpoznawaniu potrzeb drugiego człowieka oraz zasadach i formach organizowania procesu nawiązywania relacji interpersonalnych. Umiejętności Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na zindywidualizowane podejście w relacjach interpersonalnych, z uwzględnieniem możliwości, potrzeb i zainteresowań oraz odmienności. Organizuje, prowadzi i kontroluje przebieg procesu interpersonalnego w grupie. Dokonuje autorefleksji, analizy zasobów własnych – w budowaniu indywidualnej strategii radzenia sobie z trudnościami i planowaniu ścieżki rozwoju osobistego. Kompetencje społeczne Cechuje się poszanowaniem zasad uczciwego dialogu, umiejętnie komunikując się ze wszystkimi uczestnikami procesu interpersonalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, burza mózgu, praca zespołowa, praca w parach, praca indywidualna nad własnym materiałem |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Robert Rzeźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Zuchora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Saad | |
Prowadzący grup: | Dominika Saad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Główny cel zajęć to oswojenie osób rozpoczynających edukację akademicką z nową sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość szkolnictwa wyższego. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakty, pracować nad sposobami komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, radzenia sobie ze stresem, samodzielnego dochodzenia do wiedzy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji zajęć poruszane będą zagadnienia obejmujące: podstawowe założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej, autoanalizę w relacjach społecznych, autorefleksję i samorozwój, komunikację werbalną i niewerbalną, proksemikę, rolę stereotypów i wzorców kulturowych w kontaktach międzyludzkich, techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie sytuacji trudnych i metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Literatura uzupełniająca: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie = 15 godź. Przygotowanie się do zajęć, lektury = 8 godź. Liczba punktów ECTS = 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Główny cel zajęć to oswojenie osób rozpoczynających edukację akademicką z nową sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość szkolnictwa wyższego. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakty, pracować nad sposobami komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, radzenia sobie ze stresem, samodzielnego dochodzenia do wiedzy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji zajęć poruszane będą zagadnienia obejmujące: podstawowe założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej, autoanalizę w relacjach społecznych, autorefleksję i samorozwój, komunikację werbalną i niewerbalną, proksemikę, rolę stereotypów i wzorców kulturowych w kontaktach międzyludzkich, techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie sytuacji trudnych i metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Literatura uzupełniająca: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie =15 godź. Przygotowanie się do zajęć, lektury = 8 godź. Sumaryczna liczba punktów ECTS = 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Główny cel zajęć to oswojenie osób rozpoczynających edukację akademicką z nową sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość szkolnictwa wyższego. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakty, pracować nad sposobami komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, radzenia sobie ze stresem, samodzielnego dochodzenia do wiedzy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji zajęć poruszane będą zagadnienia obejmujące: podstawowe założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej, autoanalizę w relacjach społecznych, autorefleksję i samorozwój, komunikację werbalną i niewerbalną, proksemikę, rolę stereotypów i wzorców kulturowych w kontaktach międzyludzkich, techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie sytuacji trudnych i metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Literatura uzupełniająca: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie = 15 godź. Przygotowanie się do zajęć, lektury = 8 godź. Liczba punktów ECTS = 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korzeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Główny cel zajęć to oswojenie osób rozpoczynających edukację akademicką z nową sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość szkolnictwa wyższego. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakty, pracować nad sposobami komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, radzenia sobie ze stresem, samodzielnego dochodzenia do wiedzy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji zajęć poruszane będą zagadnienia obejmujące: podstawowe założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej, autoanalizę w relacjach społecznych, autorefleksję i samorozwój, komunikację werbalną i niewerbalną, proksemikę, rolę stereotypów i wzorców kulturowych w kontaktach międzyludzkich, techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie sytuacji trudnych i metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rosenberg M.B. (2014). W świecie porozumiewania się bez przemocy. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska Clayton M. (2011). Techniki wywierania wpływu, czyli jak skutecznie osiągać zamierzone cele. Warszawa: Wydawnictwo Edgar Mayer R. (2018). Jak wygrać każde negocjacje nie podnosząc głosu, nie tracąc zimnej krwi i nie wybuchając gniewem. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ogonowska A. (2016). Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne Bernstein A. J. (2013). Emocjonalne wampiry. Rozpoznaj wampiry i naucz się z nimi walczyć. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Carbonell David (2017). W pułapce niepokoju. Jak przechytrzyć własny mózg i przestać się zamartwiać. Krakw: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pease A., Pease B., (2019). Mowa ciała. Poznań: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Rebis Literatura uzupełniająca: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie =15 godź. Przygotowanie się do zajęć, lektury = 8 godź. Sumaryczna liczba punktów ECTS = 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.