Działania samorządowe na rzecz dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania samorządowe na rzecz dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Akty prawne, rozporządzenia o pomocy społecznej. Przemoc wobec dziecka: ujęcie prawne i psychologiczne. Pomoc dziecku krzywdzonemu. Procedury postępowania instytucji, służb, organizacji, specjalistów sprawujących opiekę nad dzieckiem, pracujących na rzecz rodziny. Procedura Niebieskiej Karty. Zasady postępowania interwencyjnego w sytuacji występowania przemocy w rodzinie. Działania gminy, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych wobec dziecka. Rozwijanie bazy usługowej na rzecz dziecka (przedsiębiorczość). |
Pełny opis: |
• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny] • Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny] • Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny] • Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin] • Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina] |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA - dokumenty programowe publikowane na stronach internetowych wskazanych biur m.st. Warszawa; - ustawy regulujące zasady funkcjonowania samorządu i obszarów polityki państwa w zakresie pomocy społecznej, edukacji, zdrowia publicznego, kultury LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - J. Korczak "Dzieła", Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa 1993 (tom 7 – Jak kochać dziecko, Momenty wychowawcze, Prawo dziecka do szacunku); - M. Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak (red.) "Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty", tomy 1-5, GWP, Gdańsk 2008; - M. Dudzikowa "Mit o szkole", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004; - J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter "Zagrożona młodzież", PARPA, Warszawa 2001; - M. Kolankiewicz "Zagrożone dzieciństwo", WSiP, Warszawa 1998; - C. Kupisiewicz, "Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu", WSiP Warszawa 1979; - J. Szczepański "Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty" WSiP, Warszawa 1989; - A. Mencwel (red.) "Antropologia kultury", WUW, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie europejskie prawodawstwo do ochrony przed przemocą, prawa dzieci niepełnosprawnych, prawa dzieci migrantów. Zna akty prawne i działania organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych na rzecz dziecka. Zna i rozumie założenia Deklaracji Praw Człowieka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka oraz praktyczne efekty ich oddziaływania i wdrażania. Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania instytucji zajmujących się wsparciem dziecka. Zna społeczne i kulturowe uwarunkowania dziecka. Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, związanej z potrzebami dzieci. Umiejętności Potrafi identyfikować, diagnozować różne problemy dziecka i rodziny z zastosowaniem odpowiednich narzędzi diagnozy. Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi metodami narzędziami i w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących dziecka. Potrafi włączyć się do zespołów interdyscyplinarnych zajmujących się ochroną praw dziecka. Potrafi pracować w grupie roboczej zespołu z konkretną rodziną. Potrafi skutecznie komunikować się z lekarzami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny w perspektywie lokalnej i ponadlokalnej. Uczestniczy w zespołach, projektach badawczych i praktycznych z zakresu wsparcia dziecka i rodziny. Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji tych zadań. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w praktyce. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznego spojrzenia na różnorodne działania samorządów lokalnych na rzecz dziecka, na konflikty i sprzeczności interesu różnych grup i środowisk. Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka. Staje zawsze w obronie dziecka, odpowiedzialnie wypełnia zobowiązania społeczne wobec dziecka, rodziny oraz środowiska szkolnego. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się dzieckiem z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: >b> FORMA AKTYWNOŚCI: Godziny kontaktowe: 15 godz. Praca terenowa, przygotowanie do zaliczenia: 35 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Paszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Akty prawne, rozporządzenia o pomocy społecznej. Przemoc wobec dziecka: ujęcie prawne i psychologiczne. Pomoc dziecku krzywdzonemu. Procedury postępowania instytucji, służb, organizacji, specjalistów sprawujących opiekę nad dzieckiem, pracujących na rzecz rodziny. Procedura Niebieskiej Karty. Zasady postępowania interwencyjnego w sytuacji występowania przemocy w rodzinie. Działania gminy, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych wobec dziecka. Rozwijanie bazy usługowej na rzecz dziecka (przedsiębiorczość). |
|
Pełny opis: |
• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny] • Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny] • Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny] • Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin] • Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina] |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA - dokumenty programowe publikowane na stronach internetowych wskazanych biur m.st. Warszawa; - ustawy regulujące zasady funkcjonowania samorządu i obszarów polityki państwa w zakresie pomocy społecznej, edukacji, zdrowia publicznego, kultury LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - J. Korczak "Dzieła", Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa 1993 (tom 7 – Jak kochać dziecko, Momenty wychowawcze, Prawo dziecka do szacunku); - M. Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak (red.) "Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty", tomy 1-5, GWP, Gdańsk 2008; - M. Dudzikowa "Mit o szkole", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004; - J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter "Zagrożona młodzież", PARPA, Warszawa 2001; - M. Kolankiewicz "Zagrożone dzieciństwo", WSiP, Warszawa 1998; - C. Kupisiewicz, "Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu", WSiP Warszawa 1979; - J. Szczepański "Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty" WSiP, Warszawa 1989; - A. Mencwel (red.) "Antropologia kultury", WUW, Warszawa 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Anna Perkowska-Klejman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.