Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania samorządowe na rzecz dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działania samorządowe na rzecz dzieci
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Akty prawne, rozporządzenia o pomocy społecznej. Przemoc wobec dziecka: ujęcie prawne i psychologiczne. Pomoc dziecku krzywdzonemu. Procedury postępowania instytucji, służb, organizacji, specjalistów sprawujących opiekę nad dzieckiem, pracujących na rzecz rodziny.

Procedura Niebieskiej Karty. Zasady postępowania interwencyjnego w sytuacji występowania przemocy w rodzinie. Działania gminy, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych wobec dziecka. Rozwijanie bazy usługowej na rzecz dziecka (przedsiębiorczość).

Pełny opis:

• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny]

• Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny]

• Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny]

• Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin]

• Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina]

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

- dokumenty programowe publikowane na stronach internetowych wskazanych biur m.st. Warszawa;

- ustawy regulujące zasady funkcjonowania samorządu i obszarów polityki państwa w zakresie pomocy społecznej, edukacji, zdrowia publicznego, kultury

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- J. Korczak "Dzieła", Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa 1993 (tom 7 – Jak kochać dziecko, Momenty wychowawcze, Prawo dziecka do szacunku);

- M. Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak (red.) "Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty", tomy 1-5, GWP, Gdańsk 2008;

- M. Dudzikowa "Mit o szkole", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004;

- J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter "Zagrożona młodzież", PARPA, Warszawa 2001;

- M. Kolankiewicz "Zagrożone dzieciństwo", WSiP, Warszawa 1998;

- C. Kupisiewicz, "Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu", WSiP Warszawa 1979;

- J. Szczepański "Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty" WSiP, Warszawa 1989;

- A. Mencwel (red.) "Antropologia kultury", WUW, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie europejskie prawodawstwo do ochrony przed przemocą, prawa dzieci niepełnosprawnych, prawa dzieci migrantów. Zna akty prawne i działania organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych na rzecz dziecka.

Zna i rozumie założenia Deklaracji Praw Człowieka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka oraz praktyczne efekty ich oddziaływania i wdrażania.

Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania instytucji zajmujących się wsparciem dziecka. Zna społeczne i kulturowe uwarunkowania dziecka.

Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, związanej z potrzebami dzieci.

Umiejętności

Potrafi identyfikować, diagnozować różne problemy dziecka i rodziny z zastosowaniem odpowiednich narzędzi diagnozy.

Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi metodami narzędziami i w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących dziecka. Potrafi włączyć się do zespołów interdyscyplinarnych zajmujących się ochroną praw dziecka. Potrafi pracować w grupie roboczej zespołu z konkretną rodziną.

Potrafi skutecznie komunikować się z lekarzami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny w perspektywie lokalnej i ponadlokalnej. Uczestniczy w zespołach, projektach badawczych i praktycznych z zakresu wsparcia dziecka i rodziny.

Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji tych zadań. Potrafi wykorzystać swoją wiedzę w praktyce.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznego spojrzenia na różnorodne działania samorządów lokalnych na rzecz dziecka, na konflikty i sprzeczności interesu różnych grup i środowisk.

Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka. Staje zawsze w obronie dziecka, odpowiedzialnie wypełnia zobowiązania społeczne wobec dziecka, rodziny oraz środowiska szkolnego.

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga zajmującego się dzieckiem z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

>b> FORMA AKTYWNOŚCI:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Praca terenowa, przygotowanie do zaliczenia: 35 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Włodzimierz Paszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Akty prawne, rozporządzenia o pomocy społecznej. Przemoc wobec dziecka: ujęcie prawne i psychologiczne. Pomoc dziecku krzywdzonemu. Procedury postępowania instytucji, służb, organizacji, specjalistów sprawujących opiekę nad dzieckiem, pracujących na rzecz rodziny.

Procedura Niebieskiej Karty. Zasady postępowania interwencyjnego w sytuacji występowania przemocy w rodzinie. Działania gminy, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych wobec dziecka. Rozwijanie bazy usługowej na rzecz dziecka (przedsiębiorczość).

Pełny opis:

• Zajęcia wprowadzające (krótka historia polskiej samorządności, zmiany po1989 roku, cezura reformy administracyjnej 1999 roku i stan obecny). Struktura jednostek samorządu terytorialnego, sposób zarządzania. Ustawowe zadania samorządów różnych szczebli – własne i zlecone oraz ich finansowanie. Społeczni i instytucjonalni sojusznicy samorządu. [2 godziny]

• Społeczna Strategia Warszawy - Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

na lata 2009-2020 i Strategia Warszawa 2030 – lokalne źródła kształtowania polityki miasta w obszarze „społecznym” (w tym działaniom na rzecz dzieci). Rola samorządu w realizacji praw dzieci i młodzieży i tworzenia warunków ich nieskrępowanego rozwoju w wolnym, demokratycznym społeczeństwie. [2 godziny]

• Obszary działań na rzecz dziecka (opieka i edukacja, kultura, zdrowie, sport i rekreacja), rola i możliwości samorządu. Umiejętność określania celów (niezbędność analiz i diagnoz). Tworzenie interdyscyplinarnych strategii działań i programów, sposoby ich realizacji. Wybrane dokumenty programowe we wskazanych wyżej obszarach. [2 godziny]

• Wizyty „studyjne” w wybranych placówkach miejskich i/lub współpracujących z miastem w realizacji projektów dedykowanych dzieciom. Spotkania z liderami tych projektów i kadrą prowadzącą. [8 godzin]

• Podsumowanie zajęć. Zaliczenie [1 godzina]

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

- dokumenty programowe publikowane na stronach internetowych wskazanych biur m.st. Warszawa;

- ustawy regulujące zasady funkcjonowania samorządu i obszarów polityki państwa w zakresie pomocy społecznej, edukacji, zdrowia publicznego, kultury

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- J. Korczak "Dzieła", Oficyna Wydawnicza Latona, Warszawa 1993 (tom 7 – Jak kochać dziecko, Momenty wychowawcze, Prawo dziecka do szacunku);

- M. Dudzikowa, Maria Czerepaniak-Walczak (red.) "Wychowanie. Pojęcia – Procesy - Konteksty", tomy 1-5, GWP, Gdańsk 2008;

- M. Dudzikowa "Mit o szkole", Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004;

- J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter "Zagrożona młodzież", PARPA, Warszawa 2001;

- M. Kolankiewicz "Zagrożone dzieciństwo", WSiP, Warszawa 1998;

- C. Kupisiewicz, "Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu", WSiP Warszawa 1979;

- J. Szczepański "Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty" WSiP, Warszawa 1989;

- A. Mencwel (red.) "Antropologia kultury", WUW, Warszawa 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)