Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu AK-0F-ETZ
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91.

3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987.

4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania.

5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994.

7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu i podstawową terminologię z zakresu etyki zawodu.

Umiejętności

Student/-ka dostrzega związki pomiędzy wartościami etycznymi a zachowaniami w praktyce zawodowej.

Potrafi analizować sytuacje profesjonalne pod kątem wyszukiwania ich aspektów etycznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi przyjąć aktywną postawę w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej.

Zachowuje otwartość na krytyczny namysł nad własnymi standardami etycznymi oraz obecnymi w środowisku zawodowym.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem,

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.)

2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.)

3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.)

4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.)

5. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej (2 godz.)

6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.)

7. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym, nowe media (1 godz.)

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
Karolina Jasser-Borowska 21/ szczegóły
2 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, (sala nieznana)
Karolina Jasser-Borowska 20/ szczegóły
3 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, (sala nieznana)
Piotr Rosół 31/ szczegóły
4 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
Piotr Rosół 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)