Kulturowe aspekty życia rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-KAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe aspekty życia rodzinnego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie antropologiczną zmienność organizacji życia rodzinnego. Porównuje pojęcia „rodziny” i wspólnoty plemiennej. Zna podstawowe osiągnięcia amerykańskiej szkoły kultury i osobowości oraz znać podstawowe ujęcia rodziny w antropologii. Rozumie historyczną zmienność form życia rodzinnego: znać pojęcie rodu, więzi krewniaczych, a także pojęcia takie, jak „duch domu”, „duch rodu”, duch rodziny” i in. oraz umie odnieść je do współczesnych psychologicznych i socjologicznych ujęć rodziny. Analizuje teksty kultury współczesnej wychwytując historyczną i antropologiczną zmienność form życia rodzinnego (podejście dyskursywne). Umiejętności Opisuje konkretne wspólnoty plemienne, omawiane w klasycznych pracach z tego zakresu i specyfikę tworzenia i podtrzymywania więzi w ich obrębie. Postrzega rodzinę współczesną w kontekście historycznym i antropologicznym. Prezentuje i uzasadnia w sposób dojrzały własne stanowisko wobec kwestii dotyczących społecznej percepcji problemów rodzinnych. Stosuje poznane kategorie do analizy bieżących zjawisk życia społecznego. Kompetencje społeczne - |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin ustny. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. W związku z epidemią następuje zmiana formy zaliczenia na zaliczenie przez prace pisemne. Oceny z poszczególnych prac złożą się na ocenę końcową (uśrednienie ocen cząstkowych). 15 czerwca 2020: oceny w usos. Możliwe omówienie prac pisemnych podczas indywidualnych konsultacji online. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przygotowanie studentów do analizy obserwowanych przemian rozumienia rodziny i dyskusji tych zagadnień przy użyciu stosownego instrumentarium pojęciowego przez pogłębienie wiedzy o historycznej i kulturowej zmienności organizacji form życia rodzinnego. Takie podejście wynika z systemowego rozumienia rodziny. Absolwent kursu winien posiadać rozumiejącą orientację w bieżących wydarzeniach życia społecznego dotyczącego rodziny. Student jest zachęcany do takiego zajęcia stanowiska wobec obserwowanych kwestii, które zakłada wysoką kulturę argumentacyjną, klarowność wywodu oraz dobrą znajomość zróżnicowanych, w tym opozycyjnych, argumentów. Zajęcia są próbą ułożenia mozaiki z różnych elementów, które w ciągu dziejów i uwzględniając zróżnicowane konteksty kulturowe wpływały na rodzinę i rozumienie jej roli. Podejmują zwłaszcza zagadnienia kultury zachodniej i kultur niezachodnich we współczesności w obszarze rodziny i relacji płci. Kontekstem teoretycznym jest systemowa teoria rodziny, która podkreśla kwestie otoczenia kulturowego w rozumieniu rodziny i pracy z nią. Ogólny zakres tematyczny spotkań: 1. Możliwość antropologii historycznej (w ujęciu Gernota Böhme) na przykładzie historii incestu. Przemiany intymności i współczesnej rodziny w społeczeństwach zachodnich (Anthony Giddens). 2. Kultura chrześcijańska i rodzina. Rodzina w katolicyzmie. 3. Rodzina w islamie. Współczesne przemiany społeczeństw muzułmańskich, hipoteza alfabetyzacji. 4. Problem: Płeć, klasa, rasa a wspólnota ludzka. Zagadnienia: czy istnieje wspólnota doświadczeń ludzkich (kobiecych i męskich), przekraczających różnice klasy i statusu społecznego (Mary Roth Walsh). |
|
Literatura: |
9. 05. 2020 - zadania na maj przesłane mailem. W maju ukierunkowana lektura i omówienie pisemne kwestii kulturowych i historycznych w "Liście do nienarodzonego dziecka" Oriany Fallaci. W ramach spotkań 15, 22 i 29 maja następujące zadania: Tydzień pierwszy - lektura pierwszego fragmentu "Listu". Tydzień drugi - lektura drugiego fragmentu "Listu". Tydzień trzeci - uzupełnienie tabeli, w której mają być zacytowane wypowiedzi ilustrujące problem kultury w "Liście...". Termin przesłania wypełnionej tabelki, to 1 czerwca. 17.04.2020 – PODSUMOWANIE DOTYCHCZASOWEJ PRACY ZDALNEJ Komunikacja przez pocztę mail. 1. Pierwsze zadanie dotyczyło zapoznania się w klasyczną definicją „obyczaju” (http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/obyczaj.pdf) i odniesienia jej do kultury rodzinnej współczesnego Iranu na podstawie filmu „Rozstanie” w reż. Farhadiego. Podstawą analizy są zagadnienia ukierunkowujące pracę, pytania wymagające odpowiedzi pisemnej. Prace przyjęto. Informację zwrotną przekazano. 2. Drugie zadanie wymaga zapoznania się z filmem dokumentalnym „Kamienna cisza” i opracowania ukierunkowanej notatki analogicznie do zadania 1. Termin złożenia prac zostanie ustalony mailowo. 3. Możliwość indywidualnej pomocy i konsultacji dla osób, które chciałyby z nich skorzystać w celach związanych z wykonaniem w/w poleceń. # W czasie epidemii kontakt mailowy. Aktualne zadania, to: 1. Obejrzeć irański film "Rozstanie" z 2011 roku, w reż. Asghara Farhadiego. Film dostępny w Internecie. Zapoznać się z definicją obyczaju: http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/obyczaj.pdf 2. Wykonać następujące zadania: 1. Pole problemowe: rodzina a obyczaj, prawo, religia. a. Proszę zapoznać się z załączoną definicją obyczaju. Przestudiować ją, przemyśleć, poddać rozumnej krytyce, zapamiętać główne jej tezy. b. Proszę obejrzeć film „Rozstanie” wynotowując obyczaje związane z kulturowymi uwarunkowaniami funkcjonowania rodziny. 5 przykładów c. Poddać analizie relacje i interferencje obyczaju i religii w rozumieniu kwestii rodzinnych w filmie. d. Poddać analizie relacje i interferencje obyczaju i prawa stanowionego w rozumieniu kwestii rodzinnych w filmie. e. Poddać analizie relacje i interferencje obyczaju, religii i prawa stanowionego w rozumieniu kwestii rodzinnych w filmie. 2. Pole problemowe: role płciowe. a. Scharakteryzuj podstawowe role kobiece w filmie. (Zdefiniuj rozumienie „roli” i jej funkcji w społeczeństwie). b. Scharakteryzuj podstawowe role męskie w filmie. 3. Pole problemowe: relacje międzypokoleniowe. a. Scharakteryzuj relacje międzypokoleniowe w filmie. Wynotuj twierdzenia i deklaracje dotyczące powinności członków rodziny względem siebie. Poniższa literatura nie jest już aktualna ze względu na epidemię. Potrzebne materiały są grupie przesyłane. Mead M. (1986). Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych (s. 25-237). Warszawa: PIW. Roth-Walsh M. (2003) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. (s. 67-95). Warszawa: IFiS PAN. Youssef C., Emmanuel T. (2009). Spotkanie cywilizacji. Kraków: wyd. UJ. Literatura pomocnicza: Khidayer E. (2012). Arabski świat. Warszawa: Prószyński i S-ka. Na zajęciach wykorzystywane są również materiały poglądowe ilustrujące historyczną i bieżącą dynamikę dyskusji o rodzinie. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Metoda podawcza, pokaz, dyskusja. W czasie epidemii: ćwiczenia i zadania pisemne w oparciu o zadaną i przesłaną literaturę, praca na materiale video. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin ustny. Studenci losują trzy pytania z listy zagadnień. Pytania otwarte i zamknięte. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA DYSKUTOWANE: 1. Zagadnienia wstępne: pytanie o naturę ludzką z perspektywy antropologii i historii, na tym tle zarysowana psychologia historyczna ze szczególnym uwzględnieniem problemu rodziny i obyczaju. 2. Incest: ujęcie historyczne. Przejście od kwestii historycznych do psychologicznych (casus Christine Angot w perspektywie psychologii historycznej). 3. Rodzina w kulturze islamu. 4. Rodzina w kulturze żydowskiej. 5. Rodzinna – obyczaj – prawo w kulturze perskiej. 6. Konfucjanizm jako podstawa moralności w Chinach. 7. Płeć, rasa i klasa społeczna – znaczenie ich „intersekcji” w odniesieniu do życia rodzinnego i ról społecznych. 8. Rodzina a „homo ludens” – pytanie o grę, zabawę i mit w praktykach rodzinnych (z odniesieniem do badań psychologicznych). |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Dymkowski M., Z rozważań psychologa o myśleniu historycznym, Historyka. Studia Metodologiczne Historyka, T. XLIII, 2013, s. 5-17. Fox-Genovese E., Scarlett O'Hara: The Southern Lady as New Woman, American Quarterly, Vol. 33, No. 4 (Autumn, 1981), pp. 391-411. Herman E., Supervising Spoiled Selfhood: Inquiry and Interpretation in the History of Modern American Child Adoption, Osiris, Vol. 22, No. 1, The Self as Project: Politics and the Human Sciences (2007), pp.158-179. Krasnowolska A., Konformizm i bunt w kulturze i literaturze Iranu, w: J. Danecki, J. Flis (red.) Wartości Wschodu i Zachodu. Spotkania cywilizacji, Universitas, Kraków 2005, ss. 135-148. Kunstler J.M., Konfucjanizm jako podstawa moralności w Chinach, w: J. Danecki, J. Flis (red.) Wartości Wschodu i Zachodu. Spotkania cywilizacji, Universitas, Kraków 2005, ss. 109-134. Prostko – Prostyński J. (2011) Uwagi o zakazie incestum na karolińskich synodach IX wieku. W: Stawoska-Jundziłł B. (red). Kultura, edukacja, rodzina, gender studies. T. 2. Bydgoszcz: wyd. UKW (brak stron). Problem zróżnicowania: czy rasa, klasa społeczna i płeć kulturowa odgrywają porównywalne role w powstawaniu nierówności, w: M. Roth-Walsh (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 67-94. Courbage Y., Todd E., Spotkanie cywilizacji, wyd. UJ, Warszawa 2009. Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, wyd. Universitas, Kraków 2004, ss. 21-76. MATERIAŁY VIDEO: Film dokumentalny „Kamienna cisza”, 2007, reż. K. Kopczyński Film obyczajowy „Rozstanie”, 2011, reż. A. Farhadi Film obyczajowy „Viviane chce się rozwieść”, 2014, reż. R. Elkabetz, S. Elkabetz LITERATURA POMOCNICZA: Borowska S., Ślub pod chupą, wyd. Pasca, Warszawa 2020. Dymkowski M., Szkice psychologa o historii, Avalon, Warszawa 2020. Dymkowski M., Wprowadzenie do psychologii historycznej, GWP, Gdańsk 2003. Kołakowski L., Obecność mitu, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2005. Misztal-Konecka J., Zakaz kazirodztwa w prawie rzymskim i prawodawstwie kościelnym (III – VI w.), Zeszyty Prawnicze (2011) 11/1, s. 215-233. Pieniądz A., Kazirodztwo w społeczeństwie wczesnego Średniowiecza, Przegląd Historyczny (2007) 98/3, s. 351-367. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Metoda podawcza, pokaz, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe – 30 godzin Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW: Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe (20 pytań: 15 pytań zamkniętych; 5 pytań otwartych); dyskusje moderowane, dyskusja; Umiejętności: operacjonalizacja wiedzy; umiejętność analizy literatury i faktów z zakresu kulturowych aspektów życia rodzinnego; Kompetencje: reflektowanie w obszarze kulturowych aspektów życia rodzinnego;Prezentuje i uzasadnia w sposób dojrzały własne stanowisko wobec kwestii dotyczących społecznej percepcji problemów rodzinnych. Stosuje poznane kategorie do analizy bieżących zjawisk życia społecznego. |
|
Pełny opis: |
TREŚĆ WYKŁADÓW: 1. Rodzina w ujęciu definicyjnym, jej funkcje oraz wpływ na rozwój i funkcjonowanie jednostki w podejściu nauk społecznych; 2. Rodzina jako wartość we współczesnym świecie, 3. Rodzina y w mediach i przestrzeni publicznej, 4. Kapitał kulturowy i jego znaczenie w procesie wychowania, 4.1. odmienność kulturowa a funkcjonowanie rodziny, 4.2. różny obraz rodziny i jego wpływ na kształtowanie się kulturowej tożsamości jednostki, 4.3. płeć, rasa i klasa społeczna – znaczenie ich „intersekcji” w odniesieniu do życia rodzinnego i ról społecznych. 5. Rodzina w świecie arabskim, 6. Rodzina chrześcijańska, 7. Rodzina w kulturze żydowskiej. |
|
Literatura: |
H. Augustyniak, Rola rodziny w transmisji kultury regionalnej i jej wpływ na prokreację, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”; I. Błaszczyk, Rola przodków w kształtowaniu powszechnie akceptowanych wzorów zachowań [w] B. Stawoska - Jundziłł (red.) W kręgu zagadnień przeszłości życia rodzinnego, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, s.13 - 22, E. Budzyńska, Rodzina jako wartość? Dylematy socjologia [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.21 - 37, W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Trans Humana, Białystok 2010, R. Jusiak, Społeczne elementy pedagogiki chrześcijańskiej [w] R. Jusiak, A. Łuczyński, L. Pietruszka, T. Wach (red.) Szkice z pedagogiki, opieki międzyludzkiej, pracy resocjalizacyjnej i pedagogiki chrześcijańskiej, Wydawnictwo KUL, Liblin 2015, s.273 - 305, A. M. Piwko, Kobieta w Islamie. Muzułmański feminizm?, Warszawskie Studia Pastoralne UKSW Rok X 2015 Nr 4 (29); A. M. Piwko, Rodzina muzułmańska wobec wyzwań współczesności, Studia Theologica Varsaviensia UKSW 1/2015; J. Tomiło, Kapitał kulturowy jako determinanta wychowania w rodzinie [w] H. Marzec, K. Szymczyk (red.) Refleksje o rodzinie. Konteksty demograficzne i cybernetyczne, T.1., Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2017, s.33 - 52, W. Majkowski, Rodzina w systemie wartości Polaków: pomiędzy teorią a praxis [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.58 - 73, E. Wysocka, Dylematy i wyzwania w obszarze wychowania moralnego w świecie ponowoczesnym [w] J. Baniak (red.) Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce. NOMOS, Kraków 2012, s.29 - 48, MATERIAŁY VIDEO: Film dokumentalny „Kamienna cisza”, 2007, reż. K. Kopczyński Film obyczajowy „Rozstanie”, 2011, reż. A. Farhadi Film obyczajowy „Viviane chce się rozwieść”, 2014, reż. R. Elkabetz, S. Elkabetz |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów źródłowych Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30, przygotowanie się do zajęć: 5 godzin, przygotowanie się do egzaminu: 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przystąpienie do pisemnego egzaminu i otrzymanie z niego oceny pozytywnej |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest analiza problematyki rodziny w kontekście rozważań antropologicznych oraz historycznych warunkujących jej kulturowe aspekty. Zagadnienia poruszane podczas wykładów skupiają się wokół kulturowego obrazu związanego z funkcjonowaniem rodziny, zwyczajów i tradycji rodzinnych oraz sposobu realizowania funkcji przypisanych rodzinie. Omówione zostaną następujące zagadnienia: * rodzina w ujęciu definicyjnym, jej funkcje oraz wpływ na rozwój i funkcjonowanie jednostki, * rodzina jako wartość we współczesnym świecie, * różny obraz rodziny kształtowany w mediach i przestrzeni publicznej, * kapitał kulturowy i jego znaczenie w procesie wychowania, * odmienność kulturowa a funkcjonowanie rodziny, * różny obraz rodziny i jego wpływ na kształtowanie się kulturowej tożsamości jednostki, * rodzina w świecie arabskim, * rodzina chrześcijańska, * rodzina transnarodowa, |
|
Literatura: |
I. Błaszczyk, Rola przodków w kształtowaniu powszechnie akceptowanych wzorów zachowań [w] B. Stawoska - Jundziłł (red.) W kręgu zagadnień przeszłości życia rodzinnego, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, s.13 - 22, E. Budzyńska, Rodzina jako wartość? Dylematy socjologia [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.21 - 37, W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Trans Humana, Białystok 2010, R. Jusiak, Społeczne elementy pedagogiki chrześcijańskiej [w] R. Jusiak, A. Łuczyński, L. Pietruszka, T. Wach (red.) Szkice z pedagogiki, opieki międzyludzkiej, pracy resocjalizacyjnej i pedagogiki chrześcijańskiej, Wydawnictwo KUL, Liblin 2015, s.273 - 305, J. Tomiło, Kapitał kulturowy jako determinanta wychowania w rodzinie [w] H. Marzec, K. Szymczyk (red.) Refleksje o rodzinie. Konteksty demograficzne i cybernetyczne, T.1., Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2017, s.33 - 52, W. Majkowski, Rodzina w systemie wartości Polaków: pomiędzy teorią a praxis [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.58 - 73, E. Wysocka, Dylematy i wyzwania w obszarze wychowania moralnego w świecie ponowoczesnym [w] J. Baniak (red.) Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce. NOMOS, Kraków 2012, s.29 - 48, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja akademicka, analiza wybranych tekstów źródłowych Liczba punktów ECTS: 1 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15, przygotowanie się do zajęć: 5 godzin, przygotowanie się do egzaminu: 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.