Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowe aspekty życia rodzinnego 20-3S-KAZ
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

H. Augustyniak, Rola rodziny w transmisji kultury regionalnej i jej wpływ na prokreację, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”; I. Błaszczyk, Rola przodków w kształtowaniu powszechnie akceptowanych wzorów zachowań [w] B. Stawoska - Jundziłł (red.) W kręgu zagadnień przeszłości życia rodzinnego, T. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007, s.13 - 22,

E. Budzyńska, Rodzina jako wartość? Dylematy socjologia [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.21 - 37,

W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej. Trans Humana, Białystok 2010,

R. Jusiak, Społeczne elementy pedagogiki chrześcijańskiej [w] R. Jusiak, A. Łuczyński, L. Pietruszka, T. Wach (red.) Szkice z pedagogiki, opieki międzyludzkiej, pracy resocjalizacyjnej i pedagogiki chrześcijańskiej, Wydawnictwo KUL, Liblin 2015, s.273 - 305,

A. M. Piwko, Kobieta w Islamie. Muzułmański feminizm?, Warszawskie Studia Pastoralne UKSW Rok X 2015 Nr 4 (29);

A. M. Piwko, Rodzina muzułmańska wobec wyzwań współczesności, Studia Theologica Varsaviensia UKSW 1/2015;

J. Tomiło, Kapitał kulturowy jako determinanta wychowania w rodzinie [w] H. Marzec, K. Szymczyk (red.) Refleksje o rodzinie. Konteksty demograficzne i cybernetyczne, T.1., Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2017, s.33 - 52,

W. Majkowski, Rodzina w systemie wartości Polaków: pomiędzy teorią a praxis [w] W. Muszyński (red.) Rodzina jako wartość: wzory - modele - redefinicje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s.58 - 73,

E. Wysocka, Dylematy i wyzwania w obszarze wychowania moralnego w świecie ponowoczesnym [w] J. Baniak (red.) Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce. NOMOS, Kraków 2012, s.29 - 48,

MATERIAŁY VIDEO:

Film dokumentalny „Kamienna cisza”, 2007, reż. K. Kopczyński

Film obyczajowy „Rozstanie”, 2011, reż. A. Farhadi

Film obyczajowy „Viviane chce się rozwieść”, 2014, reż. R. Elkabetz, S. Elkabetz

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie antropologiczną zmienność organizacji życia rodzinnego.

Posługuje się pojęciem „rodziny” i wspólnoty plemiennej w naukach społecznych; Rozumie historyczną zmienność form życia rodzinnego: znać pojęcie rodu, więzi krewniaczych, a także pojęcia takie, jak „duch domu”,

„duch rodu”, duch rodziny” i in. oraz umie odnieść je do współczesnych psychologicznych i socjologicznych ujęć rodziny.

Analizuje teksty kultury współczesnej;

Umiejętności

Opisuje konkretne wspólnoty plemienne, omawiane w klasycznych pracach z tego zakresu i specyfikę tworzenia i podtrzymywania więzi w

ich obrębie.

Postrzega rodzinę współczesną w kontekście historycznym i antropologicznym.

Prezentuje i uzasadnia w sposób dojrzały własne stanowisko wobec kwestii dotyczących społecznej percepcji problemów rodzinnych.

Stosuje poznane kategorie do analizy bieżących zjawisk życia społecznego.

Kompetencje społeczne:

Reflektuje nad kulturowymi aspektami życia rodzinnego;

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania obejmują:

(1) obecność studenta na wykładach (85%)

(2) aktywny udział w dyskusji (15%);

(3) egzamin pisemny sprawdzający wiedzę (50%+1pkt)

maksymalna ilość punktów - 30 pkt

minimalna ilość punktów - 16 pkt

Zakres tematów:

TREŚĆ WYKŁADÓW:

1. Rodzina w ujęciu definicyjnym, jej funkcje oraz wpływ na rozwój i funkcjonowanie jednostki w podejściu nauk społecznych;

2. Rodzina jako wartość we współczesnym świecie,

3. Rodzina y w mediach i przestrzeni publicznej,

4. Kapitał kulturowy i jego znaczenie w procesie wychowania,

4.1. odmienność kulturowa a funkcjonowanie rodziny,

4.2. różny obraz rodziny i jego wpływ na kształtowanie się kulturowej tożsamości jednostki,

4.3. płeć, rasa i klasa społeczna – znaczenie ich „intersekcji” w odniesieniu do życia rodzinnego i ról społecznych.

5. Rodzina w świecie arabskim,

6. Rodzina chrześcijańska,

7. Rodzina w kulturze żydowskiej.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład monograficzny; wykład problemowy aktywizujący;

Metody poszukujące: problemowe (metoda problemowa), studium przypadku) oraz dyskusji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3412
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1069
Katarzyna Stanek 10/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)