Diagnoza potrzeb i zadań rozwojowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-DPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza potrzeb i zadań rozwojowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat potrzeb i zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka (w dzieciństwie i w dorosłości). Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat potrzeb rozwojowych, utrudnień i czynników wspomagających realizację zadań rozwojowych. Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla diagnozy psychologicznej sposób postępowania; potrafi adekwatnie dobierać metody diagnostyczne by poznać potrzeby i określić poziom realizacji zadań rozwojowych. Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej dotyczącej potrzeb i zadań rozwojowych Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w tym diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy odnośnie kształtowania potrzeb i co do treści zadań rozwojowych oraz umiejętności ich diagnozowania. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, jest w stanie dokonać autodiagnozy swoich potrzeb rozwojowych i poziomu realizacji zadań rozwojowych. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do diagnozy. Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, których potrzeby rozwojowe i stan realizacji zadań rozwojowych rozpoznaje i których wspieranie planuje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
projekt przygotowany w grupach -przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych z każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego - przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dostępnych w języku polskim (bez standaryzacji) o każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego - przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych niedostępnych w języku polskim (min 3 narzędzia do każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego) - stworzenie własnych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych z 2 spośród 3 obszarów, tj poznawczego, emocjonalnego i społecznego Z każdej części można dostać po 5 punktów. 5 – 19-20 ptk 4,5 – 17-18 ptk 4 – 15-16 ptk 3,5 – 13 – 14 ptk 3 – 11-12 ptk |
|
Pełny opis: |
1) zadania i potrzeby rozwojowe na różnych etapach życia - zaprezentowany 20.02.2020 2) wybrane narzędzia do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 0-3 lat - zaprezentowany 27.02.2020 3) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 0-3 lat - zaprezentowany 5.03.2020 ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji tematów w Power Point z komentarzem, harmonogram zadań, instrukcje oraz materiały do zadań udostępniane są za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje indywidualne i zespołowe za pośrednictwem poczty elektronicznej. Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty elektroniczne (podany przez studentów adres grupowy), a nie za pośrednictwem platformy MSTeams. Forma komunikacji wynika z prośby i decyzji grupy IV DMPY-WIK 4) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze poznawczy (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 12.03.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych) 5) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze poznawczy (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) – prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane mailowo prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 19.03.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych) 6) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze poznawczym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 26.03.2020. Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych. 7) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze poznawczym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) – prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 16.04.2020 (9.04.2020 godziny rektorskie). Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych. 8) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze emocjonalnym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 23.04.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych) 9) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze emocjonalnym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 30.04.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych) 10) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze emocjonalnym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 07.05.2020 . Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych. 11) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze emocjonalnym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość)- prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 14.05.2020 . Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych. 12) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze społecznym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 21.05.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych) 13) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze społecznym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 28.05.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych 14) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze społecznym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) 15) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze społecznym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) |
|
Literatura: |
• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar • Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • podręczniki do testów psychologicznych • www.sciencedirect.com • www.springer.com • Plos one • Ebsco |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - prezentacja multimedialna - filmy edukacyjne - rozmowa kierowana UMIEJĘTNOŚCI: - projekt grupowy - działania praktyczne - praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - metody aktywizujące i problemowe Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji tematów w Power Point z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania. Konsultacje indywidualne i zespołowe za pośrednictwem poczty elektronicznej. Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty elektronicznej, a nie za pośrednictwem platformy MSTeams. Forma komunikacji wynika z prośby i decyzji grupy IV DMPY-WIK nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 h liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (2 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
- diagnoza - wprowadzenie w zagadnienie - przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci - przegląd wybranych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji) -przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych młodzieży - przegląd do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych młodzieży - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji) -przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych osób dorosłych - przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych osób dorosłych - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji) - wybrane metody wspierające diagnozę zaburzeń rozwojowych - wybrane metody diagnozy w neuropsychologii - wybrane metody diagnozy kreatywności - konstruowanie własnych narzędzi diagnostycznych |
|
Literatura: |
• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar • Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • podręczniki do testów psychologicznych • www.sciencedirect.com • www.springer.com • Plos one • Ebsco |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac5827eaea04d48daacae82cde2445b1b%40thread.tacv2/conversations?groupId=e88cec87-56aa-4f8a-a475-4d0fcc22c7ac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (2 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z diagnozą potrzeb i zadań rozwojowych osób w różnych okresach życia i różnych kontekstach sytuacyjnych. Osoby uczestniczące będą ćwiczyły umiejętności formułowania pytań diagnostycznych, wyboru odpowiednich narzędzi, zbierania danych, oceny zebranych danych i integracji informacji oraz sformułowania odpowiedzi na pytania diagnostyczne. |
|
Literatura: |
• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar • Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • podręczniki do testów psychologicznych • www.sciencedirect.com • www.springer.com • Plos one • Ebsco |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (1 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z diagnozą potrzeb i zadań rozwojowych osób w różnych okresach życia i różnych kontekstach sytuacyjnych. Osoby uczestniczące będą ćwiczyły umiejętności formułowania pytań diagnostycznych, wyboru odpowiednich narzędzi, zbierania danych, oceny zebranych danych i integracji informacji oraz sformułowania odpowiedzi na pytania diagnostyczne. |
|
Literatura: |
• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar • Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • podręczniki do testów psychologicznych • www.sciencedirect.com • www.springer.com • Plos one • Ebsco |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.