Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza potrzeb i zadań rozwojowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-DPO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza potrzeb i zadań rozwojowych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kszałcenia (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowy dla IV r. PY; spec.: psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat potrzeb i zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka (w dzieciństwie i w dorosłości).

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat potrzeb rozwojowych, utrudnień i czynników wspomagających realizację zadań rozwojowych.

Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla diagnozy psychologicznej sposób postępowania; potrafi adekwatnie dobierać metody diagnostyczne by poznać potrzeby i określić poziom realizacji zadań rozwojowych.

Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej dotyczącej potrzeb i zadań rozwojowych

Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w tym diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy odnośnie kształtowania potrzeb i co do treści zadań rozwojowych oraz umiejętności ich diagnozowania.

Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, jest w stanie dokonać autodiagnozy swoich potrzeb rozwojowych i poziomu realizacji zadań rozwojowych.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do diagnozy.

Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, których potrzeby rozwojowe i stan realizacji zadań rozwojowych rozpoznaje i których wspieranie planuje.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

projekt przygotowany w grupach

-przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych z każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego

- przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dostępnych w języku polskim (bez standaryzacji) o każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego

- przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych niedostępnych w języku polskim (min 3 narzędzia do każdego z obszarów tj. poznawczego, emocjonalnego i społecznego)

- stworzenie własnych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych z 2 spośród 3 obszarów, tj poznawczego, emocjonalnego i społecznego

Z każdej części można dostać po 5 punktów.

5 – 19-20 ptk

4,5 – 17-18 ptk

4 – 15-16 ptk

3,5 – 13 – 14 ptk

3 – 11-12 ptk

Pełny opis:

1) zadania i potrzeby rozwojowe na różnych etapach życia - zaprezentowany 20.02.2020

2) wybrane narzędzia do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 0-3 lat - zaprezentowany 27.02.2020

3) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 0-3 lat - zaprezentowany 5.03.2020

ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji tematów w Power Point z komentarzem, harmonogram zadań, instrukcje oraz materiały do zadań udostępniane są za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje indywidualne i zespołowe za pośrednictwem poczty elektronicznej. Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty elektroniczne (podany przez studentów adres grupowy), a nie za pośrednictwem platformy MSTeams. Forma komunikacji wynika z prośby i decyzji grupy IV DMPY-WIK

4) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze poznawczy (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 12.03.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych)

5) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze poznawczy (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) – prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane mailowo prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 19.03.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych)

6) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze poznawczym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 26.03.2020. Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych.

7) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze poznawczym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) – prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 16.04.2020 (9.04.2020 godziny rektorskie). Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych.

8) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze emocjonalnym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 23.04.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych)

9) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze emocjonalnym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 30.04.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych)

10) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze emocjonalnym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 07.05.2020 . Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych.

11) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze emocjonalnym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość)- prezentacja projektów grupowych (terminy ustalone wcześniej podczas zajęć stacjonarnych). Zadanie dla studentów: przygotowanie własnych narzędzi badawczych. Studenci przesłali projekty na adres mailowy prowadzącego w dniu 14.05.2020 . Informacje zwrotne z komentarzami autorskimi prowadzącego przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych.

12) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze społecznym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 21.05.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych)

13) narzędzia do diagnozy potrzeb i zadań rozwojowych w obszarze społecznym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość) - prezentacje studenckie z komentarzami autorskimi i odnośnikami do ogólnodostępnych, odpowiednich do tematu materiałów internetowych zgodnie z harmonogramem ustalonym wcześniej podczas zajęć stacjonarnych. Otrzymane prezentacje przesyłane elektronicznie w dniu 28.05.2020 na adres mailowy grupy studentów wraz z komentarzami autorskimi. Uzupełnieniem ćwiczeń są artykuły naukowe dotyczące poszczególnych narzędzi badawczych wybranych przez grupy projektowe (artykuły przesyłane na adres mailowy poszczególnych grup projektowych

14) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze społecznym (dzieci w wieku 3-6 lat; wczesny wiek szkolny, adolescenci)

15) tworzenie narzędzi/prób wykonaniowych do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych w obszarze społecznym (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość)

Literatura:

• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• podręczniki do testów psychologicznych

• www.sciencedirect.com

• www.springer.com

• Plos one

• Ebsco

Uwagi:

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna

- filmy edukacyjne

- rozmowa kierowana

UMIEJĘTNOŚCI:

- projekt grupowy

- działania praktyczne

- praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- metody aktywizujące i problemowe

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji tematów w Power Point z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania. Konsultacje indywidualne i zespołowe za pośrednictwem poczty elektronicznej. Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty elektronicznej, a nie za pośrednictwem platformy MSTeams. Forma komunikacji wynika z prośby i decyzji grupy IV DMPY-WIK

nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych – 30 h

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20h

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach (2 nieobecności)

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych

Pełny opis:

- diagnoza - wprowadzenie w zagadnienie

- przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci

- przegląd wybranych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych dzieci - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji)

-przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych młodzieży

- przegląd do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych młodzieży - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji)

-przegląd standaryzowanych narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych osób dorosłych

- przegląd narzędzi do diagnozy zadań i potrzeb rozwojowych osób dorosłych - narzędzia dostępne w języku polskim (bez standaryzacji)

- wybrane metody wspierające diagnozę zaburzeń rozwojowych

- wybrane metody diagnozy w neuropsychologii

- wybrane metody diagnozy kreatywności

- konstruowanie własnych narzędzi diagnostycznych

Literatura:

• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• podręczniki do testów psychologicznych

• www.sciencedirect.com

• www.springer.com

• Plos one

• Ebsco

Uwagi:

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams.

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac5827eaea04d48daacae82cde2445b1b%40thread.tacv2/conversations?groupId=e88cec87-56aa-4f8a-a475-4d0fcc22c7ac&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach (2 nieobecności)

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych

Pełny opis:

Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z diagnozą potrzeb i zadań rozwojowych osób w różnych okresach życia i różnych kontekstach sytuacyjnych. Osoby uczestniczące będą ćwiczyły umiejętności formułowania pytań diagnostycznych, wyboru odpowiednich narzędzi, zbierania danych, oceny zebranych danych i integracji informacji oraz sformułowania odpowiedzi na pytania diagnostyczne.

Literatura:

• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• podręczniki do testów psychologicznych

• www.sciencedirect.com

• www.springer.com

• Plos one

• Ebsco

Uwagi:

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach (1 nieobecności)

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych

Pełny opis:

Ćwiczenia mają na celu budowanie oraz doskonalenie umiejętności związanych z diagnozą potrzeb i zadań rozwojowych osób w różnych okresach życia i różnych kontekstach sytuacyjnych. Osoby uczestniczące będą ćwiczyły umiejętności formułowania pytań diagnostycznych, wyboru odpowiednich narzędzi, zbierania danych, oceny zebranych danych i integracji informacji oraz sformułowania odpowiedzi na pytania diagnostyczne.

Literatura:

• Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo: Scholar

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• podręczniki do testów psychologicznych

• www.sciencedirect.com

• www.springer.com

• Plos one

• Ebsco

Uwagi:

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)