Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WUS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W03 Definiuje pojęcie kompetencji społecznych

PC2_KS_W05 Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka

PC2_KS_W03 Charakteryzuje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych

Umiejętności

PC2_KS_U03 Konstruuje proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych

PC2_KS_U03 Projektuje program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w czasie zajęć, współpracuje w grupie

PC2_KS_K02 Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

aktywność podczas zajęć,

obecność,

scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach).

Pełny opis:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania;

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana;

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia;

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina;

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych;

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity"

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h

Przygotowanie scenariusza i filmu - 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

aktywność podczas zajęć,

obecność,

scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach).

Pełny opis:

1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty:

Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania;

Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana;

Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona.

2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów:

Rozwój społeczny dziecka i ucznia;

Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina;

Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych;

Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity"

Literatura uzupełniająca:

1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h

Przygotowanie scenariusza i filmu - 25h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)