Warsztaty umiejętności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WUS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W03 Definiuje pojęcie kompetencji społecznych PC2_KS_W05 Wymienia i opisuje etapy rozwoju społecznego dziecka PC2_KS_W03 Charakteryzuje metody i procedury stosowane w procesie kształcenia umiejętności społecznych Umiejętności PC2_KS_U03 Konstruuje proste narzędzie do obserwacji wybranych umiejętności społecznych PC2_KS_U03 Projektuje program i scenariusz zajęć kształtowania umiejętności społecznych Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielem w czasie zajęć, współpracuje w grupie PC2_KS_K02 Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA aktywność podczas zajęć, obecność, scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach). |
|
Pełny opis: |
1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania; Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana; Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia; Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina; Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych; Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity" Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Przygotowanie scenariusza i filmu - 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA aktywność podczas zajęć, obecność, scenariusz warsztatów umiejętności społecznych (praca w parach). |
|
Pełny opis: |
1. Warsztaty umiejętności społecznych pedagoga, pedagoga specjalnego, terapeuty: Wyjaśnienie pojęć: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania; Model kompetencji osobistych wg S. Greenspana; Bariery komunikacyjne wg. Thomasa Gordona. 2. Warsztaty umiejętności społecznych jako trening prowadzony dla dzieci/uczniów: Rozwój społeczny dziecka i ucznia; Program Kształtowania Umiejętności Społecznych wg Goldsteina; Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych; Rozpoznawanie potrzeb dzieci/uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla grup o określonym celu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. McGinnis, E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut "Amity" Literatura uzupełniająca: 1.Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2. Gąstoł, A., Jegier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP 4. Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Jegier, A., Szurowska, B. (2017) Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Difin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja, ćwiczenie, praca indywidualna i grupowa NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Przygotowanie scenariusza i filmu - 25h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.