Podstawy terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-PTP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terapii pedagogicznej, obejmującą terminologię i teorię PC2_KS_W01 Zna na poziomie poszerzonym koncepcje specyficznych trudności w uczeniu się i rozumie ich implikacje praktyczne dla terapii PC2_KS_W05 Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 jest świadomy zasad etycznych w planowaniu działań rehabilitacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: kolokwium ustne |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie terapia pedagogicznej w ujęciu różnych autorów, definicja i zakres terapii 2. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej 3. Specyficzne a niespecyficzne trudności w uczeniu się. 4. Symptomy ryzyka dysleksji 5. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu na poszczególnych etapach nauki szkolnej i terapeutyczne. 6. Model postępowania w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 7. Zaburzenia przetwarzania słuchowego - postępowanie terapeutyczne 8. Pomoce dydaktyczne wspomagające terapię pedagogiczną- przegląd, wykorzystanie i projektowanie. 9. Wybrane metody terapii pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Zakrzewska B. (2005) Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: WSiP. 3. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 4. Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 5. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej. 6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. 7. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie:teoria-praktyka-refleksja. Warszawa:WSP im. J. Korczaka 8. Słupek, K. (2017). Gdy dziecko ma problem z czytaniem. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Uzupełniająca: 9. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. 10. Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Reid, G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Lektura źródeł: 30 godz. Przygotowanie prezentacji 10 godz. Przygotowanie do kolokwium: 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA prezentacja multimedialna, symulacja diagnozy pedagogicznej, projekcja filmu, analiza materiałów źródłowych, symulacja przeprowadzania zajęć wg wybranej metody |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: kolokwium ustne |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie terapia pedagogicznej w ujęciu różnych autorów, definicja i zakres terapii 2. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej 3. Specyficzne a niespecyficzne trudności w uczeniu się. 4. Symptomy ryzyka dysleksji 5. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu na poszczególnych etapach nauki szkolnej i terapeutyczne. 6. Model postępowania w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 7. Zaburzenia przetwarzania słuchowego - postępowanie terapeutyczne 8. Pomoce dydaktyczne wspomagające terapię pedagogiczną- przegląd, wykorzystanie i projektowanie. 9. Wybrane metody terapii pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Zakrzewska B. (2005) Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: WSiP. 3. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 4. Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 5. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej. 6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. 7. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie:teoria-praktyka-refleksja. Warszawa:WSP im. J. Korczaka 8. Słupek, K. (2017). Gdy dziecko ma problem z czytaniem. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Uzupełniająca: 9. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej. 10. Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Reid, G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Lektura źródeł: 30 godz. Przygotowanie prezentacji 10 godz. Przygotowanie do kolokwium: 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA prezentacja multimedialna, symulacja diagnozy pedagogicznej, projekcja filmu, analiza materiałów źródłowych, symulacja przeprowadzania zajęć wg wybranej metody |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.