Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-PTP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terapii pedagogicznej, obejmującą terminologię i teorię

PC2_KS_W01 Zna na poziomie poszerzonym koncepcje specyficznych trudności w uczeniu się i rozumie ich implikacje praktyczne dla terapii

PC2_KS_W05 Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach działalności terapeutycznej

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi posługiwać się najważniejszymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań diagnostyczno-terapeutycznych

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K01 jest świadomy zasad etycznych w planowaniu działań rehabilitacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

kolokwium ustne

Pełny opis:

1. Pojęcie terapia pedagogicznej w ujęciu różnych autorów, definicja i zakres terapii

2. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej

3. Specyficzne a niespecyficzne trudności w uczeniu się.

4. Symptomy ryzyka dysleksji

5. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu na poszczególnych etapach nauki szkolnej i terapeutyczne.

6. Model postępowania w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania

7. Zaburzenia przetwarzania słuchowego - postępowanie terapeutyczne

8. Pomoce dydaktyczne wspomagające terapię pedagogiczną- przegląd, wykorzystanie i projektowanie.

9. Wybrane metody terapii pedagogicznej.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Zakrzewska B. (2005) Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: WSiP.

3. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

4. Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

5. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej.

6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

7. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie:teoria-praktyka-refleksja. Warszawa:WSP im. J. Korczaka

8. Słupek, K. (2017). Gdy dziecko ma problem z czytaniem. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uzupełniająca:

9. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

10. Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

11. Reid, G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Lektura źródeł: 30 godz.

Przygotowanie prezentacji 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna, symulacja diagnozy pedagogicznej, projekcja filmu, analiza materiałów źródłowych, symulacja przeprowadzania zajęć wg wybranej metody

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów:

kolokwium ustne

Pełny opis:

1. Pojęcie terapia pedagogicznej w ujęciu różnych autorów, definicja i zakres terapii

2. Podstawowe założenia terapii pedagogicznej

3. Specyficzne a niespecyficzne trudności w uczeniu się.

4. Symptomy ryzyka dysleksji

5. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu na poszczególnych etapach nauki szkolnej i terapeutyczne.

6. Model postępowania w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania

7. Zaburzenia przetwarzania słuchowego - postępowanie terapeutyczne

8. Pomoce dydaktyczne wspomagające terapię pedagogiczną- przegląd, wykorzystanie i projektowanie.

9. Wybrane metody terapii pedagogicznej.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Zakrzewska B. (2005) Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: WSiP.

3. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2008). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki : przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

4. Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

5. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej.

6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

7. Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie:teoria-praktyka-refleksja. Warszawa:WSP im. J. Korczaka

8. Słupek, K. (2017). Gdy dziecko ma problem z czytaniem. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uzupełniająca:

9. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch - podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej.

10. Landerl, K., Kaufmann, L. (2015). Dyskalkulia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

11. Reid, G. (2018). Dysleksja. Podręcznik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Lektura źródeł: 30 godz.

Przygotowanie prezentacji 10 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

METODY KSZTAŁCENIA

prezentacja multimedialna, symulacja diagnozy pedagogicznej, projekcja filmu, analiza materiałów źródłowych, symulacja przeprowadzania zajęć wg wybranej metody

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)