Zarządzanie strategiczne w oświacie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-ZSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne w oświacie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W08 - Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu społeczności lokalnych w odniesieniu do tworzenia strategii lokalnych. PE2_W18 - Zna główne teorie i metody planowania strategicznego. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U03 - Komunikuje się ze specjalistami w obszarze edukacji oraz z uczestnikami procesów edukacyjnych odnośnie kwestii związanych z zarządzaniem strategicznym. PE2_U07 - Ma pogłębione umiejętności diagnozowania złożonych sytuacji edukacyjnych w kontekście zarządzania strategicznego w oświacie. PE2_U12 - Potrafi efektywnie pracować w zespole nad zadaniami związanymi z zarządzaniem strategicznym w oświacie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: ocena pracy zespołowej wykonywanej podczas zajęć ocena pracy pisemnej zaliczającej ćwiczenia (praca nad strategią oświatową) ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu "Zarządzanie strategiczne w oświacie" obejmować będzie szczególnie istotne dla oświaty zjawiska m.in. transformacji systemowej, decentralizacji i racjonalizacji sieci szkół w Polsce. Zagadnienia omawiane na zajęciach podporządkowane będą następującym obszarom tematycznym, związanym z zarządzaniem strategicznym w oświacie: zarządzanie strategiczne - wprowadzenie w problematykę; lokalne i regionalne strategie oświatowe; komunikacja społeczna. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu i ćwiczeń, których problematyka obejmuje: - podstawowe pojęcia i terminy; - samorząd terytorialny: historia, struktura, zadania; - podział zadań między organami państwa w obszarze zadania publicznego (oświaty i wychowania); - prawo jako narzędzie zarządzania w systemie oświaty; - wyzwania społeczno – gospodarcze stojące przed samorządem, w tym zadanie tworzenia i realizacji strategii oświatowej; - dokumenty strategiczne: priorytety i cele strategiczne jst, diagnoza stanu lokalnego, planowanie, wdrożenie i realizacja strategii, - plan strategiczny, dobre praktyki. - poziomy strategii a struktura systemu oświaty: *poziom organizacji, poziom zadań – organ sprawujący nadzór pedagogiczny, *poziom organu prowadzącego – jst; - formułowanie i realizacja strategii: ustalanie celów organizacji, analiza otoczenia, analiza organizacji. - komunikacja społeczna jako narzędzie w budowaniu i realizacji strategii oświatowych, wskaźniki oświatowe. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gawroński K., Kwiatkowski M. (red.)(2019), Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły: - Zaborniak M. B. : Podstawy zarządzania w systemie oświaty - ss. 171-184. - B. Barszczewska: Zarządzanie zmianą – ss. 244 – 249. - K. Gawroński (red.): Szkoła jako podstawowe ogniwo systemu oświaty - s. 411-437. Dutka-Mucha M., Zaborniak M. B., Gawroński K. (red. nauk.) (2018), 57 problemów oświaty, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa. Levitas A. (red.) (2012), Strategie oświatowe, Biblioteka oświaty samorządowej, t. 1, Wydawnictwo IBM Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gawroński K., Kwiatkowski M. (red.)(2019), Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły: - J. Gęsicki: Koncepcja zarządzania systemem oświaty - ss. 40-58. - K. Gawroński: Marketingowe zarządzanie szkołą, ss. 296- 305. Gawroński K. (red. ), Kwiatkowski S. M. (red.) (2018), Prawo oświatowe, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa. Herbst M. (red.) (2012), Decentralizacja oświaty, Warszawa. Ośrodek Rozwoju Systemu Edukacji Warszawa. Herbst M. (red.)(2012), Zarządzanie oświatą, Warszawa. Jakość oświaty jako efekt zarządzania strategicznego (2011), Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Witek-Crabb A. (2012) Zarządzanie strategiczne systemem oświaty– wyzwania i metody, "Współczesne Zarządzanie" nr 3, s.231-238. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.