Współczesne koncepcje polityki społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje polityki społecznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
Wybrane artykuły z najnowszych numerów czasopism „Polityka Społeczna” i „Problemy Polityki Społecznej” oraz fragmenty następujących podręczników: 1. M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010. 2. A.Frączkiewicz-Wronki (red.), Samorządowa polityka społeczna. Warszawa 2002. 3. G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, Warszawa, 2018. 4. M. Księżopolski, B. Rysz-Kowalczyk, C.Żołędowski, Polityka społeczna w kryzysie, Warszawa 2009. S. Golinowska (2018), Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KS_W03 Zna uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw profilaktyki społecznej, polityki społecznej a także współczesne koncepcje pomocy społecznej PC1_KS_W04 Zna pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji realizujących profilaktykę społeczną i politykę społeczną PC1_KS_W06 Zapoznał się z poglądami pedagogów i socjologów na temat strategii profilaktyki społecznej i polityki społecznej w kontekście uwarunkowań społecznych. 2. UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedze teoretyczna z zakresu profilaktyki społecznej w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno - formalnoprawnych PC1_KS_U06 Dostrzega etyczny wymiar prawnych podstaw profilaktyki społecznej. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu przedmiotu student: PC1_KS_K01 Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie polityki społecznej PC_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii społecznych i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz profilaktyki społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (prace wykonywane zespołowo; przygotowanie do zajęć; prezentacje) - egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z tego przedmiotu studenci zapoznają się na wykładzie z teoretycznymi założeniami (prawnymi, organizacyjnymi i ekonomicznymi) współczesnej polityki społecznej. Ćwiczenia zaś służą omówieniu praktycznych zastosowań teoretycznych założeń w zakresie rozwiązywania poszczególnych kwestii społecznych. Szczegółowe treści tego przedmiotu dotyczą następujących zagadnień teoretycznych: - przedmiot zainteresowań polityki społecznej; - wartości i zasady polityki społecznej; - modele i doktryny polityki społecznej; - instrumenty polityki społecznej; - podmioty polityki społecznej; - diagnoza w polityce społecznej; - ewaluacja polityki społecznej; - socjalne funkcje państwa; - lokalna polityka społeczna; - internacjonalizacja polityki społecznej; - trzeci sektor w polityce społecznej; odpowiedzialność społeczna, - sprawiedliwość społeczna, spójność społeczna; - prognoza polityki społecznej. Szczegółowe treści tego przedmiotu dotyczą następujących kwestii i problemów społecznych: - Nierówności społeczne, płciowe, etniczne, szans życiowych. - kwestia bezrobocia - Bezdomność - Kwestia ubóstwa i stylu życia - Polityka rodzinna, kwestia przemocy w rodzinie - Uzależnienia - Kwestia edukacyjna i dostęp do wiedzy. Równość szans edukacyjnych - Kwestia zdrowia. Niepełnosprawność - Zdrowie psychiczne - Zagrożenia w sieci |
|
Literatura: |
Wybrane artykuły z najnowszych numerów czasopism „Polityka Społeczna” i „Problemy Polityki Społecznej” oraz fragmenty następujących podręczników: 1. M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010. 2. A.Frączkiewicz-Wronki (red.), Samorządowa polityka społeczna. Warszawa 2002. 3. G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, Warszawa, 2018. 4. M. Księżopolski, B. Rysz-Kowalczyk, C.Żołędowski, Polityka społeczna w kryzysie, Warszawa 2009. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, dyskusje, praca w grupach, prezentacja wspólnie przygotowanego tematu, praca z tekstem źródłowym, metody aktywizujące i problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA - 125 godzin: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45h+30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 5 godz. WARUNKI ZALICZENIA ĆWICZEŃ: obecność min.13/15; prezentacja; aktywny udział WARUNKI ZALICZENIA WYKŁADU: egzamin pisemny – pytania otwarte i zamknięte ECTS: 5 (1 ECTS to ok. 25-30h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (prace wykonywane samodzielnie i zespołowo; przygotowanie do zajęć; prezentacje) - egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z tego przedmiotu studenci zapoznają się na wykładzie z teoretycznymi założeniami (prawnymi, organizacyjnymi i ekonomicznymi) współczesnej polityki społecznej. Ćwiczenia zaś służą omówieniu praktycznych zastosowań teoretycznych założeń w zakresie rozwiązywania poszczególnych kwestii społecznych. Wykład: - przedmiot zainteresowań polityki społecznej; - wartości i zasady polityki społecznej; - socjalne funkcje państwa; - lokalna polityka społeczna; - nierówności społeczne, płciowe, etniczne, szans życiowych. - kwestia edukacyjna i dostęp do wiedzy. Równość szans edukacyjnych - kwestia zdrowia. Niepełnosprawność - opiekuńcza rola państwa wobec rodziny Ćwiczenia: - modele i doktryny polityki społecznej; - instrumenty polityki społecznej; - podmioty polityki społecznej; - diagnoza w polityce społecznej; - ewaluacja polityki społecznej; - internacjonalizacja polityki społecznej; - trzeci sektor w polityce społecznej; odpowiedzialność społeczna, - sprawiedliwość społeczna, spójność społeczna; - kwestia bezrobocia - kwestia ubóstwa i stylu życia - bezdomność - polityka rodzinna, kwestia przemocy w rodzinie - zdrowie psychiczne - zagrożenia w sieci |
|
Literatura: |
Wybrane artykuły z najnowszych numerów czasopism „Polityka Społeczna” i „Problemy Polityki Społecznej” oraz fragmenty następujących podręczników: 1. M. Hill, Polityka społeczna we współczesnym świecie. Analiza porównawcza, Warszawa 2010. 2. A.Frączkiewicz-Wronki (red.), Samorządowa polityka społeczna. Warszawa 2002. 3. G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, Warszawa, 2018. 4. M. Księżopolski, B. Rysz-Kowalczyk, C.Żołędowski, Polityka społeczna w kryzysie, Warszawa 2009. |
|
Uwagi: |
LINK do zespołu na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2099cdee65d4d83bed90e04719f6f2f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3435a0bf-d5b9-4527-81a2-4035233d3517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: wykład, dyskusje, praca w grupach, prezentacja wspólnie przygotowanego tematu, praca z tekstem źródłowym, metody aktywizujące i problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA - 125 godzin: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45h+30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 5 godz. WARUNKI ZALICZENIA ĆWICZEŃ: obecność min.13/15; prezentacja; aktywny udział WARUNKI ZALICZENIA WYKŁADU: egzamin pisemny – pytania otwarte i zamknięte ECTS: 5 (1 ECTS to ok. 25-30h) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.