Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-SRD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
ziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące . Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym. Wykład; Ćwiczenia: 1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch; 2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; 3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania); 4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); 5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące 6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym 7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym |
Literatura: |
1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa 2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
PC1_KK_W06 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego: umie przeprowadzić klasyfikację głosek języka polskiego oraz zna zapis fonetyczny PC1_KK_W06 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu i czynników je warunkujących PC1_KS_W06 ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych PC1_KS_W01 zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu PC1_KS_W02 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobów oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu PC1_KS_W06 zna metody diagnozy operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do uczenia się matematyki na poziomie elementarnym PC1_KS_W06 zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i reedukacji trudności w nauce czytania i pisania oraz trudności w uczeniu się matematyki PC1_KS_W01 zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego a także metody wspmagajęce proces odczytywania mowy z ust wykorzystywane w rehabilitacji dziecka z wadą słuchu PC1_KS_U01 potrafi zróżnicować głoski języka polskiego i dobierać pary opozycyjne PC1_KS_U03 Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej, trudności w czytaniu i pisaniu oraz opanowaniu pojęć matematycznych przez dzieci z wadą słuchu PC1_KS_U03 umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziomu funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć PC1_KS_U03 potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, reedukacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu PC1_KS_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu PC1_KS_K02 potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu PC1_KS_K02 Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu PC1_KS_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie i, przyjmując w niej różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Dziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące . Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym. Wykład; Ćwiczenia: 1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch; 2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; 3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania); 4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); 5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące 6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym 7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym |
|
Literatura: |
1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa 2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Wars |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe 30 przygotowanie do zajęć lektury, prezentacje 25 przygotowanie do egzaminu 25 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Dziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące . Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym. Wykład; Ćwiczenia: 1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch; 2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; 3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania); 4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii); 5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące 6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym 7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym |
|
Literatura: |
1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa 2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a89cc90a52fba4fefa89ea99530277235%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5faf69-d799-4562-9e98-ea775228dd2d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 10 przygotowanie się do egzaminu 15 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.