Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-SRD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

ziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące .

Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym.

Wykład; Ćwiczenia:

1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch;

2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;

3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania);

4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące

6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

Literatura:

1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa

2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa

Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

PC1_KK_W06

ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego: umie przeprowadzić klasyfikację głosek języka polskiego oraz zna zapis fonetyczny

PC1_KK_W06

ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu i czynników je warunkujących

PC1_KS_W06

ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych

PC1_KS_W01

zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu

PC1_KS_W02

ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobów oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu

PC1_KS_W06

zna metody diagnozy operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do uczenia się matematyki na poziomie elementarnym

PC1_KS_W06

zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i reedukacji trudności w nauce czytania i pisania oraz trudności w uczeniu się matematyki

PC1_KS_W01

zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego a także metody wspmagajęce proces odczytywania mowy z ust wykorzystywane w rehabilitacji dziecka z wadą słuchu

PC1_KS_U01

potrafi zróżnicować głoski języka polskiego i dobierać pary opozycyjne

PC1_KS_U03

Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej, trudności w czytaniu i pisaniu oraz opanowaniu pojęć matematycznych przez dzieci z wadą słuchu

PC1_KS_U03

umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziomu funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu

PC1_KS_U03

posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć

PC1_KS_U03

potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, reedukacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia

PC1_KS_U03

potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu

PC1_KS_K02

prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu

PC1_KS_K02

potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu

PC1_KS_K02

Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu

PC1_KS_K02

potrafi współdziałać i pracować w grupie i, przyjmując w niej różne role

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Dziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące .

Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym.

Wykład; Ćwiczenia:

1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch;

2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;

3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania);

4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące

6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

Literatura:

1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa

2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa

Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Wars

Uwagi:

godziny kontaktowe 30

przygotowanie do zajęć lektury, prezentacje 25

przygotowanie do egzaminu 25

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kupisiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Kupisiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Dziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące .

Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym.

Wykład; Ćwiczenia:

1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch;

2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;

3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania);

4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);

5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące

6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym

7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym

Literatura:

1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa

2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa

Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a89cc90a52fba4fefa89ea99530277235%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5faf69-d799-4562-9e98-ea775228dd2d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe wykł. 15, ćw. 15

przygotowanie się do zajęć , lektury 10

przygotowanie się do egzaminu 15

opracowanie scenariuszy zajęć 30

przygotowanie pomocy dydaktycznych 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)