Niewerbalne metody komunikacji w rehabilitacji małego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-NMD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niewerbalne metody komunikacji w rehabilitacji małego dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna etapy rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej u małego dziecka PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna założenia metodyczne procesu komunikacji wspomagającej i i alternatywnej PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady opracowania i doboru środków, pomocy i narzędzi komunikacyjnych Umiejętności PC1_KS_U05 Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych dziecka w aspekcie zachowań niewerbalnych PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 PC1_KS_U05 Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować zestaw pomocy komunikacyjnych, uwzględniając poziom funkcjonowania dziecka PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student potrafi dobrać odpowiednią strategię wdrażania odpowiednich metod komunikacji. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej z rodzicami. PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Symulacje, zajęcia praktyczne 3. Opracowanie pomocy komunikacyjnych Celem zajęć jest poznanie meto wspomagających i alternatywnych komunikacje dziecka z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności, 3. Poranny Krąg J. Kielina – organizacja przestrzeni i rozumienie świata 4. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć) 5. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 7. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji 8. Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem 9. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. 10. Kolokwium końcowe |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków. 2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa. 3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa. 4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa. 5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997. 6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole. 7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa. 8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37. 2. Piszczek M., Uwagi dotyczące wykorzystania gestykulacji w porozumiewaniu się z dzieckiem upośledzonym umysłowo, W: Piszczek M. [red.],(1997) Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P MEN, Warszawa. 3. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa. 4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000. 5. Stecko E., (1997). Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, W: Rewalidacja, 2/1997. 6. Tkaczuk L., (1996). Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest. Wydawnictwo Astrum, Wrocław. 7. Zaorska M., 91998). Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących, W: Logopedia 26, 1998. |
|
Uwagi: |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie pomocy - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 1 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć. KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Symulacje, zajęcia praktyczne 3. Opracowanie pomocy komunikacyjnych Celem zajęć jest poznanie meto wspomagających i alternatywnych komunikacje dziecka z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) 2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności, 3. Poranny Krąg J. Kielina – organizacja przestrzeni i rozumienie świata 4. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć) 5. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. 6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. 7. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji 8. Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem 9. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. 10. Kolokwium końcowe |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków. 2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa. 3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa. 4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa. 5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997. 6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole. 7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa. 8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37. 2. Piszczek M., Uwagi dotyczące wykorzystania gestykulacji w porozumiewaniu się z dzieckiem upośledzonym umysłowo, W: Piszczek M. [red.],(1997) Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P MEN, Warszawa. 3. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa. 4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000. 5. Stecko E., (1997). Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, W: Rewalidacja, 2/1997. 6. Tkaczuk L., (1996). Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest. Wydawnictwo Astrum, Wrocław. 7. Zaorska M., 91998). Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących, W: Logopedia 26, 1998. |
|
Uwagi: |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie pomocy - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 1 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć. KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.