Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niewerbalne metody komunikacji w rehabilitacji małego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-NMD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Niewerbalne metody komunikacji w rehabilitacji małego dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.

PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna etapy rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej u małego dziecka

PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna założenia metodyczne procesu komunikacji wspomagającej i i alternatywnej

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady opracowania i doboru środków, pomocy i narzędzi komunikacyjnych

Umiejętności

PC1_KS_U05 Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych dziecka w aspekcie zachowań niewerbalnych

PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 PC1_KS_U05 Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować zestaw pomocy komunikacyjnych, uwzględniając poziom funkcjonowania dziecka

PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student potrafi dobrać odpowiednią strategię wdrażania odpowiednich metod komunikacji.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej z rodzicami.

PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka.

PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Opracowanie pomocy komunikacyjnych

Celem zajęć jest poznanie meto wspomagających i alternatywnych komunikacje dziecka z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)

2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności,

3. Poranny Krąg J. Kielina – organizacja przestrzeni i rozumienie świata

4. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć)

5. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.

6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.

7. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji

8. Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem

9. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym.

10. Kolokwium końcowe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków.

2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa.

3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa.

4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa.

5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997.

6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole.

7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa.

8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37.

2. Piszczek M., Uwagi dotyczące wykorzystania gestykulacji w porozumiewaniu się z dzieckiem upośledzonym umysłowo, W: Piszczek M. [red.],(1997) Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P MEN, Warszawa.

3. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa.

4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000.

5. Stecko E., (1997). Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, W: Rewalidacja, 2/1997.

6. Tkaczuk L., (1996). Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest. Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

7. Zaorska M., 91998). Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących, W: Logopedia 26, 1998.

Uwagi:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 10

Przygotowanie pomocy - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 1

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć.

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Opracowanie pomocy komunikacyjnych

Celem zajęć jest poznanie meto wspomagających i alternatywnych komunikacje dziecka z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1. Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)

2. Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności,

3. Poranny Krąg J. Kielina – organizacja przestrzeni i rozumienie świata

4. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć)

5. Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.

6. Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.

7. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji

8. Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem

9. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym.

10. Kolokwium końcowe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Błeszczyński J., (2006). (red): Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Impuls: Kraków.

2. Demel G., (1982). Elementy logopedii, WSiP, Warszawa.

3. Dońska-Olszko M., Lechowicz A., (1998). Komputerowe nauczanie wspomagania nauczania dzieci z ciężkimi uszkodzeniami narządu ruchu., W: Mazanek E. [red.] Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3, WSiP, Warszawa.

4. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja, CMPP-P, Warszawa.

5. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem W: Przyjaciel Dziecka 1 - 3, 1997.

6. Ligęza M.,(1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci, W: Gałkowski T., Jastrzębowska G [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski, Opole.

7. Loebl W., (1998). Uniwersalny system pasygraficzny w komunikacji językowej osób niepełnosprawnych, W: Szkoła Specjalna 6 Wyd. APS. Warszawa.

8. Żurek T., (1999). Alternatywna i wspomagająca komunikacja dla osób niepełnosprawnych, W: Pilecki J., Olszewski S., [red.] Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

1. Piszczek M., (1998). Nauka porozumiewania się gestami W: Rewalidacja 1(3)/98, str. 21 – 37.

2. Piszczek M., Uwagi dotyczące wykorzystania gestykulacji w porozumiewaniu się z dzieckiem upośledzonym umysłowo, W: Piszczek M. [red.],(1997) Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPP-P MEN, Warszawa.

3. Smyczek A., Szczawiński P., (2000). Wspomagające sposoby porozumiewania się. Gesty, Stowarzyszenie "Mówić bez słów", Warszawa.

4. Smyczek A., Szwiec J., (2000). Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami. W: Rewalidacja 1(7)/2000.

5. Stecko E., (1997). Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, W: Rewalidacja, 2/1997.

6. Tkaczuk L., (1996). Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest. Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

7. Zaorska M., 91998). Niewerbalne sygnały komunikacji u dzieci słabowidzących, W: Logopedia 26, 1998.

Uwagi:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30

Przygotowanie się do zajęć - 10

Przygotowanie pomocy - 10

Przygotowanie się do zaliczenia - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 1

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć.

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)