Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03

Wymienia podstawowe zasady pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania

PC1_KS_U01

Charakteryzuje przypadek ucznia z ADHD, ODD

PC1_KS_U03

Projektuje kodeks zasad i konsekwencji obowiązujących choć w jednym środowisku ucznia

PC1_KS_U05

Wykonuje wywiady, obserwacje, itd. niezbędne do przygotowania planu terapii ucznia z ADHD/ODD

PC1_KS_U06

Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii ucznia z ADHD/ODD, w oparciu o zgromadzone materiały

PC1_KS_K01

Student uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność,

Aktywność,

Ocena prac pisemnych takich jak:

- projektowanie algorytmów postępowania (realizacja w małych grupach),

- plan działań wspierających (realizacja w parach).

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania.

3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

5.Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

III DZPC-TPE-WW 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f331975c30e406bb59dfc13a8edc599%40thread.tacv2/conversations?groupId=6467770d-12dd-402c-b49b-452de4dcae7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja, film

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie planu działań wspierających - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Obecność,

Aktywność,

Ocena prac pisemnych takich jak:

- analiza zachowania trudnego (realizacja w małych grupach),

- plan działań wspierających (realizacja w parach).

Pełny opis:

TREŚCI:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania.

3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania.

4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła).

5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania.

7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

5. Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk.

6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams.

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

gr.warsztatowa III ZZ/PC-TPE-WW

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd806c2b06554e88b0f14e2877f89091%40thread.tacv2/conversations?groupId=d748707e-2f78-42ff-8af9-402f171ff0cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja

Godziny kontaktowe - 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie planu działań wspierających - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)