Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Wymienia podstawowe zasady pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania PC1_KS_U01 Charakteryzuje przypadek ucznia z ADHD, ODD PC1_KS_U03 Projektuje kodeks zasad i konsekwencji obowiązujących choć w jednym środowisku ucznia PC1_KS_U05 Wykonuje wywiady, obserwacje, itd. niezbędne do przygotowania planu terapii ucznia z ADHD/ODD PC1_KS_U06 Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii ucznia z ADHD/ODD, w oparciu o zgromadzone materiały PC1_KS_K01 Student uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność, Aktywność, Ocena prac pisemnych takich jak: - projektowanie algorytmów postępowania (realizacja w małych grupach), - plan działań wspierających (realizacja w parach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania. 3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 5.Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams. Link do zespołu w aplikacji MS Teams: III DZPC-TPE-WW 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3f331975c30e406bb59dfc13a8edc599%40thread.tacv2/conversations?groupId=6467770d-12dd-402c-b49b-452de4dcae7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie planu działań wspierających - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność, Aktywność, Ocena prac pisemnych takich jak: - analiza zachowania trudnego (realizacja w małych grupach), - plan działań wspierających (realizacja w parach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI: 1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V ODD, CD i ADHD. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania. 3. Portret psychologiczny dziecka z zaburzeniami zachowania. 4. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem z CD, ODD, ADHD (w dwóch środowiskach – dom/szkoła). 5. Metody terapii i pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. 6. Profilaktyka w zaburzeniach zachowania. 7. Projektowanie algorytmów postępowania, planu działań wspierających. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1.Chromik-Kovacs J., Banaszczyk I., Zdrojewska J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 2. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 3. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 4. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 5. Lussier F. (2020). 100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk. 6. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 7. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 8. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MCTeams. Link do zespołu w aplikacji MS Teams: gr.warsztatowa III ZZ/PC-TPE-WW https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd806c2b06554e88b0f14e2877f89091%40thread.tacv2/conversations?groupId=d748707e-2f78-42ff-8af9-402f171ff0cf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, projekt, dyskusja Godziny kontaktowe - 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie planu działań wspierających - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.