Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01 Zna założenia teoretyczne prowadzenia zajęć z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC1_KS_W03 Opisuje współcześnie stosowane metody postępowania z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki PC1_KS_W06 Ma elementarną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań w procesie terapeutycznym PC1_KS_U01 Potrafi dokonać obserwacji w trakcie wykonywania zadań matematycznych w celu wskazania przyczyny trudności ucznia PC1_KS_U02 Potrafi dobrać metodę oraz pomoce dydaktyczne do prowadzonej działalności terapeutycznej podejmowanej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC1_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność wybranych metod i „dobrych praktyk” do realizacji działań terapeutycznych podejmowanych w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC1_KS_U04 Potrafi opracować scenariusz do kształtowania i rozwijania określonej umiejętności matematycznej PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne - aktywność na zajęciach, - praca grupowa lub indywidualna (m.in. pisanie scenariuszy zajęć terapii pedagogicznej z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, rozwiązywanie zadań, prezentowanie metodą symulacji zabaw, sytuacji dydaktycznych). Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, otrzymanie z kolokwium i zadań domowych co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Przyczyny niepowodzeń szkolnych w uczeniu się matematyki . Psychopedagogiczna analiza trudności szkolnych. Zdolności matematyczne i ich zaburzenia . Dojrzałość do uczenia się matematyki i jej wyznaczniki: a./ Świadomość , w jaki sposób należy liczyć przedmioty b./Odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania; c./Zdolność do płynnego i giętkiego posługiwania się reprezentacją enaktywną, ikoniczną i symboliczną; d./wysoki poziom odporności emocjonalnej: e./ Należyta sprawność manualna, precyzja spostrzegania i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Prezentacja wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Zarys metodyki wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier matematycznych. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących metod konstruowania gier; - orientacji przestrzennej, rytmów, liczenia; -ustalenia równoliczności zbiorów, klasyfikacji; -dodawanie i odejmowanie w szerokim zakresie; -operacyjnego rozumowania w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii; -operacyjnego rozumowania w zakresie stałości, długości, masy, objętości płynów, wagi i ciężarów /geometria/. Charakterystyka postępowania terapeutycznego – na drugim etapie terapii- rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych na I i II etapie. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących: -dodawania i odejmowania; -mnożenie i dzielenie; -układania i rozwiązywania zadań tekstowych; -dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań; -algorytmy działań pisemnych, - rozumienie pojęcia ułamka; -zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych- ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego Konstruowanie scenariusza zajęć terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa:Edukacja polska. 2. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 3. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 5. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 6. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. 7. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E.,Treliński G.,Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015) Matematyczna edukacja wczesnoszkolna, Kielce:Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP ,Spółka z o.o. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wyd. Nowik. 2. Binkowska-Wójcik W., Boroń I., i inni (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. 3. Dąbrowski, M., (2015). Gry matematyczne (nie tylko)dla klas 1-3. Opole: Wyd. Nowik. 4. Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 5. Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I i II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 6. Klus-Stańska, D., Kalinowska, A.(2004).Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie. 7. Krajcova E. (2016) , Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. 8. Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 9. Nowik ,J. (2013), Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczycieli. Wydanie II rozszerzone, Opole: Wyd. Nowik. 10. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w uczeniu. Kraków: Impuls. 11. Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wyd. ECERI. 12. Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 13. Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. 14.Wojciechowska K. (2009).Gry i zabawy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, Opole: Wyd. Nowik. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja, symulacja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań. Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: - ćwiczenia - 30 h Liczba godzin niekontaktowych: - przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie scenariusza, zabaw i sytuacji dydaktycznych, itp. - 15 h - przygotowanie do kolokwium - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Ocena przygotowanych propozycji ćwiczeń do usprawniania wybranego aspektu matematycznego Ocena pisemnego projektu planu terapii pedagogicznej w zakresie matematyki |
|
Pełny opis: |
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Zwykłe, nadmierne i specyficzne trudności w uczeniu się matematyki 2. Poznanie wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. 3. Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi: − metody konstruowania gier ściganek, opowiadań i ich wykorzystanie na zajęciach, − orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, − ustalanie równoliczności zbiorów, klasyfikacja, − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii, − operacyjne rozumowanie w zakresie stałości długości, masy, objętości płynów; waga i ciężar; geometria. 4. Charakterystyka postępowania terapeutycznego na drugim etapie terapii – rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV - VI. Zapoznanie praktyczne z technikami, ćwiczeniami i pomocami dydaktycznymi − dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. − mnożenie i dzielenie. − układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. − dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań. − algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka. 5. Zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych – ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego. 6. Konstruowanie scenariusza zajęć terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska. 2.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania 3.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania 4.Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 5.Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Badura-Strzelczyk, G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 2.Grabowski, A. (1999). Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb. Szczecinek: WKM Rachmistrz. 3.Grabowski, A. (1998). Gry, zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia część I oraz część II. Szczecinek : WKM Rachmistrz. 4.Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie 5.Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP. 6.Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w uczeniu. Kraków: Impuls. 7.Pisarski, M. (1992). Matematyka dla naszych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo ECERI 8.Sapeta, J. (2003). Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 9.Stasica, J. (2004). Matematyka - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I – III. Kraków: Impuls. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: metoda podająca – wykład, pokaz, prezentacja, metoda praktycznego działania NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do Zespołu na Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ced25cc3ca148a4b38d58a2a0910ab4%40thread.tacv2/conversations?groupId=84b81e74-f647-4fa6-a9b2-a2850414cd7c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni); - opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu: w formie synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta). Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - kolokwium, praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań - opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams (zakładka "Zadania") Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia matematycznego na I i II etapie edukacyjnym - analiza zapisów podstawy programowej. Aktualne poglądy na nauczanie i uczenie się matematyki oraz różne koncepcje nauczania i uczenia się tego przedmiotu - koncepcja czynnościowego nauczania i uczenia się matematyki. 2. Pojęcie liczby. Cyfra czy liczba? Rozumienie liczb i ich własności. Korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. Stosowanie algorytmów działań pisemnych. Możliwości i specyficzne trudności uczniów. 3. Strategie liczenia. Dostrzeganie i stosowanie prawidłowości - eksperymentowanie. Możliwości i specyficzne trudności uczniów. 4. Wyjaśnienie istoty działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związków między nimi. Kolejność wykonywania działań. Problemy z sekwencjonowaniem liczb i podstawowymi własnościami matematycznymi. Gry sprzyjające szybkiemu rachowaniu. 5. Przedstawienie osiągnięć ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów. Porządkowanie zdarzeń w czasie. Omówienie specyficznych trudności związanych z przestrzenią, kierunkiem i czasem oraz posługiwaniem się pojęciami: dłuższy, krótszy, ciężki, cięższy, prawo, lewo, pion, poziom, skos, dużo, więcej, mniej, najwięcej, wysoki, wyższy, najwyższy, dziś, jutro, wczoraj itd. Możliwości i specyficzne trudności uczniów. 6. Wyjaśnienie problemów związanych z odczytywaniem danych prezentowanych na osi liczbowej i w układzie współrzędnych - łączenie formy graficznej z wartością liczbową, słowną. 7. Pojęcia geometryczne. Możliwości i specyficzne trudności uczniów. 8. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Działania na ułamkach. Możliwości i specyficzne trudności uczniów. Warsztat pracy nauczyciela: - Organizacja procesu nauczania- uczenia się matematyki; metody pracy na lekcjach matematyki. - Pomoce wykorzystywane podczas zajęć matematycznych - w różnorodności siła! - Rozwiązywanie zadań tekstowych. Strategie rozwiązywania zadań na I i II etapie kształcenia. - Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów. Ocenianie kształtujące. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dąbrowski M. (2013). (Za) trudne, bo trzeba myśleć?O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. Warszawa: IBE,. http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=845 2. Dąbrowski M. (2008). Pozwólmy dzieciom myśleć. Warszawa: Wyd. Centralna komisja Egzaminacyjna. http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=842 3. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa: Edukacja Polska Sp.z o.o. 4. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Kraków: Impuls. 6. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK; 7. Semadeni Z., Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas I-III http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf 8 . Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Andrzejczak R. (2017). Paluszkowa tabliczka mnożenia. Gdańsk. Wyd. Harmonia. 2. Bobiński Z. Nodzyński P. Uscki M. (2003). Uczymy się myśleć nieszablonowo. Miniatury matematyczne dla szkół podstawowych. Toruń: "Aksjomat". 3. Dąbrowski M. (2016). Gry matematyczne cz.1 i 2, Opole: Wyd. Nowik. 4. Dąbrowski M. (2017). Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole: Wyd. Nowik. 5. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP. 6. Klus-Stańska D. (2003).W nauczaniu początkowym inaczej. Scenariusze lekcji. Kraków:Oficyna Wydawnicza "Impuls". 6. NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Metody: - zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania"i "Notes zajęć". W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams. Link do przedmiotu w Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2352cca8d0474b5caa616727777a0d9c%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e7142b5-8283-465f-a893-fced73c5edf1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 h Przygotowanie się do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.