Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MN2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W06 zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, PC1_KK_W09; PC1_KK_W12 zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, PC1_KS_W04; PC1_KS_W04 zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, PC1_KS_W04; PC1_KS_W09 zna trudności uczniów w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania, PC1_KS_U03 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością, PC1_KS_U04 potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, PC1_KS_K01 potrafi współpracować w grupie realizując zadania, PC1_KS_K02; PC1_KK_K05 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach, egzamin. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutów szkół. 2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych. 3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp. 4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych. 5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy. 6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności". 7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności". 9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. 10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych. 11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą. 12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”. 13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. 14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995 2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP 3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993 4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985 5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979 6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995 7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia” 8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995 9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. 11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne. LINKI: Grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a011598b0ddcb4858b4dc825317765f0c%40thread.tacv2/conversations?groupId=50dffec3-d5a4-49ef-8247-040f985c107e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aab9f2c8af9984f67a9d994a2548c23db%40thread.tacv2/conversations?groupId=8850ad5c-d583-4ae5-83b2-30aa7ce93065&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach, egzamin. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutów szkół. 2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych. 3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp. 4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych. 5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy. 6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności". 7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności". 9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. 10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych. 11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą. 12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”. 13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. 14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995 2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP 3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993 4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985 5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979 6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995 7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia” 8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995 9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. 11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne. LINK GRUPA 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79e2ecfbfd9b4709b228e6e5fd3f8e14%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec061834-5068-4ac5-a318-1c750e6cce1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add0cde6a28c047afa9af472dd6fdb0cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbdd097-dc05-4347-ad11-bbf670d697dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.