Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. I-III w szkole podstawowej - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-ML1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. I-III w szkole podstawowej - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) - kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Treści wykładu: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konsturowania wiedzy przez dziecko. 6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. d. Praca z tekstem literackim. e. Nauczanie gramatyki. f. Nauczanie ortografii i interpunkcji. g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. i. Analiza zajęć w szkole. 6. Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe. h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych. i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. j. Analiza zajęć w szkole. 7. Edukacja społeczno – przyrodnicza: a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej. b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska. c. Poznawanie otoczeni społecznego. d. Edukacja ekologiczna. e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. f. Analiza zajęć w szkole. 8. Edukacja muzyczno – plastyczna: a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej. b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego. c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych. d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. e. Analiza zajęć w szkole. 9. Edukacja techniczna i komputerowa: a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym. b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi. c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne. d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. e. Analiz zajęć w szkole. 10. Edukacja fizyczna: a. Cele edukacji fizycznej. b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. d. Analiza zajęć w szkole. 11. Scenariusz zajęć. 12. Specyfika oceniania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 90 w tym 30 hospitacji (w semestrze letnim) liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Linki do zespołó w TEAMS: grupa wykładowa III DZPC-ERI-ED https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aadbaa869a2864d68bc7fa3419bb64e31%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a0d67ca-4f4a-4605-9317-39168920c254&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 1 link do zajęć w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a66f75ce4e9334f6b9c4142bfbbd62794%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=888dfc7e-969e-405a-8a96-93bd91c1f0f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 2 link do zespołu w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab046ac309787493bb285fe5659d24467%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f6a906de-966c-4373-b528-32c5d59d0950&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte - kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Treści wykładu: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konsturowania wiedzy przez dziecko. 6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. d. Praca z tekstem literackim. e. Nauczanie gramatyki. f. Nauczanie ortografii i interpunkcji. g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. i. Analiza zajęć w szkole. 6. Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe. h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych. i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. j. Analiza zajęć w szkole. 7. Edukacja społeczno – przyrodnicza: a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej. b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska. c. Poznawanie otoczeni społecznego. d. Edukacja ekologiczna. e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. f. Analiza zajęć w szkole. 8. Edukacja muzyczno – plastyczna: a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej. b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego. c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych. d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. e. Analiza zajęć w szkole. 9. Edukacja techniczna i komputerowa: a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym. b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi. c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne. d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. e. Analiz zajęć w szkole. 10. Edukacja fizyczna: a. Cele edukacji fizycznej. b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. d. Analiza zajęć w szkole. 11. Scenariusz zajęć. 12. Specyfika oceniania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska E., Przychodzińska M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 12 Link do zespołu (ćwiczenia) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac7d48248b2a243cd8aa2a06c4f5faf92%40thread.tacv2/conversations?groupId=d13ab390-8de2-480c-9797-b9374edf83c5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.