Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. I-III w szkole podstawowej - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-ML1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. I-III w szkole podstawowej - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Ewa Wapiennik-Kuczbajska, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu)

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną i jego uwarunkowania.

2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością

intelektualną na I etapie edukacji.

3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na I etapie edukacji.

4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej.

5. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i

konsturowania wiedzy przez dziecko.

6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną w klasach I – III.

Treści ćwiczeń:

1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych

cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści

kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego

przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z

lekką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w

stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną.

3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.

4. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z

lekką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja polonistyczna:

a. Cele edukacji polonistycznej.

b. Metody nauki pisania i czytania.

c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

d. Praca z tekstem literackim.

e. Nauczanie gramatyki.

f. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

i. Analiza zajęć w szkole.

6. Edukacja matematyczna:

a. Cele edukacji matematycznej.

b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie.

c. Monografia liczby naturalnej.

d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

f. Kształtowanie pojęć geometrycznych.

g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe.

h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych.

i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

j. Analiza zajęć w szkole.

7. Edukacja społeczno – przyrodnicza:

a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej.

b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla

środowiska.

c. Poznawanie otoczeni społecznego.

d. Edukacja ekologiczna.

e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

f. Analiza zajęć w szkole.

8. Edukacja muzyczno – plastyczna:

a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej.

b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego.

c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych.

d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

e. Analiza zajęć w szkole.

9. Edukacja techniczna i komputerowa:

a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym.

b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi.

c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne.

d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

e. Analiz zajęć w szkole.

10. Edukacja fizyczna:

a. Cele edukacji fizycznej.

b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy

podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i

higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej.

c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

d. Analiza zajęć w szkole.

11. Scenariusz zajęć.

12. Specyfika oceniania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w

stopniu lekkim.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III

szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP.

2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych

umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP.

3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN.

4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach

przedszkolnych. Warszawa: WSiP.

5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III.

Warszawa.

6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w

wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4.

8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków:

Oficyna Wyd. Impuls.

9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń.

10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy.

Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego

w klasach początkowych. Warszawa:

12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania

początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji

wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i

praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.

16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki,

T. 1-4. Warszawa: WSiP.

17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie

wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd.

Naukowe AP.

18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w

szkole specjalnej. Lublin.

Literatura uzupełniająca:

1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP.

Warszawa.

2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu

początkowym. Warszawa: WSiP.

3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.

4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i

syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 90 w tym 30 hospitacji (w semestrze letnim)

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 5

Linki do zespołó w TEAMS:

grupa wykładowa III DZPC-ERI-ED

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aadbaa869a2864d68bc7fa3419bb64e31%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a0d67ca-4f4a-4605-9317-39168920c254&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 1

link do zajęć w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a66f75ce4e9334f6b9c4142bfbbd62794%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=888dfc7e-969e-405a-8a96-93bd91c1f0f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 2

link do zespołu w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab046ac309787493bb285fe5659d24467%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f6a906de-966c-4373-b528-32c5d59d0950&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładu:

1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną i jego uwarunkowania.

2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością

intelektualną na I etapie edukacji.

3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na I etapie edukacji.

4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej.

5. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i

konsturowania wiedzy przez dziecko.

6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną w klasach I – III.

Treści ćwiczeń:

1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych

cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści

kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego

przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z

lekką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w

stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną.

3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.

4. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z

lekką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja polonistyczna:

a. Cele edukacji polonistycznej.

b. Metody nauki pisania i czytania.

c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

d. Praca z tekstem literackim.

e. Nauczanie gramatyki.

f. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

i. Analiza zajęć w szkole.

6. Edukacja matematyczna:

a. Cele edukacji matematycznej.

b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie.

c. Monografia liczby naturalnej.

d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

f. Kształtowanie pojęć geometrycznych.

g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe.

h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych.

i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

j. Analiza zajęć w szkole.

7. Edukacja społeczno – przyrodnicza:

a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej.

b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla

środowiska.

c. Poznawanie otoczeni społecznego.

d. Edukacja ekologiczna.

e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

f. Analiza zajęć w szkole.

8. Edukacja muzyczno – plastyczna:

a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej.

b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego.

c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych.

d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

e. Analiza zajęć w szkole.

9. Edukacja techniczna i komputerowa:

a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym.

b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi.

c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne.

d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez

uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do

indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

e. Analiz zajęć w szkole.

10. Edukacja fizyczna:

a. Cele edukacji fizycznej.

b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy

podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i

higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej.

c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów.

d. Analiza zajęć w szkole.

11. Scenariusz zajęć.

12. Specyfika oceniania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w

stopniu lekkim.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III

szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP.

2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych

umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP.

3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN.

4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach

przedszkolnych. Warszawa: WSiP.

5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III.

Warszawa.

6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w

wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4.

8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków:

Oficyna Wyd. Impuls.

9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń.

10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy.

Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego

w klasach początkowych. Warszawa:

12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania

początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji

wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i

praktyki. Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.

16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki,

T. 1-4. Warszawa: WSiP.

17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie

wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd.

Naukowe AP.

18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w

szkole specjalnej. Lublin.

Literatura uzupełniająca:

1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP.

Warszawa.

2. Lipska E., Przychodzińska M., (1991). Muzyka w nauczaniu

początkowym. Warszawa: WSiP.

3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.

4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i

syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 12

Link do zespołu (ćwiczenia) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac7d48248b2a243cd8aa2a06c4f5faf92%40thread.tacv2/conversations?groupId=d13ab390-8de2-480c-9797-b9374edf83c5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)