Metodyka nauczania integracyjnego dzieci z dysfunkcją wzroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MIW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania integracyjnego dzieci z dysfunkcją wzroku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01 Potrafi przedstawić podstawy prawne, znaczenie, rozwój i organizację kształcenia integracyjnego w Polsce i zasady naboru dzieci z dysfunkcją wzroku do placówek integracyjnych. PC1_KS_W02 Potrafi wyjaśnić rolę i zadania nauczyciela wspomagającego i prowadzącego w klasie integracyjnej i scharakteryzować modele współpracy między nimi . PC1_KS_W03 Wymienia i wyjaśnia podstawowe zasady adaptacji materiałów dydaktycznych i przystosowania placówki oświatowej do potrzeb ucznia z dysfunkcją wzroku. PC1_KS_W04 Potrafi wymienić i omówić metody aktywizujące w nauczaniu integracyjnym i modele kształcenia integracyjnego w różnych krajach. PC1_KS_U01 Uczestniczy w dyskusji dotyczącej wad i zalet nauczania integracyjnego w odniesieniu do ucznia z dysfunkcją wzroku PC1_KS_U02 Potrafi zaplanować lekcję wychowawczą w szkole ogólnodostępnej nt. „Uczeń z dysfunkcją wzroku”. PC1_KS_K01 Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Pisemne kolokwium w aplikacji Forms Ocena ustnych wypowiedzi w czasie zajęć Ocena scenariusza lekcji - zajęcia przybliżające funkcjonowanie uczniów niewidomych i słabowidzących w klasie 1-3 Ocena pracy grupowej na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Kształtowanie się współczesnego modelu niepełnosprawności (model medyczny, model społeczny, model bio-psycho-społeczny) 2. Terminologia: integracja inkluzja włączenie, uczeń z SPE. Rozwój nauczania integracyjnego w Polsce. Wady i zalety nauczania integracyjnego, inkluzyjnego, włączającego. 3. Nauczanie integracyjne na świecie - przedstawienie wybranych modeli edukacyjnych (europejskich i USA). 4. Podstawy prawne integracyjnych form nauczania i wychowania w Polsce. 5. Dane statystyczne na temat nauczania integracyjnego, specjalnego i ogólnodostępnego w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku. 6. Proces wyboru ścieżki edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Szanse, możliwości i zagrożenia wyboru określonych form nauczania - analiza ścieżek edukacyjnych uczniów niewidomych i słabowidzących. 7. Wybrane aspekty przygotowania placówki oświatowej do przyjęcia uczniów niepełnosprawnych. 8. Projektowanie i aranżowanie przestrzeni edukacyjnej (szkoły, sali lekcyjnej, pracowni zajęć indywidualnych). 9. Nauczyciel w nauczaniu integracyjnym, włączającym – rola i zadania pedagoga specjalnego - nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów z niepełnosprawnością. 10. Kompetencje nauczycieli: wspomagającego i prowadzącego w klasie integracyjnej, ogólnodostępnej. Modele współpracy pomiędzy nauczycielami. Badania na temat kompetencji pedagogów specjalnych - tyflopedagogów w Polsce i na świecie. 11. Współpraca z rodzicami uczniów ze SPE (formy, sposoby współpracy, etyka w zawodzie nauczyciela, formy wsparcia rodziny). 12. Metody aktywizujące w nauczaniu integracyjnym (Pedagogika Zabawy, Metoda Dobrego Startu, Drama, itp.) 13. Programy rozwijające kompetencje społeczne uczniów „Przyjaciele Zippiego”, „Spotkania z Leonem”. 14. Propozycja lekcji wychowawczej w szkole ogólnodostępnej – „Uczeń z dysfunkcją wzroku” – scenariusz lekcji. 15. Spotkania z pedagogami specjalnymi - online. |
|
Literatura: |
Miler-Zdanowska (2020). Uczeń niewidomy. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka. W: B. Szurowska (red). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. (s. 281-295). Warszawa: Difin. Miler-Zdanowska, K. (2018). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje (s. 39-53). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. Czerwińska, K. (2015). Edukacja inkluzyjna uczniów z niepełnosprawnością wzroku. W: S. Sobczak, L. Pytka, T. Zacharuk (red.) Edukacja inkluzyjna. Teoria - system - metoda. Część 1. (s. 83-104). Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistycznego. Czerwińska, K. (2014). Uczeń z niepełnosprawnością wzroku we współczesnej przestrzeni edukacyjnej. W: M. Suświłło, N.A. Fechner (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku. (s.229-242). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. Chrzanowska, I. (2015). Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji. W: B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.). W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością. Warszawa: APS. Chrzanowska, I. (2016). Stan i rozmiary udziału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w edukacji włączającej w Polsce, „Forum pedagogiczne” nr 1, 37-56. Literatura uzupełniająca: Zaspokajanie potrzeb i respektowanie praw uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w ogólnodostępnej szkole podstawowej. Raport Rzecznika Praw Dziecka przygotowany na podstawie sondażu opinii rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół (2018) Raport opracowała: dr hab. prof. UMCS Agnieszka Lewicka-Zelent we współpracy z dr Dorotą Chimicz Czerwińska, K., Kucharczyk, K. (2017). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku – aktualne rozwiązania, dylematy, możliwości. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych, Warszawa: APS. Czerwińska, K., Miler-Zdanowska, K. (2017). Ociemniały uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną w szkole ogólnodostępnej – pomoc czy niemoc pedagogiczna? (s. 49-65). W: Zacharuk, T., Jówko, E. (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. Czerwińska, K., Miler-Zdanowska, K. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne ociemniałego ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną W: Zacharuk, T., Jówko, E. (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści (s. 67-82). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. Papuda –Dolińska, B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Lublin: UMCS. Palak Z. (2017). Tendencje w edukacji dzieci z niepełnosprawnością – szanse i zagrożenia, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXVI, 2, 13-31. Gajdzica, Z. (2015). Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej. Przegląd badań edukacyjnych, nr 1, 161-170. Kolwitz M., Radlińska I. (2015). Kształtowanie się współczesnego paradygmatu niepełnosprawności „Pomeranian Journal of Life Sciences”, nr 61,3, 270-277. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac20348dbe3a2447d9307d109a040b256%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f1ec1f6-d5f8-419a-bcac-645e79783c97&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Praktycznego działania, poglądowe – prezentacje, filmy, metody aktywizujące, metody podające (rozmowa kierowana, pokaz) Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 h Przygotowanie się do egzaminu 15 h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.