Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania integracyjnego dzieci z dysfunkcją wzroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MIW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania integracyjnego dzieci z dysfunkcją wzroku
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01

Potrafi przedstawić podstawy prawne, znaczenie, rozwój i organizację kształcenia integracyjnego w Polsce i zasady naboru dzieci z dysfunkcją wzroku do placówek integracyjnych.

PC1_KS_W02

Potrafi wyjaśnić rolę i zadania nauczyciela wspomagającego i prowadzącego w klasie integracyjnej i scharakteryzować modele współpracy między nimi .

PC1_KS_W03

Wymienia i wyjaśnia podstawowe zasady adaptacji materiałów dydaktycznych i przystosowania placówki oświatowej do potrzeb ucznia z dysfunkcją wzroku.

PC1_KS_W04

Potrafi wymienić i omówić metody aktywizujące w nauczaniu integracyjnym i modele kształcenia integracyjnego w różnych krajach.

PC1_KS_U01

Uczestniczy w dyskusji dotyczącej wad i zalet nauczania integracyjnego w odniesieniu do ucznia z dysfunkcją wzroku

PC1_KS_U02

Potrafi zaplanować lekcję wychowawczą w szkole ogólnodostępnej nt. „Uczeń z dysfunkcją wzroku”.

PC1_KS_K01

Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Miler-Zdanowska
Prowadzący grup: Kamila Miler-Zdanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Pisemne kolokwium w aplikacji Forms

Ocena ustnych wypowiedzi w czasie zajęć

Ocena scenariusza lekcji - zajęcia przybliżające funkcjonowanie uczniów niewidomych i słabowidzących w klasie 1-3

Ocena pracy grupowej na zajęciach

Pełny opis:

1. Kształtowanie się współczesnego modelu niepełnosprawności (model medyczny, model społeczny, model bio-psycho-społeczny)

2. Terminologia: integracja inkluzja włączenie, uczeń z SPE. Rozwój nauczania integracyjnego w Polsce. Wady i zalety nauczania integracyjnego, inkluzyjnego, włączającego.

3. Nauczanie integracyjne na świecie - przedstawienie wybranych modeli edukacyjnych (europejskich i USA).

4. Podstawy prawne integracyjnych form nauczania i wychowania w Polsce.

5. Dane statystyczne na temat nauczania integracyjnego, specjalnego i ogólnodostępnego w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

6. Proces wyboru ścieżki edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Szanse, możliwości i zagrożenia wyboru określonych form nauczania - analiza ścieżek edukacyjnych uczniów niewidomych i słabowidzących.

7. Wybrane aspekty przygotowania placówki oświatowej do przyjęcia uczniów niepełnosprawnych.

8. Projektowanie i aranżowanie przestrzeni edukacyjnej (szkoły, sali lekcyjnej, pracowni zajęć indywidualnych).

9. Nauczyciel w nauczaniu integracyjnym, włączającym – rola i zadania pedagoga specjalnego - nauczyciela współorganizującego kształcenie uczniów z niepełnosprawnością.

10. Kompetencje nauczycieli: wspomagającego i prowadzącego w klasie integracyjnej, ogólnodostępnej. Modele współpracy pomiędzy nauczycielami. Badania na temat kompetencji pedagogów specjalnych - tyflopedagogów w Polsce i na świecie.

11. Współpraca z rodzicami uczniów ze SPE (formy, sposoby współpracy, etyka w zawodzie nauczyciela, formy wsparcia rodziny).

12. Metody aktywizujące w nauczaniu integracyjnym (Pedagogika Zabawy, Metoda Dobrego Startu, Drama, itp.)

13. Programy rozwijające kompetencje społeczne uczniów „Przyjaciele Zippiego”, „Spotkania z Leonem”.

14. Propozycja lekcji wychowawczej w szkole ogólnodostępnej – „Uczeń z dysfunkcją wzroku” – scenariusz lekcji.

15. Spotkania z pedagogami specjalnymi - online.

Literatura:

Miler-Zdanowska (2020). Uczeń niewidomy. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka. W: B. Szurowska (red). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. (s. 281-295). Warszawa: Difin.

Miler-Zdanowska, K. (2018). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje (s. 39-53). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Czerwińska, K. (2015). Edukacja inkluzyjna uczniów z niepełnosprawnością wzroku. W: S. Sobczak, L. Pytka, T. Zacharuk (red.) Edukacja inkluzyjna. Teoria - system - metoda. Część 1. (s. 83-104). Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistycznego.

Czerwińska, K. (2014). Uczeń z niepełnosprawnością wzroku we współczesnej przestrzeni edukacyjnej. W: M. Suświłło, N.A. Fechner (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku. (s.229-242). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Chrzanowska, I. (2015). Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji. W: B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (red.). W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością. Warszawa: APS.

Chrzanowska, I. (2016). Stan i rozmiary udziału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w edukacji włączającej w Polsce, „Forum pedagogiczne” nr 1, 37-56.

Literatura uzupełniająca:

Zaspokajanie potrzeb i respektowanie praw uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w ogólnodostępnej szkole podstawowej. Raport Rzecznika Praw Dziecka przygotowany na podstawie sondażu opinii rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół (2018) Raport opracowała: dr hab. prof. UMCS Agnieszka Lewicka-Zelent we współpracy z dr Dorotą Chimicz

Czerwińska, K., Kucharczyk, K. (2017). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku – aktualne rozwiązania, dylematy, możliwości. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych, Warszawa: APS.

Czerwińska, K., Miler-Zdanowska, K. (2017). Ociemniały uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną w szkole ogólnodostępnej – pomoc czy niemoc pedagogiczna? (s. 49-65). W: Zacharuk, T., Jówko, E. (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Czerwińska, K., Miler-Zdanowska, K. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne ociemniałego ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną W: Zacharuk, T., Jówko, E. (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści (s. 67-82). Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Papuda –Dolińska, B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Lublin: UMCS.

Palak Z. (2017). Tendencje w edukacji dzieci z niepełnosprawnością – szanse i zagrożenia, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXVI, 2, 13-31.

Gajdzica, Z. (2015). Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej. Przegląd badań edukacyjnych, nr 1, 161-170.

Kolwitz M., Radlińska I. (2015). Kształtowanie się współczesnego paradygmatu niepełnosprawności „Pomeranian Journal of Life Sciences”, nr 61,3, 270-277.

Uwagi:

Link do zespołu w Teamsach:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac20348dbe3a2447d9307d109a040b256%40thread.tacv2/conversations?groupId=0f1ec1f6-d5f8-419a-bcac-645e79783c97&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Praktycznego działania, poglądowe – prezentacje, filmy, metody aktywizujące, metody podające (rozmowa kierowana, pokaz)

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 h

Przygotowanie się do egzaminu 15 h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)