Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji społecznej dzieci
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego

i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników

wpływających na skuteczność komunikacji w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać w procesie kształtowania

umiejętności społecznych dziecka zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania

i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,

kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej

dziecka.

Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z

pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i

nauczyciela-terapeutyw procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków

a)obdarzanie uwagą

b)budowanie atrakcyjności społecznej

c)zwroty grzecznościowe

Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym

a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:,

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h

Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 25h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontakt ze studentami odbywał się będzie za pomocą aplikacji Teams i drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach,

- przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej

- kolokwium z całości materiału (pytania otwarte i zamknięte).

Pełny opis:

Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci otrzymują na pierwszym spotkaniu. Przygotowane materiały prezentują przed grupą w terminach zajęć określonych przez Uczelnie z wykorzystaniem aplikacji Teams.

Wykładowca podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem. W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej.

Bloki tematyczne:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków

a)obdarzanie uwagą

b)budowanie atrakcyjności społecznej

c)zwroty grzecznościowe

Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym

a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:,

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Zajęcia realizowane są w trybie zdalnym za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem zajęć).

Link do zespołu przedmiotowego został przekazany Studentom drogą mailową za pomocą poczty w domenie aps.edu.pl przed pierwszym spotkaniem.

Poniżej zamieszczam go raz jeszcze:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab7bf4248e22b4ea694a1c1915ff9cd51%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d8c09ab6-6bd8-45e1-9a31-ada4431d0ccb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem,dyskusja, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h

Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 25h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)