Metodyka edukacji społecznej dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji społecznej dzieci |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci. Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać w procesie kształtowania umiejętności społecznych dziecka zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka. Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeutyw procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte) Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach) Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych |
|
Pełny opis: |
Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków a)obdarzanie uwagą b)budowanie atrakcyjności społecznej c)zwroty grzecznościowe Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 25h Przygotowanie się do zaliczenia: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami odbywał się będzie za pomocą aplikacji Teams i drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach, - przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej - kolokwium z całości materiału (pytania otwarte i zamknięte). |
|
Pełny opis: |
Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci otrzymują na pierwszym spotkaniu. Przygotowane materiały prezentują przed grupą w terminach zajęć określonych przez Uczelnie z wykorzystaniem aplikacji Teams. Wykładowca podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem. W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej. Bloki tematyczne: Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków a)obdarzanie uwagą b)budowanie atrakcyjności społecznej c)zwroty grzecznościowe Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane są w trybie zdalnym za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem zajęć). Link do zespołu przedmiotowego został przekazany Studentom drogą mailową za pomocą poczty w domenie aps.edu.pl przed pierwszym spotkaniem. Poniżej zamieszczam go raz jeszcze: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab7bf4248e22b4ea694a1c1915ff9cd51%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d8c09ab6-6bd8-45e1-9a31-ada4431d0ccb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody dydaktyczne: Praca z tekstem,dyskusja, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 25h Przygotowanie się do zaliczenia: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.