Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drama kreatywna w edukacji dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drama kreatywna w edukacji dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W23

- Zna podstawowe metody i techniki pracy z dramą z dziećmi i młodzieżą.

- Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań twórczych za pośrednictwem technik dramowych.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U09

- Potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki dramowe do wskazanego materiału dydaktycznego i zgodnie z możliwościami rozwojowymi uczestników zajęć.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K01

- Jest świadomy poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę doskonalenia w zakresie pracy metodą dramy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. PROJEKT DRAMOWY sprawdzające wiedzę studenta, wykonywany w zespole

2. OBSERWACJA aktywności studenta podczas zajęć

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Zajęcia realizowane w formie zdalnej poprzez aplikację MS TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8ea2dd36d59d4560ade2a099c4f9469c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e69e405-b478-40ab-a9de-d2da19362a7b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

1. Wstęp do dramy kreatywnej; wprowadzenie w problematykę pedagogiki dramy; różne zakresy pojęcia, etymologia.

2. Istota i funkcje zabawy, źródła zabawy w dramie, zabawa jako drama projekcyjna i właściwa.

3. Drama kreatywna w dydaktyce (postawa twórcza, wyobraźnia, emocje, empatia, nauka poprzez działanie).

4. Charakterystyka dramy jako metody edukacji dzieci i młodzieży – specyfika dramy i jej technik (istota, podstawowe założenia, kluczowe pojęcia, reguły, elementy, struktura, poziomy)

5. Warunki poprawnego stosowania dramy w edukacji dziecka – dobór ról, tematów; rola trenera.

6. Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji, teoretyczne i praktyczne aspekty metody.

7. Wybrane metody i techniki dramowe - ćwiczenia praktyczne; pomnik, rzeźba, fotografia, improwizacja, stymulatory, praca z przedmiotem, przynęta, karty ról); niebezpieczeństwo grania roli; konstruowanie scenariuszy wybranych zajęć dramowych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Clifford, S., Hermann, A. (2003). Drama. Teatr przebudzenia. Łódź-Warszawa: Cykady.

2. Dziedzic, A. (1999). Drama a wychowanie. Warszawa: CODN.

3. Królica, M. (2009). Drama i Happening w edukacji przedszkolnej. Kraków: Impuls

4. Machulska, H., Pruszkowska A., Tatarowicz, J. (1997). Drama w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

5. Pankowska, K. (2000). Pedagogika dramy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak",.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Dziedzic A., Pichalska J., Świderska E. (1995). Drama na lekcjach języka polskiego. Warszawa: WSiP.

2. Pankowska, K. (2003). Drama jako twórcza metoda edukacyjna. W: K. J. Szmidt (red.) Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo "Impuls".

3. Ryk, A. (2009). Pedagogika dramatu. Poszukiwania antropologiczno – metodologiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

4. Witerska, K. (2009). Obserwacja i wywiad – jakościowe badania dramy kreatywnej. [w:] Krzysztof J. Szmidt (red.) Metody pedagogicznych badan nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wydawnictwo AHE

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

- dyskusja panelowa

- dialog

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- dyskusja "gorące krzesło"

UMIEJETNOŚCI:

- działania praktyczne

- dialog

- gry dydaktyczne

- techniki darmowe (improwizacja)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- metoda symulacyjna

- wchodzenie w role

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 15h

Przygotowanie się do egzaminu - 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 15h

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)