Drama kreatywna w edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Drama kreatywna w edukacji dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W23 - Zna podstawowe metody i techniki pracy z dramą z dziećmi i młodzieżą. - Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań twórczych za pośrednictwem technik dramowych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki dramowe do wskazanego materiału dydaktycznego i zgodnie z możliwościami rozwojowymi uczestników zajęć. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Jest świadomy poziomu swoich umiejętności i rozumie potrzebę doskonalenia w zakresie pracy metodą dramy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gajda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. PROJEKT DRAMOWY sprawdzające wiedzę studenta, wykonywany w zespole 2. OBSERWACJA aktywności studenta podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA Zajęcia realizowane w formie zdalnej poprzez aplikację MS TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8ea2dd36d59d4560ade2a099c4f9469c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e69e405-b478-40ab-a9de-d2da19362a7b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 1. Wstęp do dramy kreatywnej; wprowadzenie w problematykę pedagogiki dramy; różne zakresy pojęcia, etymologia. 2. Istota i funkcje zabawy, źródła zabawy w dramie, zabawa jako drama projekcyjna i właściwa. 3. Drama kreatywna w dydaktyce (postawa twórcza, wyobraźnia, emocje, empatia, nauka poprzez działanie). 4. Charakterystyka dramy jako metody edukacji dzieci i młodzieży – specyfika dramy i jej technik (istota, podstawowe założenia, kluczowe pojęcia, reguły, elementy, struktura, poziomy) 5. Warunki poprawnego stosowania dramy w edukacji dziecka – dobór ról, tematów; rola trenera. 6. Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji, teoretyczne i praktyczne aspekty metody. 7. Wybrane metody i techniki dramowe - ćwiczenia praktyczne; pomnik, rzeźba, fotografia, improwizacja, stymulatory, praca z przedmiotem, przynęta, karty ról); niebezpieczeństwo grania roli; konstruowanie scenariuszy wybranych zajęć dramowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Clifford, S., Hermann, A. (2003). Drama. Teatr przebudzenia. Łódź-Warszawa: Cykady. 2. Dziedzic, A. (1999). Drama a wychowanie. Warszawa: CODN. 3. Królica, M. (2009). Drama i Happening w edukacji przedszkolnej. Kraków: Impuls 4. Machulska, H., Pruszkowska A., Tatarowicz, J. (1997). Drama w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. 5. Pankowska, K. (2000). Pedagogika dramy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak",. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Dziedzic A., Pichalska J., Świderska E. (1995). Drama na lekcjach języka polskiego. Warszawa: WSiP. 2. Pankowska, K. (2003). Drama jako twórcza metoda edukacyjna. W: K. J. Szmidt (red.) Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo "Impuls". 3. Ryk, A. (2009). Pedagogika dramatu. Poszukiwania antropologiczno – metodologiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 4. Witerska, K. (2009). Obserwacja i wywiad – jakościowe badania dramy kreatywnej. [w:] Krzysztof J. Szmidt (red.) Metody pedagogicznych badan nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wydawnictwo AHE |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: WIEDZA: - dyskusja panelowa - dialog - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - dyskusja "gorące krzesło" UMIEJETNOŚCI: - działania praktyczne - dialog - gry dydaktyczne - techniki darmowe (improwizacja) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - metoda symulacyjna - wchodzenie w role NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 15h Przygotowanie się do egzaminu - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 15h Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.