Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WRI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W01 Wymienia i wyjaśnia podstawowe założenia integracji sensorycznej PC1_KS_W01 Wymienia i opisuje podstawowe elementy budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów PC1_KS_W01 Opisuje proces diagnozy dziecka z zaburzeniem przetwarzania sensorycznego PC1_KS_W01 Wymienia i wyjaśnia podstawowe rodzaje zaburzeń oraz ich symptomy PC1_KS_U04 Projektuje plan pracy terapeutycznej dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizowania zajęć z małym dzieckiem z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i pytania zamknięte) -aktywność -obecność |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej 2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów 3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym 4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka 5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD 6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa. Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce. Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe- ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do kolokwium 5h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: przygotowanie programu terapii dzicka z SPD 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte i otwarte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 28.01.2020, - przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams, - obecność i aktywność podczas zajęć online. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej 2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów 3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym 4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka 5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD 6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa. Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce. Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a411cfef1dd7d4789b9e8a794cfa03d34%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a2a282be-dbee-4a5b-9f82-bcac081244e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do kolokwium: 5h Przygotowanie programu WWR: 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte i otwarte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 24.01.2020, - przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams, - obecność i aktywność podczas zajęć online. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej 2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów 3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym 4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka 5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD 6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa. Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce. Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0735200504de4654a6fd414910f3be6a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ee6b9623-5ebd-4163-93f0-6e6c521f44b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 12h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do kolokwium: 5h Przygotowanie programu WWR: 13 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.