Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WRI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W01

Wymienia i wyjaśnia podstawowe założenia integracji sensorycznej

PC1_KS_W01

Wymienia i opisuje podstawowe elementy budowy i funkcjonowania poszczególnych zmysłów

PC1_KS_W01

Opisuje proces diagnozy dziecka z zaburzeniem przetwarzania sensorycznego

PC1_KS_W01

Wymienia i wyjaśnia podstawowe rodzaje zaburzeń oraz ich symptomy

PC1_KS_U04

Projektuje plan pracy terapeutycznej dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

PC1_KS_K02

Odpowiedzialnie przygotowuje się do

realizowania zajęć z małym dzieckiem z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne (pytania otwarte i pytania zamknięte)

-aktywność

-obecność

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej

2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów

3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym

4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka

5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD

6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa.

Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce.

Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe- ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy: przygotowanie programu terapii dzicka z SPD 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte i otwarte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 28.01.2020,

- przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams,

- obecność i aktywność podczas zajęć online.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej

2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów

3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym

4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka

5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD

6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa.

Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce.

Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a411cfef1dd7d4789b9e8a794cfa03d34%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a2a282be-dbee-4a5b-9f82-bcac081244e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie się do kolokwium: 5h

Przygotowanie programu WWR: 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte i otwarte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 24.01.2020,

- przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams,

- obecność i aktywność podczas zajęć online.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej

2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów

3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym

4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka

5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD

6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa.

Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce.

Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0735200504de4654a6fd414910f3be6a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ee6b9623-5ebd-4163-93f0-6e6c521f44b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 12h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do kolokwium: 5h

Przygotowanie programu WWR: 13 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)