Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WKU1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju społecznego i emocjonalnego i wie, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym.

PC1_KK_W04 Zna sposoby i formy wspomagania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym.

Umiejętności

PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia, których celem jest kształtowanie umiejętności społecznych dzieci.

PC1_KK_U08 Potrafi współpracować z rodzicami w obszarze rozwoju społecznego dzieci.

PC1_KS_U03 Potrafi porozumiewać się z dziećmi w sposób werbalny i niewerbalny na tyle, aby prowadzić zajęcia, gry i zabawy.

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K03 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Po ukończeniu kursu Student wie jaka jest rola pytań w diagnozie kompetencji społecznych dzieci, zna zaburzenia rozwoju społecznego dzieci, potrafi wymienić podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, wie czym jest teoria umysłu i w jaki sposób należy diagnozować jej rozwój i deficyty w jej zakresie, wiec co powinno znaleźć się w programie kształtowania umiejętności społecznych dzieci, wie w jaki sposób dzieci radzą sobie w sytuacjach trudnych i jak wspomagać je w rozwiązywaniu konfliktów, wie jaki wpływ mają wzmocnienia i kary na zachowania społeczne dzieci.

Nabywa również umiejętności wstępnej poziomu posiadanych przez dziecko kompetencji społecznych, potrafi zakwalifikować objawy do konkretnych zaburzeń rozwoju społecznego dziecka, zastosować podstawowe narzędzia

stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, diagnozować rozwój teorii umysły i deficyty w jej zakresie, umie skonstruować program kształtowania umiejętności społecznych dzieci, zdiagnozować umiejętności dzieci w zakresie rozwiązywania konfliktów, właściwie dobierać wzmocnienia i ustalać konsekwencje w sytuacjach społecznych.

Jednocześnie nabywa kompetencje społeczne w postaci właściwego doboru sposobu wypowiedzi do poziomu możliwości intelektualnych dziecka.

Potrafi w sposób obiektywny i pozbawiony nadmiernych emocji pomóc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów, a także wzmacniać i wygaszać zachowania dziecięce.

Literatura:

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Po ukończeniu kursu Student wie jaka jest rola pytań w diagnozie kompetencji społecznych dzieci, zna zaburzenia rozwoju społecznego dzieci, potrafi wymienić podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, wie czym jest teoria umysłu i w jaki sposób należy diagnozować jej rozwój i deficyty w jej zakresie, wiec co powinno znaleźć się w programie kształtowania umiejętności społecznych dzieci, wie w jaki sposób dzieci radzą sobie w sytuacjach trudnych i jak wspomagać je w rozwiązywaniu konfliktów, wie jaki wpływ mają wzmocnienia i kary na zachowania społeczne dzieci.

Nabywa również umiejętności wstępnej poziomu posiadanych przez dziecko kompetencji społecznych, potrafi zakwalifikować objawy do konkretnych zaburzeń rozwoju społecznego dziecka, zastosować podstawowe narzędzia

stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, diagnozować rozwój teorii umysły i deficyty w jej zakresie, umie skonstruować program kształtowania umiejętności społecznych dzieci, zdiagnozować umiejętności dzieci w zakresie rozwiązywania konfliktów, właściwie dobierać wzmocnienia i ustalać konsekwencje w sytuacjach społecznych.

Jednocześnie nabywa kompetencje społeczne w postaci właściwego doboru sposobu wypowiedzi do poziomu możliwości intelektualnych dziecka.

Potrafi w sposób obiektywny i pozbawiony nadmiernych emocji pomóc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów, a także wzmacniać i wygaszać zachowania dziecięce.

Literatura:

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Kształtowanie umiejętności społecznych dziecka w oparciu o dostępne programy

a) rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych np: słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, zwroty grzecznościowe, proszenie o pomoc, samonagradzanie, ignorowanie

b) rozwijanie umiejętności szkolnych np: zadawanie pytań, działanie według wskazówek, przerywanie

c) rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni: czekanie na swoją kolej, dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy

d) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami np.: poznawanie swoich uczuć, radzenie sobie z pominięciem/lękiem, poznawanie uczuć innych, okazywanie sympatii

e) rozwijanie umiejętności zastępowania agresji np. radzenie sobie ze złością, radzenie sobie z dokuczaniem

f) rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem

Blok IV- Współpraca z rodzicami w aspekcie rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka utrzymana w duchu empatii

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h

Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 15h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Po ukończeniu kursu Student wie jaka jest rola pytań w diagnozie kompetencji społecznych dzieci, zna zaburzenia rozwoju społecznego dzieci, potrafi wymienić podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, wie czym jest teoria umysłu i w jaki sposób należy diagnozować jej rozwój i deficyty w jej zakresie, wiec co powinno znaleźć się w programie kształtowania umiejętności społecznych dzieci, wie w jaki sposób dzieci radzą sobie w sytuacjach trudnych i jak wspomagać je w rozwiązywaniu konfliktów, wie jaki wpływ mają wzmocnienia i kary na zachowania społeczne dzieci.

Nabywa również umiejętności wstępnej poziomu posiadanych przez dziecko kompetencji społecznych, potrafi zakwalifikować objawy do konkretnych zaburzeń rozwoju społecznego dziecka, zastosować podstawowe narzędzia

stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, diagnozować rozwój teorii umysły i deficyty w jej zakresie, umie skonstruować program kształtowania umiejętności społecznych dzieci, zdiagnozować umiejętności dzieci w zakresie rozwiązywania konfliktów, właściwie dobierać wzmocnienia i ustalać konsekwencje w sytuacjach społecznych.

Jednocześnie nabywa kompetencje społeczne w postaci właściwego doboru sposobu wypowiedzi do poziomu możliwości intelektualnych dziecka.

Potrafi w sposób obiektywny i pozbawiony nadmiernych emocji pomóc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów, a także wzmacniać i wygaszać zachowania dziecięce.

Literatura:

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Kształtowanie umiejętności społecznych dziecka w oparciu o dostępne programy

a) rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych np: słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, zwroty grzecznościowe, proszenie o pomoc, samonagradzanie, ignorowanie

b) rozwijanie umiejętności szkolnych np: zadawanie pytań, działanie według wskazówek, przerywanie

c) rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni: czekanie na swoją kolej, dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy

d) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami np.: poznawanie swoich uczuć, radzenie sobie z pominięciem/lękiem, poznawanie uczuć innych, okazywanie sympatii

e) rozwijanie umiejętności zastępowania agresji np. radzenie sobie ze złością, radzenie sobie z dokuczaniem

f) rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem

Blok IV- Współpraca z rodzicami w aspekcie rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka utrzymana w duchu empatii

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h

Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 15h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne studentów, aktywność podczas zajęć

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Po ukończeniu kursu Student wie jaka jest rola pytań w diagnozie kompetencji społecznych dzieci, zna zaburzenia rozwoju społecznego dzieci, potrafi wymienić podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, wie czym jest teoria umysłu i w jaki sposób należy diagnozować jej rozwój i deficyty w jej zakresie, wiec co powinno znaleźć się w programie kształtowania umiejętności społecznych dzieci, wie w jaki sposób dzieci radzą sobie w sytuacjach trudnych i jak wspomagać je w rozwiązywaniu konfliktów, wie jaki wpływ mają wzmocnienia i kary na zachowania społeczne dzieci.

Nabywa również umiejętności wstępnej poziomu posiadanych przez dziecko kompetencji społecznych, potrafi zakwalifikować objawy do konkretnych zaburzeń rozwoju społecznego dziecka, zastosować podstawowe narzędzia

stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, diagnozować rozwój teorii umysły i deficyty w jej zakresie, umie skonstruować program kształtowania umiejętności społecznych dzieci, zdiagnozować umiejętności dzieci w zakresie rozwiązywania konfliktów, właściwie dobierać wzmocnienia i ustalać konsekwencje w sytuacjach społecznych.

Jednocześnie nabywa kompetencje społeczne w postaci właściwego doboru sposobu wypowiedzi do poziomu możliwości intelektualnych dziecka.

Potrafi w sposób obiektywny i pozbawiony nadmiernych emocji pomóc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów, a także wzmacniać i wygaszać zachowania dziecięce.

Literatura:

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci na poziomie zaawansowanym.

Zaliczeniem przedmiotu jest kolokwium obejmujące swoim zakresem wiedzę przekazaną na ćwiczeniach.

W ramach zajęć organizowane są również hospitacje w przedszkolach.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studentów wiedzy i umiejętności i z zakresu wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.

Po ukończeniu kursu Student:

-wie jaka jest rola pytań w diagnozie kompetencji społecznych dzieci,

-zna zaburzenia rozwoju społecznego dzieci,

-potrafi wymienić podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci,

-wie czym jest teoria umysłu i w jaki sposób należy diagnozować jej rozwój i deficyty w jej zakresie,

-wie co powinno znaleźć się w programie kształtowania umiejętności społecznych dzieci,

-wie w jaki sposób dzieci radzą sobie w sytuacjach trudnych i jak wspomagać je w rozwiązywaniu konfliktów,

-wie jaki wpływ mają wzmocnienia i kary na zachowania społeczne dzieci.

Nabywa również umiejętności wstępnej diagnozy poziomu posiadanych przez dziecko kompetencji społecznych, potrafi zakwalifikować objawy do konkretnych zaburzeń rozwoju społecznego dziecka, zastosować podstawowe narzędzia stosowane w ocenie umiejętności społecznych dzieci, diagnozować rozwój teorii umysły i deficyty w jej zakresie, umie skonstruować program kształtowania umiejętności społecznych dzieci, zdiagnozować umiejętności dzieci w zakresie rozwiązywania konfliktów,

właściwie dobierać wzmocnienia i ustalać konsekwencje w sytuacjach społecznych.

Jednocześnie nabywa kompetencje społeczne w postaci właściwego doboru sposobu wypowiedzi do poziomu możliwości intelektualnych dziecka.

Potrafi w sposób obiektywny i pozbawiony nadmiernych emocji pomóc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów, a także wzmacniać i wygaszać zachowania dziecięce.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Schaffer H. R., Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2013

Vasta R.i in., Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 1995

Gruszczyk-Kolczyńska E.(red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014

Literatura uzupełniająca:

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Zaliczeniem przedmiotu jest kolokwium obejmujące swoim zakresem wiedzę przekazaną na ćwiczeniach.

W ramach zajęć organizowane są również hospitacje w przedszkolach.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.