Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WKU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju społecznego i emocjonalnego i wie, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym. PC1_KK_W04 Zna sposoby i formy wspomagania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym. Umiejętności PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia, których celem jest kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. PC1_KK_U08 Potrafi współpracować z rodzicami w obszarze rozwoju społecznego dzieci. PC1_KS_U03 Potrafi porozumiewać się z dziećmi w sposób werbalny i niewerbalny na tyle, aby prowadzić zajęcia, gry i zabawy. Kompetencje społeczne PC1_KK_K03 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach, - przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej - ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową. Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej. Zakres tematyczny ćwiczeń Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II Emocje w życiu dziecka a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków a) obdarzanie uwagą b) zwroty grzecznościowe c) budowanie atrakcyjności społecznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne. Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej. Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin Przygotowanie prezentacji: 20 godzin Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2 Przedmiot realizowany w podczas indywidualnych konsultacji w ramach warunku przez 1 studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.