Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WKU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju społecznego i emocjonalnego i wie, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym.

PC1_KK_W04 Zna sposoby i formy wspomagania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym.

Umiejętności

PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia, których celem jest kształtowanie umiejętności społecznych dzieci.

PC1_KK_U08 Potrafi współpracować z rodzicami w obszarze rozwoju społecznego dzieci.

PC1_KS_U03 Potrafi porozumiewać się z dziećmi w sposób werbalny i niewerbalny na tyle, aby prowadzić zajęcia, gry i zabawy.

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K03 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach,

- przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej

- ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową.

Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl

Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej.

Zakres tematyczny ćwiczeń

Blok I

Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II

Emocje w życiu dziecka

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III

Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków

a) obdarzanie uwagą

b) zwroty grzecznościowe

c) budowanie atrakcyjności społecznej

Literatura:

Literatura podstawowa:

Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne.

Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany):

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty)

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej.

Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin

Przygotowanie prezentacji: 20 godzin

Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2

Przedmiot realizowany w podczas indywidualnych konsultacji w ramach warunku przez 1 studenta

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)