Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WDI1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Zna terminologię stosowaną w pedagogice niepełnosprawności intelektualnej oraz definiuje podstawowe pojęcia związane z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_W06 Identyfikuje informacje dotyczące procesu diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_W06 Zna kryteria doboru metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności PC1_KS_U04 Przeprowadza diagnozę dziecka z niepełnosprawnością intelektualną odpowiednim narzędziem diagnostycznym PC1_KS_U05 Wykonuje wywiady, obserwacje itd. niezbędne do przygotowania planu terapii dziecka z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_U06 Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w oparciu o zgromadzone materiały Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium końcowe Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń studentów w grupach Przygotowanie programu wczesnego wspomagania (praca w parach) |
|
Pełny opis: |
System wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce. Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Przegląd metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną - propozycje ćwiczeń. Tworzenie indywidualnych programów wspomagania rozwoju dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: Kielin J., (2016) Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk: GWP Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN. Knill, M., Knill, Ch. (2009). Programy aktywności. Warszawa: CMPP-P MEN. Kulesza E. M. (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka, w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, J. Głodkowska, Giryński, (red.). Warszawa: Wydawnictwo APS. Olechnowicz H., (2010) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Piotrowicz, R., (red.),(2014) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS Piotrowicz, R., Walkiewicz-Krutak M. (2016) Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszwa: Wydawnictwo APS Schaffer, H.R. (2008) Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Jurek, P., Pawlicka, P. (2015) Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. UZUPEŁNIAJĄCA: Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidulanych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS. Piszczek M., (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P Piszczek M., (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium Sher, B. (2012). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Gdańsk: Harmonia Universalis. Speck, O., (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Gdańsk: Harmonia Universalis s. 36-66. Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis. Walczak, G. (2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i zagrożonych niesprawnością bądź z niesprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium końcowe Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń studentów w grupach Przygotowanie programu wczesnego wspomagania (praca w parach) |
|
Pełny opis: |
System wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce. Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Tworzenie narzędzi do diagnozy funkcjonalnej. Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń. Metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Tworzenie programów indywidualnych i grupowych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Kielin J., (2016) Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk: GWP Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN. Knill, M., Knill, Ch. (2009). Programy aktywności. Warszawa: CMPP-P MEN. Kulesza E. M. (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka, w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, J. Głodkowska, Giryński, (red.). Warszawa: Wydawnictwo APS. Olechnowicz H., (2010) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Piotrowicz, R., (red.),(2014) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS Piotrowicz, R., Walkiewicz-Krutak M. (2016) Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszwa: Wydawnictwo APS Schaffer, H.R. (2008) Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Jurek, P., Pawlicka, P. (2015) Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. UZUPEŁNIAJĄCA: Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidulanych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS. Piszczek M., (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P Piszczek M., (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium Sher, B. (2012). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Gdańsk: Harmonia Universalis. Speck, O., (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Gdańsk: Harmonia Universalis s. 36-66. Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis. Walczak, G. (2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i zagrożonych niesprawnością bądź z niesprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 14 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 14 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.