Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WDI1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Zna terminologię stosowaną w pedagogice niepełnosprawności intelektualnej oraz definiuje podstawowe pojęcia związane z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W06 Identyfikuje informacje dotyczące procesu diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W06 Zna kryteria doboru metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

PC1_KS_U04 Przeprowadza diagnozę dziecka z niepełnosprawnością intelektualną odpowiednim narzędziem diagnostycznym

PC1_KS_U05 Wykonuje wywiady, obserwacje itd. niezbędne do przygotowania planu terapii dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_U06 Projektuje w grupie zadaniowej plan terapii dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w oparciu o zgromadzone materiały

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium końcowe

Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń studentów w grupach

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania (praca w parach)

Pełny opis:

System wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce.

Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Przegląd metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną

Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną - propozycje ćwiczeń.

Tworzenie indywidualnych programów wspomagania rozwoju dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

Kielin J., (2016) Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk: GWP

Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP

Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN.

Knill, M., Knill, Ch. (2009). Programy aktywności. Warszawa: CMPP-P MEN.

Kulesza E. M. (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka, w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, J. Głodkowska, Giryński, (red.). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Olechnowicz H., (2010) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Piotrowicz, R., (red.),(2014) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS

Piotrowicz, R., Walkiewicz-Krutak M. (2016) Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszwa: Wydawnictwo APS

Schaffer, H.R. (2008) Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Jurek, P., Pawlicka, P. (2015) Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

UZUPEŁNIAJĄCA:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidulanych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS.

Piszczek M., (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P

Piszczek M., (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium

Sher, B. (2012). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Speck, O., (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Gdańsk: Harmonia Universalis s. 36-66.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Walczak, G. (2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i zagrożonych niesprawnością bądź z niesprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium końcowe

Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń studentów w grupach

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania (praca w parach)

Pełny opis:

System wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce.

Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Tworzenie narzędzi do diagnozy funkcjonalnej.

Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną- propozycje ćwiczeń.

Metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością.

Tworzenie programów indywidualnych i grupowych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Obowiązkowa:

Kielin J., (2016) Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk: GWP

Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP

Knill, Ch. (1997). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN.

Knill, M., Knill, Ch. (2009). Programy aktywności. Warszawa: CMPP-P MEN.

Kulesza E. M. (2011). Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS

Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka, w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości, J. Głodkowska, Giryński, (red.). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Olechnowicz H., (2010) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Piotrowicz, R., (red.),(2014) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS

Piotrowicz, R., Walkiewicz-Krutak M. (2016) Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszwa: Wydawnictwo APS

Schaffer, H.R. (2008) Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Jurek, P., Pawlicka, P. (2015) Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

UZUPEŁNIAJĄCA:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010) Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidulanych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS.

Piszczek M., (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P

Piszczek M., (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium

Sher, B. (2012). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Speck, O., (2013). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Gdańsk: Harmonia Universalis s. 36-66.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Walczak, G. (2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i zagrożonych niesprawnością bądź z niesprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 14

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 14

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)