Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów – metodyka projektowania działań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-SPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów – metodyka projektowania działań |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: odpowiedzi na pytania erudycyjne, praca pisemna – charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych konkretnego dziecka, lub grupowy projekt studencki |
Pełny opis: |
Teoretyczne i prawne podstawy metodyki projektowania działań diagnostycznych, wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Koncepcja specjalnych potrzeb edukacyjnych. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych, grupy osób o specjalnych potrzebach, kryteria wyróżniania i rodzaje trudności w uczeniu się, rodzaje specjalnego wsparcia. Zasady udzielania specjalnego wsparcia edukacyjnego, założenia stanowiska zorientowanego na ucznia i stanowiska zorientowanego na program nauczania, przykłady występowania zjawisk etykietowania i segregacji uczniów w procesie edukacji. Praktyczne aspekty zaspokajania w szkole i w klasie specjalnych potrzeb uczniów (z zaburzeniami emocjonalnymi i w zachowaniu, z zaburzeniami sensorycznymi, motorycznymi, językowymi, przewlekle chorych, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu oraz specjalnymi potrzebami czasowymi wynikającymi z innych przyczyn. Przykłady nowoczesnych rozwiązań technicznych i pomocy dydaktycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Olechowska A. Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli Wyd. APS, Warszawa 2001 2.Oszwa U. Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Impuls, Kraków 2007 3. Potrzeby specjalne uczniów w klasie. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli UNESCO, Warszawa 1995 Literatura uzupełniająca: 1. Naprawa, R. (2012) Karta indywidualnych potrzeb ucznia : zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia 2. Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej 3. Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 1, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej 4. Trochimiak, B. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 2, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej] |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W09 Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania wsparcia pedagogicznego dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzinom. PCK1_KK_U01 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka. PCK1_KK_U02 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia. PCK1_KK_U06 Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji. PCK1_KK_U08 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej. PCK1_KK_K03 Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty. PCK1_KK_K03 Wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu) Nakład pracy studenta Uczestnictwo w zajęciach 15 Przygotowanie się do zajęć, lektura 5 Przygotowanie prezentacji 10 Liczba ECTS -1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Antoszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Antoszkiewicz, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.