Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-DMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TPE, wczesne wspomaganie, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 PC1_KS_W06 Zna założenia teoretyczne i metodyczne omawianych metod diagnozy psychoruchowej dziecka

PC1_KS_W03 Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu diagnozy psychoruchowej

Umiejętności

PC1_KS_U02 Potrafi przeprowadzić diagnozę psychoruchową dziecka omawianymi metodami

PC1_KS_U04 Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat dziecka, potrzebne do jego diagnozy z zakresu psychomotoryki

PC1_KS_U04 Potrafi samodzielnie skonstruować arkusz obserwacji dziecka uwzględniający zaburzone funkcje

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 Jest wrażliwy na kwestię właściwego doboru metody diagnostycznej do potrzeb ucznia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji

- obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- przeprowadzenie diagnozy dziecka w wieku do 6 lat i napisanie opinii (praca w parach)

Pełny opis:

Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

Konstruowanie arkusza wywiadu

Profil Psychoedukacyjny Schoplera

Krótka Skala Rozwoju Dziecka

Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Skala Rozwojowa Programu INSITE

KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego

Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej

Literatura:

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Wyd. GWP, Gdańsk.

Mesibov G., Thomas J.B., Chapman S.M., Schopler E. (2009). TTAP Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Wyd. Fundacja Synapsis, Warszawa.

Morgan E. , Watkins S., Terry B. (2004). Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk, SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka. Wyd. PWN, Warszawa, t. II.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, pomiar, symulacja, ćwiczenie

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie pomocy dydaktycznych 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Dorota Błażejczyk-Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne kolokwium

- praca w grupie w trakcie zajęć

- praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji

- obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

Pełny opis:

Treści:

- Teoretyczne i metodyczne omówienie „Profilu osiągnięć ucznia”

- Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Profilem osiągnięć ucznia”

- Teoretyczne i metodyczne omówienie kwestionariusza sensomotorycznego

- Teoretyczne i metodyczne omówienie „Skali Rozwojowej Programu INSITE”

- Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Skalą Rozwojową Programu INSITE”

- Teoretyczne i metodyczne omówienie „Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej”

- Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Monachijską Funkcjonalną Diagnostyką Rozwojową”

- Teoretyczne i metodyczne omówienie „Baterii metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich”

- Przeprowadzenie fragmentu diagnozy „Baterią metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich”

- Omówienie przykładowych arkuszy obserwacji

- Konstruowanie własnego arkusza obserwacji uwzględniającego zaburzone funkcje

Literatura:

1. M. Bogdanowicz, D. Kalka, U. Sajewicz-Radtke, B. M. Radtke, Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria -5/6, PTPIP, 2010

2. T. Hellbrugge, F. Lajosi, D. Menara, R. Schamberger, T. Rautenstrauch, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa, 1995

3. J. Kielin, Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych,. GWP, 2012

4. E. Morgan, S. Watkins, B. Terry, Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, 2004

5. Z. Przyrowski, Kwestionariusz sensomotoryczny

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, pomiar, symulacja, ćwiczenie

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do egzaminu 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji

- obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

- przeprowadzenie diagnozy dziecka w wieku do 6 lat i napisanie opinii (praca w parach)

- kolokwium ustne

Pełny opis:

Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

Konstruowanie arkusza wywiadu

Profil Psychoedukacyjny Schoplera

Krótka Skala Rozwoju Dziecka

Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

Skala Rozwojowa Programu INSITE

KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego

Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej

Literatura:

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Wyd. GWP, Gdańsk.

Mesibov G., Thomas J.B., Chapman S.M., Schopler E. (2009). TTAP Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Wyd. Fundacja Synapsis, Warszawa.

Morgan E. , Watkins S., Terry B. (2004). Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk, SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka. Wyd. PWN, Warszawa, t. II.

Uwagi:

metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, ćwiczenie, analiza materiałów źródłowych, zadania problemowe

Indywidualny kontakt poprzez platformę Teams

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie pomocy dydaktycznych 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)