Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-DMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza małego dziecka z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TPE, wczesne wspomaganie, stac. i niestac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 PC1_KS_W06 Zna założenia teoretyczne i metodyczne omawianych metod diagnozy psychoruchowej dziecka PC1_KS_W03 Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię z zakresu diagnozy psychoruchowej Umiejętności PC1_KS_U02 Potrafi przeprowadzić diagnozę psychoruchową dziecka omawianymi metodami PC1_KS_U04 Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat dziecka, potrzebne do jego diagnozy z zakresu psychomotoryki PC1_KS_U04 Potrafi samodzielnie skonstruować arkusz obserwacji dziecka uwzględniający zaburzone funkcje Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 Jest wrażliwy na kwestię właściwego doboru metody diagnostycznej do potrzeb ucznia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji - obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć) - przeprowadzenie diagnozy dziecka w wieku do 6 lat i napisanie opinii (praca w parach) |
|
Pełny opis: |
Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny Konstruowanie arkusza wywiadu Profil Psychoedukacyjny Schoplera Krótka Skala Rozwoju Dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa Skala Rozwojowa Programu INSITE KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej |
|
Literatura: |
Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Wyd. GWP, Gdańsk. Mesibov G., Thomas J.B., Chapman S.M., Schopler E. (2009). TTAP Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Wyd. Fundacja Synapsis, Warszawa. Morgan E. , Watkins S., Terry B. (2004). Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk, SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka. Wyd. PWN, Warszawa, t. II. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, pomiar, symulacja, ćwiczenie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie pomocy dydaktycznych 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Dorota Błażejczyk-Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemne kolokwium - praca w grupie w trakcie zajęć - praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji - obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć) |
|
Pełny opis: |
Treści: - Teoretyczne i metodyczne omówienie „Profilu osiągnięć ucznia” - Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Profilem osiągnięć ucznia” - Teoretyczne i metodyczne omówienie kwestionariusza sensomotorycznego - Teoretyczne i metodyczne omówienie „Skali Rozwojowej Programu INSITE” - Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Skalą Rozwojową Programu INSITE” - Teoretyczne i metodyczne omówienie „Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej” - Przeprowadzenie wybranego fragmentu diagnozy „Monachijską Funkcjonalną Diagnostyką Rozwojową” - Teoretyczne i metodyczne omówienie „Baterii metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich” - Przeprowadzenie fragmentu diagnozy „Baterią metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich” - Omówienie przykładowych arkuszy obserwacji - Konstruowanie własnego arkusza obserwacji uwzględniającego zaburzone funkcje |
|
Literatura: |
1. M. Bogdanowicz, D. Kalka, U. Sajewicz-Radtke, B. M. Radtke, Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich. Bateria -5/6, PTPIP, 2010 2. T. Hellbrugge, F. Lajosi, D. Menara, R. Schamberger, T. Rautenstrauch, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa, 1995 3. J. Kielin, Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych,. GWP, 2012 4. E. Morgan, S. Watkins, B. Terry, Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, 2004 5. Z. Przyrowski, Kwestionariusz sensomotoryczny |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, pomiar, symulacja, ćwiczenie Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 8 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - praca zaliczeniowa grupowa - skonstruowanie arkusza obserwacji - obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć) - przeprowadzenie diagnozy dziecka w wieku do 6 lat i napisanie opinii (praca w parach) - kolokwium ustne |
|
Pełny opis: |
Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny Konstruowanie arkusza wywiadu Profil Psychoedukacyjny Schoplera Krótka Skala Rozwoju Dziecka Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa Skala Rozwojowa Programu INSITE KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej |
|
Literatura: |
Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa. Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Wyd. GWP, Gdańsk. Mesibov G., Thomas J.B., Chapman S.M., Schopler E. (2009). TTAP Profil umiejętności zawodowych i społecznych TEACCH. Wyd. Fundacja Synapsis, Warszawa. Morgan E. , Watkins S., Terry B. (2004). Ocena umiejętności rozwojowych małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną i dodatkowymi uszkodzeniami w wieku od 0 do 6 lat: Skala Rozwojowa Programu INSITE, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk, SPOA. Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka. Wyd. PWN, Warszawa, t. II. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, ćwiczenie, analiza materiałów źródłowych, zadania problemowe Indywidualny kontakt poprzez platformę Teams Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie pomocy dydaktycznych 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.