"Educational Activism - How Can Resistance Change Schools?"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-0F-EAH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Educational Activism - How Can Resistance Change Schools?" |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - II rok, 3 sem PE (II st. st. nstac.) - 1 obow. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 12 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: Ocena działań zespołowych, polegających na: - pogłębionej, krytycznej analizie przypadku aktywizmu edukacyjnego według wskazanych kryteriów oraz prezentacji jej wyników; - współprowadzenie części zajęć. |
|
Pełny opis: |
Cel konwersatorium ma charakter poznawczy - przedmiotem eksploracji jest stosunkowo nowe w Polsce zjawisko aktywizmu edukacyjnego. W trakcie zajęć uczestnicy/uczestniczki będą mieli okazję do stworzenia narzędzia jego analizy i zdefiniowania go w perspektywie istotnych dla pedagogiki kategorii teoretycznych (podmiotowość, emancypacja, empowerment, opór, transformacja). Praca analityczna będzie przebiegać na wybranych przykładach aktywizmu edukacyjnego. Tematy: 1. „Aktywizm” - co już o nim wiemy? Mapowanie i definiowanie terminu. 2. Aktywizm edukacyjny - studium przypadku. Analiza i dyskusja. Rewizja pola znaczeniowego i definicji zjawiska. Koncepcje pedagogiczne pomocne w jego zrozumieniu. 3. Współprowadzenie konwersatorium. Związek aktywizmu edukacyjnego z własną rolą zawodową. |
|
Literatura: |
Babicka-Wirkus A. (2019). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Wolters-Kluwer. Biesta B. (2013). Uczący się, Student, Mówiący – o znaczeniu nazywania tych, których nauczamy. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 63(3). Czerepaniak-Walczak M. (2020). Iluzja upełnomocnienia jako środka emancypacji w edukacji i poprzez edukację. W: R. Włodarczyk, Utopia a edukacja, t. IV, ss. 127-142. |
|
Uwagi: |
W ramach zajęć studentki/studenci realizują: godziny kontaktowe: 12 godz. przygotowanie prezentacji (w tym wyszukiwanie informacji, konsultacje z prowadzącą, analiza danych): 15 godz. lektura: 15 godz. Razem: 45 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.