Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Critical Approaches in Social Sciences

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-CAS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Critical Approaches in Social Sciences
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Konwersatorium w języku obcym - I rok, 2 sem. IP (II st. st. stac.) - 1 obow.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Critical thinking, critical theory in social sciences, critical data analysis, critical discourse analysis, critique vs criticism

Pełny opis:

The main focus of this course is to familiarise students with critical theory in social sciences, particularly from the field of sociology and critical pedagogy in order to be able to apply such critical lens for interpretation of data and when framing one's own research work. The course will also enhance critical thinking skills and reflective approaches towards sources of information and personal biases.

This semester we will look into language, critical discourse analysis and gender theory. We will also explore the concepts behind critical discourse analysis.

The course will enhance vocabulary within critical theory in social sciences will foster critical thinking.

Literatura:

Book Chapters from:

Odrowąż-Coates A. Socio-educational Factors and the Soft Power of Language: The Deluge of English in Poland and Portugal. New York: Lexington Books [Rowman & Littlefield] 2019

Odrowaz-Coates, Goswami (eds.) Symbolic violence in socio-educational contexts. A post-colonial critique. Warsaw 2017.

Basic concepts of critical thinking and reflective thinking:

Odrowąż-Coates, Mariusz Baranowski (2018). Critical Thinking – Tightening the Link Between Business and Education, Forum Oświatowe, 2(60),117-133.

Odrowaz-Coates, Perkowska-Klejman (2019). Measuring the unmeasurable? Differences in reflexive thinking amongst Polish students, The New Educational Review 55 (1), 77-88.

To choose from:

Odrowąż-Coates, A. Is gender neutrality a post-human phenomenon? The concept of 'gender neutral' in Swedish education, Journal of Gender and Power, 3 (1) 2015, s. 113-133.

Selection of works by Michele Foucault, Norman Fairclough, Peter McLaren and Henry Giroux, provided in PDF format.

Lilia D. Monzó. A Revolutionary Subject: Pedagogy of Women of Color and Indigeneity. Peter Lang, 2019.

Special Issue of Society Register 3(4) 2019, Language and Society: Gender and Children's Position in Liberal and Conservative discourses.

Metody i kryteria oceniania:

Active participation, group discusssion, critical text analysis, critical commentary (written and oral evaluation)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Critical thinking, critical theory in social sciences, critical data analysis, critical discourse analysis, critique vs criticism

Pełny opis:

The main focus of this course is to familiarise students with critical theory in social sciences, particularly from the field of sociology and critical pedagogy in order to be able to apply such critical lens for interpretation of data and when framing one's own research work. The course will also enhance critical thinking skills and reflective approaches towards sources of information and personal biases.

This semester we will look into language, critical discourse analysis and gender theory. We will also explore the concepts behind critical discourse analysis.

The course will enhance vocabulary within critical theory in social sciences will foster critical thinking.

Literatura:

Book Chapters from:

Odrowąż-Coates A. Socio-educational Factors and the Soft Power of Language: The Deluge of English in Poland and Portugal. New York: Lexington Books [Rowman & Littlefield] 2019

Odrowaz-Coates, Goswami (eds.) Symbolic violence in socio-educational contexts. A post-colonial critique. Warsaw 2017.

Basic concepts of critical thinking and reflective thinking:

Odrowąż-Coates, Mariusz Baranowski (2018). Critical Thinking – Tightening the Link Between Business and Education, Forum Oświatowe, 2(60),117-133.

Odrowaz-Coates, Perkowska-Klejman (2019). Measuring the unmeasurable? Differences in reflexive thinking amongst Polish students, The New Educational Review 55 (1), 77-88.

To choose from:

Odrowąż-Coates, A. Is gender neutrality a post-human phenomenon? The concept of 'gender neutral' in Swedish education, Journal of Gender and Power, 3 (1) 2015, s. 113-133.

Selection of works by Michele Foucault, Norman Fairclough, Peter McLaren and Henry Giroux, provided in PDF format.

Lilia D. Monzó. A Revolutionary Subject: Pedagogy of Women of Color and Indigeneity. Peter Lang, 2019.

Special Issue of Society Register 3(4) 2019, Language and Society: Gender and Children's Position in Liberal and Conservative discourses.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)