Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bliskie związki 20-FF-BLZ
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 25
Literatura:

H. Fisher, Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Opowieść o dobieraniu się w pary, małżeństwie i skoku w bok, Wydawnictwo Rebis, s. 31-57.( Pragnienie miłości i kryteria wyboru), s. 220-242.(Płeć a sposób myślenia)

R.J. Sternberg, Dwuskładnikowa teoria miłości, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007,s. 275 – 296.

C. Hendrick, S. S. Hendrick, Style miłości romantycznej, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007,s. 225-250

B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019 , s. 9-39,. (Przemiany miłości)

M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019, s. 140-151 .

M. Stankowska „Świat nam się przewrócił do góry nogami”. Relacje kobiet po narodzinach dziecka. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2023, vol. 19, nr 1, s. 40-59.

M. Mikołajczyk, Rodzinna logistyka [w:] M. Mikołajczyk, M. Stankowska (red.), Aktywność zawodowa a macierzyństwo. Perspektywa matek małych dzieci, Wydawnictwo APS, Warszawa 2021, s. 112-139

M. Bożewicz, Kobiety i mężczyźni w domu. Komunikat z badań CBOS, nr 127/2018.

A. Kwak, Bliskie związki-przypadek heteroseksualnych związków kohabitacjnych,[w:] A Kwak, M Bieńko (red.) Publiczny i prywatny obraz bliskich związków, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2020, s. 131-244.

A. Kwak. Bliskie związki heteroseksualne- razem, ale osobno. Przypadek LAT[w:] A Kwak, M Bieńko (red.) Publiczny i prywatny obraz bliskich związków, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2020, s. 245-288.

A. Stasińska, Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2018, s. 66-81, s. 117-168, 200-214 (Okazywanie uczuć, komunikacja i konflikty, praktyki zaręczynowoślubne)

J. Mizielińska, M. Abramowicz, A. Stasińska, Rodziny z wyboru w Polsce. Życie rodzinne osób nieheteroseksualnych, Instytut Psychologii Pan, Warszawa 2014, s. 156-157.

E. Mandal, Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, PWN, Warszawa 2008, s. 160-205

K. Kalinowska, Praktyki Flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Toruń 2018, s. 253-360

B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019 , s. 254-266 (Zazdrość)

H. Fisher, Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Opowieść o dobieraniu się w pary, małżeństwie i skoku w bok, Wydawnictwo Rebis, s. 102-122.

A. Lewandowska –Walter, Rodzina zrekonstruowana,, [w] I. Janicka, H. Liberska, Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. S. 305-330.

M. Chapman, Pięć języków miłości , Wydawnictwo Esprit, 2018.

M. B. Adelman, M.R.Parks, T.L.Albrecht, Natura przyjaźni i jej rozwój [w:] J. Stewart(red.), Mosty zamiast murów. Podrecznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2007, s. 361-371.

S. Duck, Nasi przyjaciele, my sami, [w:] J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. Podrecznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2007, s. 371-386.

S. Capodieci, Rodzeństwo- Jaś i Małgosia czy Kain i Abel, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.

K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci. Poszukiwanie partnera życiowego na portalach randkowych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, s. 49-70.

Efekty uczenia się:

sposoby pomiaru wiedzy

- aktywny udział w dyskusji na zajęciach

-przygotowana prezentacja

sposoby pomiaru umiejętności

- aktywny udział w dyskusji na zajęciach

-przygotowana prezentacja

Sposoby pomiaru kompetencji społecznych

- aktywny udział w dyskusji na zajęciach

-przygotowana prezentacja

- aktywny udział w pracach grupowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

1) obecność na zajęciach - dopuszczane dwie nieobecności

2) przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji na zajęciach na wybrany temat.

Przy ocenie prezentacji brane są pod uwagę:

1. merytoryczna zawartość prezentacji

2. graficzna strona prezentacji

3. sposób zaprezentowania przygotowanego materiału

Zakres tematów:

1.Kryteria doboru partnera.

2. Różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami

3.Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące miłości

4. Przemiany związku

5. Wpływ narodzin dziecka na związek

6. Podział obowiązków domowych w związku

7.Związki nieformalne, związki typu LAT

8.Związki nieheterosekualne

9. Manipulacja w związku. Przemoc

10. Flirt, uwodzenie. Zazdrość w związku

11.Rozstania. Rozwody. Rodziny rekonstruowane

12. Różnice indywidualne w związkach. Koncepcja 5 języków miłości Chapmana

13. Przyjaźń

14.Relacje pomiędzy rodzeństwem

15. Bliskie związki w sieci

Metody dydaktyczne:

miniwykład, dyskusja, praca w podgrupach, prezentacja , film, test, przygotowanie plakatów w podgrupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, sala 4315
Magdalena Stankowska 19/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)