Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka AK-0F-ETY1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki.

Zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw.

Zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej.

Umiejętności

Student/-ka umie wskazać konsekwencje rozwoju współczesnej nauki i techniki dla perspektywy życia ludzkiego na Ziemi.

Umie dokonać analizy krytycznej przeczytanej przez siebie książki naukowej na temat problemów etycznych.

Potrafi zinterpretować stosunki społeczne w ich różnych wymiarach: od relacji: ja – grupa, ja – wspólnota do relacji ja – ludzkość.

Rozpoznaje etyczny wymiar problemów globalnych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka wyraża oceny moralne wskazanych zjawisk współczesności i rozumie znaczenie tych ocen dla życia społecznego.

Reprezentuje postawę otwartą na krytyczny namysł nad sobą wśród innych i stosunek do drugiego człowieka oraz potrafi rozwiązywać dylematy moralne w praktyce.

Podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami.

Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność, analiza tekstów, prezentacje.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie.

2. Deontologizm i utylitaryzm.

3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie.

4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje.

5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze.

6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3232
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3305
Łukasz Rąb 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)