Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia i metody nauk społecznych SC-2F-MEM1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura omawiana i dyskutowana na ćwiczeniach:

- Giddens, A. 2012. Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, s.26-43.

- Jahoda, M., Lazarsfeld, P.F., Zeisel, H. 2007. Bezrobotni Marienthalu. Oficyna Naukowa (wybrane rozdziały).

- Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS, s. 357-378.

- Babiński Grzegorz. 1980. Elementy procesu badawczego w: Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków, ss. 19-35.

- Kamil Miszewski. 2005. Socjolog w kryminale: więzienie jako nieprzyjazny teren badań. „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 65 – 92.

- Renata Ewa Hryciuk. 2008. Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia i zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk. W: Barbara Jakubowska i Tomasz Wiślicz (red.) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, Zabrze: Inforteditions.

- Rubin Herbert, Irene Rubin (1997). Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

- Hammersley Martyn i Paul Atkinson (2000). Metody badań terenowych Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 5: Wypowiedzi członków grupy: słuchanie i zadawanie pytań, s.131-162.

- Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. IFiS PAN, rozdz. Dane i metoda, s. 27-44, 45-123.

- Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, (wybrane rozdziały).

- Dominika Maison. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa 2017. Rozdział 8: Techniki projekcyjne i techniki wspomagające – sposób na wyjście poza deklaracje.

- David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, cz.V. Pisanie rozprawy naukowej, s. 341-387.

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia kompatybilne z wykładem mają na celu praktykę metod i technik badań socjologicznych. Kształtowanie umiejętności w zakresie: stawiania pytań badawczych i formułowania hipotez, dobierania odpowiednich metod poznania do stawianych pytań badawczych, budowania narzędzi badawczych (dyspozycje do obserwacji, scenariusz IDI, kwestionariusz ankiety), realizacji badań (obserwacja, IDI), opracowywania wyników z badań, przygotowywania raportów z badania.

Metody i kryteria oceniania:

Student/ka zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych w czasie zajęć punktów. Punktowane są pisemne kolokwia, prace badawcze wykonywane w ramach ćwiczeń (raport z obserwacji, raport z badań zrealizowanych metodą IDI), prezentacje lektur i aktywność na zajęciach. Student/ka uzyskuje zaliczenie przedmiotu, jeśli zdobył/a 50% i powyżej punktów.

Zakres tematów:

Wprowadzenie do zajęć. Organizacja kursu.

Proces badawczy: Co to są badania społeczne? W jakim celu się je prowadzi? - dyskusja lektur, wybór tematów badań, formułowanie pytań badawczych i stawianie hipotez, definiowanie pojęć.

Obserwacja: dyskusja lektur, usystematyzowanie obserwacji, planowanie badań własnych z użyciem obserwacji, realizacja obserwacji, notatka z badania, omówienie doświadczeń z terenu.

IDI: dyskusja lektur, praca w grupach, tworzenie koncepcji badania, praca nad narzędziem (scenariusz IDI), przeprowadzenie wywiadu, poznanie zasad transkrypcji, sporządzenie transkrypcji, poznanie zasad analizy danych jakościowych, analiza danych z badania własnego, prezentacja wyników badań własnych, omówienie wykonanego przez studentów zadania.

Sondaż: dyskusja lektur, praca w grupach, opracowanie koncepcji badania własnego, budowa kwestionariusza ankiety (min 30 pytań zróżnicowanych ze względu na rodzaj), omówienie wykonanego przez studentów zadania.

FGI: badania społeczne a badania marketingowe, techniki projekcyjne i wspomagające w badaniach.

Podsumowanie zajęć: dobre rady w pisaniu prac magisterskich, jakich błędów nie popełniać.

Metody dydaktyczne:

praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, sala 3232
Magda Prokopczuk 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)