Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia i metody nauk społecznych SC-2F-MEM1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Stefan Nowak. 2017. Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Paweł B. Sztabiński, Zbigniew Sawicki, Franciszek Sztabiński (red.). 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

- Grzegorz Babiński. 1980. Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

- Leszek A. Gruszczyński. Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Norman Denzin, Yvonna Lincoln. 2009. Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lektura zalecana).

- Antoni Sułek, Anna Wyka (red.).1989. Poza granicami socjologii ankietowej. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

- Anna Wyka.1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wyd. IFIS PAN.

- Dariusz Jemielniak (red.). 2012. Badanie jakościowe, metody i narzędzia. Tom II. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS.

- Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

- Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- David Silverman. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Graham Gibbs. 2011. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Michael Angrosino. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Steinar Kvale. 2004. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

- Steinar Kvale. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN

- Marek Ziółkowski, Jan Włodarek (red.) 1990. Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Dominka Maison. 2001. Zogniskowane wywiady grupowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Rosaline Barbour. 2011. Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Jolanta Lisek-Michalska, Paweł Daniłowicz (red.). 2007. Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

- Nicińska Magdalena. 2000. Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza. w: „ASK. Społeczeństwo, badania, metody”. Wyd. IFiS PAN, nr 8, s. 39-50

- Rose Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, Rozdział 4: Analiza treści. Opowiadanie o tym, co (sądzisz, że) widzisz, ss. 83-100.

Efekty uczenia się:

jw.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową z przedmiotu uzyskuje student/ka, który/a zdobył/a na ćwiczeniach 60% i więcej możliwych do zdobycia punktów, wysokość oceny jest zależna od liczby zdobytych punktów.

Student/ka, która/y zdobył/a ponad 50% ale mniej niż 60% możliwych do zdobycia punktów pisze w sesji poprawkowej egzamin z całości treści przedmiotu.

Zakres tematów:

Wykład:

- Wiedza potoczna i wiedza naukowa.

- Proces badawczy w poznaniu socjologicznym (etapy procesu, pytania badawcze, hipotezy, definiowanie i operacjonalizacja pojęć, wskaźniki, zmienne).

- Paradygmat pozytywistyczny i humanistyczny poznania.

- Przegląd metod.

- Obserwacja jako metoda badawcza: status metody, typy obserwacji i ich charakterystyki, systematyzacja obserwacji, narzędzia.

- IDI jako metoda badawcza (też: elementy metody biograficznej): status metody, rodzaje IDI, narzędzia, przebieg wywiadu, zasady analizy danych jakościowych.

- Sondaż jako metoda badawcza: status metody, rodzaje sondażu, przebieg badania, narzędzia badań sondażowych (ankieta vs kwestionariusz wywiadu), kwestionariusz jako narzędzie, pytanie jako narzędzie (rodzaje pytań i zasady ich układania, skale, kafeterie), analiza wyników badań sondażowych.

- Dobór jednostek do badania (losowy/celowy).

- Analiza treści jako metoda badawcza: status metody, etapy realizacji badania.

- FGI jako metoda badawcza: status metody, scenariusz, dobór jednostek, realizacja badania, techniki projekcyjne.

Metody dydaktyczne:

wykład, multimedialne prezentacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, sala 3413
Danuta Duch-Krzystoszek 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)