Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego PW-5F-PJP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena wypowiedzi ustnej

Zakres tematów:

1. Rozwój językowy i rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym.

2. Istota kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym - nauka o języku i nauka języka

3. Podstawowe pojęcia z zakresu i komunikacji językowej: akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna, językowy obraz świata dzieci.

4. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

5. Sposoby stymulowania kreatywności językowej i środki bogacenia czynnego słownika dziecka

6. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania.

7. Zarys metod przygotowujących do nauki czytania i pisania

8. Literatura dziecięca

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne z komentarzem

Dyskusje panelowe

Metoda przypadków

Praca z tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, (sala nieznana)
Beata Szurowska, Agnieszka Piechowicz 27/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, (sala nieznana)
Beata Szurowska, Agnieszka Piechowicz 25/ szczegóły
3 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, (sala nieznana)
Beata Szurowska, Agnieszka Piechowicz 24/ szczegóły
4 każdy czwartek, 9:50 - 11:25, (sala nieznana)
Agnieszka Piechowicz, Beata Szurowska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)