Literatura obowiązkowa do egzaminu i literatura uzupełniająca z podziałem na zagadnienia:
Zagadnienia ogólne - rozwój i zmiana rozwojowa
Literatura obowiązkowa
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 7 (Wprowadzenie do psychologii rozwoju, s. 230-256).
Chcesz widzieć więcej?
Strelau J., Doliński (red.) (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP - rozdział. 12, (s. 95-162).
Trempała J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Różnice indywidualne w rozwoju
Literatura obowiązkowa
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdz. 6 (Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym, s. 178-203).
Chcesz wiedzieć więcej?
Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Rozwój motoryczny
Literatura obowiązkowa
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju motorycznego, w tym lokomocji i manipulacji)
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP - rozdz. 6 (Rozwój fizyczny i rozwój sprawności, s. 207-218).
Chcesz widzieć więcej?
Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina – rozdz. 11. (Główne etapy rozwoju sprawności ruchowej).
Rozwój percepcyjny
Literatura obowiązkowa
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju percepcji).
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP - rozdz. 7 (Rozwój sensoryczny i percepcyjny, s. 222-265)
Chcesz widzieć więcej?
Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina – rozdz. 5, 6, 7, 8, 9, 10.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 1 (Starzejące się ciało. Starzenie się zmysłów, s. 25-34).
Rozwój pamięci
Literatura oowiązkowa
Jagodzińska, M. (2003). Od pamięci dziecka do pamięci dorosłego: refleksje końcowe. W: M. Jagodzińska, Rozwój pamięci w dzieciństwie (s. 287-294). Gdańsk: GWP.
Chcesz widzieć więcej?
Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina – rozdz. 13 (Pojawienie się pamięci).
Wood, D. (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: WUJ. rozdz. 4 (Uczenie się myślenia i uczenia się, s. 67-100).
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 3 (Starzenie się i pamięć, s. 85-114).
Rozwój myślenia
Literatura obowiązkowa
Piaget, J., Inhelder, B. (1989). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Siedmioróg – rozdz. 4, 5.
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdz. 6, 7, 8.
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju umysłowego).
Chcesz widzieć więcej?
Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 2 (Pomiar zmiany intelektu w późnej dorosłości).
Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: WSiP.
Rozwój językowy
Literatura obowiązkowa
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. rozdz. 9 (Posługiwanie się językiem, s. 294-330).
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. rozdz. 8 (fragmenty dotyczące opanowywania języka).
Chcesz wiedzieć więcej?
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. rozdz. 3 (Starzenie się i język, s. 115-137).
Bokus, B., Shugar G. W. (2007). Psychologia języka dziecka.
Rozwój emocjonalny
Literatura obowiązkowa
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych. rozdz. 2 (Rozwój emocjonalny, s. 45-66).
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. rozdz. 5 (Rozwój emocjonalny, s. 147-179).
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju emocjonalnego).
Chcesz wiedzieć więcej?
Holinger, P.C., Doner, K. (2006). Co mówią dzieci zanim nauczą się mówić. Warszawa: Media Rodzina.
Rozwój osobowości
Literatura obowiązkowa
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych, rozdz. 5 (Rozwój osobowości, s. 131-172).
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii, rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju osobowości).
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka, rozdz. 14 (Rozwój pojęcia ja, s. 518-547).
Chcesz wiedzieć więcej?
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka (rozdz. 6 „Starzenie się, osobowość a styl życia”, s. 138-164).
McCrae R., Costa, P. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Rozwój społeczny
Literatura obowiązkowa
Erikson, E. H. (2002). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis – rozdz. 2 (Główne stadia rozwoju psychospołecznego, s. 67-104).
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdz. 4 (Tworzenie związków, s. 105-144).
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju społecznego).
Chcesz wiedzieć więcej?
Białecka-Pikul, M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K, (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.
Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny, Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Rozwój seksualności
Chcesz wiedzieć więcej?
Beisert, M. (red.) (2009). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN.
Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Warszawa: WSiP SA (rozdz. 3 „Rozwój seksualny”).
Rozwój moralny
Literatura obowiązkowa
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdz. 4 (Rozwój moralny, s. 106-126).
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP – rozdz. 8 (fragmenty dotyczące rozwoju moralnego).
Chcesz wiedzieć więcej?
Piaget, J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa: PWN.
|