Literatura: |
1. Badora S., Marzec D. (red.), (2002), System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
2. Brągiel J., Badora S. (red.), (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
3. Jundził E., Pawłowska R. (red.), (2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Gdańsk, Wydawnictwo „Harmonia”.
4. Kawolik P. (2003), Swoistość i specyfika pedagogiki opiekuńczej, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21).
5. Kasperczyk A. (2006), Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej, Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (fragmenty).
6. Skórczyńska M. (2001), O opiece – refleksje z perspektywy nie tylko osobistej. (W:) Biedroń M., Prokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.
7. Smolińska-Theiss B. (2015), Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły - relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie, Pedagogika Społeczna 3 (57).
8. Wosik-Kawala D. (red.), (2011), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin, Wyd. UMC-S.
9. wybrane najnowsze artykuły (2018, 2019) z czasopism: 1) Pedagogika Społeczna, 2) Problemy opiekuńczo-wychowawcze
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
PE2_W03
Zna podstawowe terminy z zakresu opieki, pomocy, wsparcia społecznego. Ma wiedzę o systemie pomocy indywidualnej, grupowej, środowiskowej i potrafi je krytycznie analizować.
Zna genezę tych systemów.
PE2_W05
Zna podstawowe instytucje opieki i wsparcia. Potrafi opisać specyfikę ich działania. Ma wiedzę o różnych środowiskach opiekuńczych i wychowawczych. Zna nowe podejścia do opieki
i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem
w Polsce i na świecie – potrafi je porównywać oraz dokonać ich krytyki.
Umiejętności
PE2_U01
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i socjalnych, a także diagnozowania
i projektowania działań praktycznych.
Kompetencje społeczne
PE2_K05
Potrafi krytycznie ustosunkować się do zalet i wad działań opiekuńczych i różnorodnych inicjatyw z zakresu pomocy
i wsparcia społecznego. Potrafi zaplanować różne działania opiekuńcze adekwatnie do sytuacji indywidualnej i społecznej.
PE2_K06
Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej.
Geneza systemów, pomocy indywidualnej, grupowej, środowiskowej.
Nowe podejścia do opieki i kierunkami rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie – porównanie i krytyka.
Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny.
Instytucjonalne problemy opieki, pomocy i wsparcia społecznego – analiza przypadków.
|