Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wpływ społeczny - 2 20-3S-WS2
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress

Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka.

Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy)

Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group

Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar

https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11)

Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13

Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji)

Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144

Efekty uczenia się:

Wiedza

Charakteryzuje czym jest postawa, jakie są jej funkcje i struktura.

Wskazuje źródła powstawania postaw.

Charakteryzuje sposoby zmiany postaw.

Charakteryzuje reguły wpływu społecznego.

Carakteryzuje różne techniki wpływu społecznego i ich zastosowanie.

Umiejętności

Umie zaplanować sposoby zmiany postaw w różnych kontekstach.

Umie zaplanować sposoby wywierania wpływu na osoby w różnych sytuacjach.

Umie bronić się przed zmianą postaw.

Umie scharakteryzować sposoby pomiaru postaw.

Kompetencje społeczne

Odróżnia komunikat informacyjny od komunikatu zmieniającego postawę (perswazyjnego).

Jest świadomy różnych źródeł zmian postaw w otaczającej go rzeczywistości.

Metody i kryteria oceniania:

OPCJA 1 - INTERWENCJA (OPIS I IMPLEMENTACJA)

Na ocenę będzie w 100% składał się opis zaplanowanej i wdrożonej interwencji według draftu MAPOWANIE INTERWENCJI, odniesień do literatury z pierwszego semestru oraz uwzględnieniem pomysłów i poprawek wypracowanych podczas konsultacji w całej grupie i w podgrupach.

Opis w formie tekstu nie powinien być dłuższy niż 4-5 stron A4, czcionka 12, odstępy 1,5. Opis powinien zawierać również przynajmniej jedną formę prezentacji wizualnej (załącznik) w postaci filmu i/lub zdjęć przeprowadzonej interwencji – np. zdjęć plakatów, film z perspektywy osoby, na którą interwencja oddziałuje, prezentacji PPT itp. oraz odpowiedź na dwa pytania (poniżej)

Punktacja:

1) Wyraźnie opisane ZACHOWANIE, które chcemy zmienić – 1 p;

2) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA przed interwencją – 2 p;

3) Określenie PRZYCZYN zachowania – 4p;

Ważne jest określenie przynajmniej 2-3 przyczyn zachowania oraz wsparcie ich literaturą z zakresu wpływu społecznego (1 semestr)

4) Wybór METOD ZMIANY ZACHOWANIA opartych na technikach / regułach wpływu – 4p;

5) OPIS INTERWENCJI – w jaki sposób zostaną wykorzystane techniki i co po kolei będzie się działo – 7p;

(w tym 2 punkty za część wizualną oraz 1 punkt za odpowiedź na 2 poniższe pytania)

•Czy interwencja przebiegała w sposób w jaki była zaplanowana? Ewentualnie jakie były zmiany, trudności, co zaskoczyło pozytywnie?

•Jak przeprowadzaliby państwo swoją interwencję ponownie, co można byłoby zmodyfikować / ulepszyć i dlaczego?

6) Określenie POZIOMU ZACHOWANIA po interwencji – 2p

Określenie poziomu zachowania przed i po interwencji wiąże się z opracowaniem prostych statystyk porównawczych (porównanie średnich).

Zakres tematów:

TUDENCI W OPARCIU O WIEDZĘ UTRWALONĄ I ZDOBYTĄ W PIERWSZYM SEMESTRZE PROJEKTUJĄ, KONSULTUJĄ ZE SOBĄ I Z PROWADZĄCYM oraz WDRAŻAJĄ INTERWENCJĘ OPARTĄ O REGUŁY WPŁYWU SPOŁECZNEGO

1. Wprowadzenie do przedmiotu i projektu

2. Wybór grup projektowych oraz przygotowanie draftu projektu

3. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

4.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

5.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

6.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

7.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

8.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

9.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

10.Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

11. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

12. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

13. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

14. Planowani i wdrażanie projektu w oparciu o konsultacje z grupą i prowadzącym

15. Prezentacja wdrożonego projektu

Metody dydaktyczne:

konsultacje z prowadzącym, konsultacje z grupą, analiza literatury

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 3632
Michał Szulawski 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)