Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy socjalnej 20-1F-TPS
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, „Śląsk", Katowice 1999, tom 1 i 2.

2. Garvin C., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, 2 tomy, „Śląsk” Katowice 1998.

3. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.

4. Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998

5. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, wyd. II, Wydawnictwo „Żak", Warszawa 1995: Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska.

6. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996.

Literatura uzupełniająca

1. Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

2. Bowlby J. Przywiązanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

3. Egan G., Kompetentne pomaganie: model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, Zysk i S-ka, Poznań, 2002.

4. Gray M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

5. Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M. (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy;

Student posiada wiedzę z zakresu naukowych podstaw pracy socjalnej.

Student poznaje metodykę pracy z indywidualnym klientem, rodziną czy lokalnym środowiskiem.

W zakresie umiejętności

Student potrafi odszukać i zinterpretować informacje teoretyczne w celu pozytywnego oddziaływania na środowisko klienta.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny z oceną jakościowa rzetelności poznanej wiedzy i zdobytych umiejętności korzystania z teorii.

Zakres tematów:

1. Znaczeniowy zakres przedmiotu – podstawowe pojęcia

2. Naukowe podstawy pracy socjalnej - teorie eksplanacyjne i prakseologiczne

3. Dylematy wykorzystywania podstawowych nauk społecznych do tworzenia teorii pracy socjalnej.

- Dylemat korzystania z monokazualnych teorii eksplanacyjnych

- Dylemat teorii pracy socjalnej wobec zmiany paradygmatu nauk społecznych – od pozytywizmu do postmodernizmu.

- Poszukiwania rozwiązań: konstruktywizm, teoria systemów, eklektyzm

4. Przykłady teorii eksplanacyjnych do wykorzystania w pracy socjalnej

- Teoria systemów

- Teoria przywiązania Bolwby’ego

- Teoria stadiów rozwoju społecznego Garvina i Seabury’ego

5. Procedura rozwiązywania problemów, jako prakseologiczna teoria pracy socjalnej

6. Techniki pracy socjalnej oparte na procedurze rozwiązywania problemów

7. Trzy metody pracy socjalnej – tradycyjne teorie prakseologiczne

- Metoda indywidualnych przypadków

- Metoda pracy grupowej

- Metoda środowiskowa

8. Współczesne teorie prakseologiczne– modele interwencji w pracy socjalnej

9. Podejścia aktywizujące: budzenie sił ludzkich, empowerment, organizacja stowarzyszeń

Metody dydaktyczne:

Wykład akademicki wspomagany prezentacją PowerPioint z elementami pisemnych zadań aktywizacyjnych dla studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, sala 1208
Stanisław Szmagalski 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)