Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
M. Bogdanowicz, M. Lipowska (red.), Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju. Impuls, Kraków 2008
B. Harwas – Napierała, Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006,
R. Honnessey, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.
E. Kuhnke, Sztuka komunikacji, Wydawnictwo Septem, Gliwice 2017.
M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2001, s. 212-243; 123-169; 13-113.
E. Trylińska - Tekielska, Konflikty w systemie rodzinnym - dorastająca młodzież i osoby dla niej znaczące. Wyd. ERDA, Warszawa 2005
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych;
Zna i rozumie zróżnicowania społeczne stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;
Umie:
Umie rozwiązywać konflikty na drodze mediacji i negocjacji oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego
Dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest:
obecność na zajęciach,
aktywny udział w dyskusji dydaktycznej;
kolokwium zaliczeniowe;
W przypadku zdalnego prowadzenia prowadzący przesyła materiały dydaktyczne lub multimedialne studentom na skrzynkę mailową grupy (poprzez przesłanie mailem wskazanego materiału dydaktycznego) oraz kart pracy studenta z danej jednostki dydaktycznej, które student wypełnia/uzupełnia a następnie odsyła prowadzącemu zajęcia.
W przypadku zdalnego prowadzenia zajęć:
1) prowadzący zajęcia przesyła materiał dydaktyczny (prezentacje, podręczniki w pdf, artykuły naukowe, filmy multimedialne), z którym student ma za zadanie zapoznać się, a następnie wypełnić kartę pracy studenta przygotowaną przez prowadzącego;
2) karta pracy studenta jest warunkiem zaliczenia jednostki dydaktycznej zajęć, którą student przesyła drogą mailową na wskazany adres mailowy prowadzącego zajęcia.
3) karta pracy studenta weryfikuje zdobytą wiedzę, kompetencje i umiejętności studenta z bieżącego tematu zajęć dydaktycznych.
4) prowadzący wskazuje literaturę (w tym może ją udostępnić) w celu zdobycia informacji przez studenta, przyswojenia wiedzy, zdobycia kompetencji i rozwoju umiejętności.
Student ma możliwość kontaktu mailowego z wykładowcą oraz brać w udział w dyskusji dydaktycznej poprzez maila grupowego.
|
Zakres tematów: |
I. Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii komunikacji.
II. Komunikacja w rodzinie. Komunikacja niewerbalna i werbalna w rodzinie.
III. Jak zadbać o zdrowe komunikowanie się w rodzinie.
IV. Sztuka komunikowania się z dziećmi.
V. Dynamika komunikacji interpersonalnej w małżeństwie i rodzinie.
VI. Modele, style i strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej.
VII. Przeszkody i zakłócenia komunikacji w małżeństwie i rodzinie. Proces rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie. Proces rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia:
wykład monograficzny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych, zajęcia zdalne;
kontakt mailowy z wykładowcą; konsultacje zdalne
|