Współpraca z rodzicami i specjalistami w przedszkolu i szkole 10-1S-WRS
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Mendel M., Rodzice i nauczyciela jako sprzymierzeńcy, wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 2. Starzyński W., Wieczorek E., Kołodziejczyk W., Kunicki – Goldfinger M. ( praca zbiorowa), Prawa rodziców w szkole Wydawca STO, wydanie II, Warszawa 2005 3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004 4. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 5. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Literatura uzupełniająca 1. „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 2. „Przedszkole w trakcie zmiany” r.2 „Jak współpracować z rodzicami? Garść pomysłów starych i nowych” Suchocka M., „Bądźmy razem a nie osobno” – program współpracy aktywizujący rodziców – Przedszkole nr 83, „Skuteczniej razem” – Program współpracy z rodzicami, Przedszkole nr 113. Wydawnictwo Centrum Komunikacji i Mediacji „AKADEMIA DIALOGU”, Warszawa 2007 3. Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 4. Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 5. Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
||
Zakres tematów: |
1. Omówienie podstawowych dokumentów prawnych określających współpracę z rodzicami: Podstawa programowa, Organizacja opieki psychologiczno – pedagogicznej, wytyczne dotyczące powołania Rady Rodziców 2. Zapoznanie studentów ze skutecznymi sposobami komunikacji interpersonalnej: przekaz językowy i jego wieloznaczność, kontekst wypowiedzi, sztuka słuchania, komunikacja niewerbalna, bariery komunikacyjne, asertywność. Jak sobie radzić z sytuacjami konfliktowymi. 3.Różnorodne formy współpracy z rodzicami Szczegółowe omówienie takich form jak: spotkanie inaugurujące współpracę, zajęcia adaptacyjne, informator dla rodziców, zajęcia integracyjne, zebrania, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne i szkolne, spotkania z ekspertem. Zapoznanie z różnymi rozwiązaniami metodycznymi z zakresu współpracy z rodzicami. Przedstawienie wymagań dotyczących tworzenia scenariuszy spotkań integracyjnych 4. Indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe, korespondencja 5. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę oraz sposoby ich przezwyciężania: unikanie współpracy, zaniedbywanie spraw dziecka, nadopiekuńczość, rodzice skłóceni ze sobą, wrogość, agresywność, kłótliwość |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 9:50 - 12:25,
sala 1205 |
Małgorzata Kierzkowska | 27/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 12:30 - 15:05,
sala 1205 |
Małgorzata Kierzkowska | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek dydaktyczny - główny A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.