Literatura: |
Literatura obowiązkowa
Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.
Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,
s. 83-98.
Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2009 –143-157.
Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,
s. 11-26, s.27-123.
Rudek I., Soroka-Fedorczuk A., Rola przedszkola i szkoły w zapobieganiu zagrożeniom rozwoju dziecka, (w:) Guz S., Andrzejewska J. (red.) Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, Lublin 2008, s. 75-84.
Literatura uzupełniająca
Bogacka-Osińska B. , Świadomość praw dziecka w edukacji elementarnej (w:) „Wychowanie na co dzień”, 2012 nr 4-5 (223-224).
Taraszkiewicz M., Kordziński J., Bezpieczna i przyjazna szkoła, Warszawa 2009 – s. 60-84.
|
Efekty uczenia się: |
PE2_W19 ma szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie wczesnej edukacji
PE2_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk
społecznych i interpretowania ich z punktu widzenia wczesnej edukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć
Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium
Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć
Ocena pisemnego wypracowania
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 45
Przygotowanie się do egzaminu - -
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10
Inne formy – przygotowanie się do kolokwium 8
Sumaryczna liczba punktów ECTS -2 78
|
Zakres tematów: |
Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy itp. 3h
Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania / uczenia się
o bezpieczeństwie dzieci. 3h
Profilaktyka unikania wypadków, w tym idea wychowania komunikacyjnego. 3h
Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom dzieci – zapoznanie się z wybranymi programami profilaktyczno-edukacyjnymi. 3h
Prawne aspekty ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Rola nauczyciela, jeśli dziecko jest krzywdzone, pomoc społeczna dla uczniów (zespoły interdyscyplinarne). 3h
|
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA
Prezentacja multidedialna, pogadanka, burza mózgu, dyskusja, praca z książką, ćwiczenia, symulacje, pokaz, gra dydaktyczna, metoda projektów
|