Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Zagadnienia z psychologii uczenia się

General data

Course ID: SP-ZPS1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Zagadnienia z psychologii uczenia się
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań

potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do uczenia się; potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się

potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zachodzących zmian w świecie i w nauce.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu

stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Group instructors: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bieńkowska
Group instructors: Agnieszka Bieńkowska, Łukasz Zaborek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny).

Full description: (in Polish)

TREŚCI PRZEDMIOTU

Wykład:

1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji.

2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowanie pro- i retroaktywnego w uczeniu się.

3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji.

4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu.

5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne.

6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole.

7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie.

8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm egzaminów, rzetelność i trafność egzaminów.

Ćwiczenia:

1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; uczenie się przez modelowanie i obserwację.

2. Metody sprzyjające i ułatwiające proces uczenia się i zapamiętywania; wykorzystanie wiedzy o magazynach i procesach pamięciowych w uczeniu się.

3. Motywowanie uczniów do nauki: rola motywacji zewnętrznej i wewnętrznej; poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności.

4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie.

5. Wybrane badania z obszaru edukacji i kształcenia.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7).

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą sie i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP.

Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”.

Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION.

Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha.

Notes: (in Polish)

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA

Godziny kontaktowe - 25

Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Group instructors: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny).

Full description: (in Polish)

TREŚCI PRZEDMIOTU

Wykład:

1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji.

2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowania pro- i retroaktywnego w uczeniu się.

3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji.

4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu.

5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne.

6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole.

7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie.

8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm egzaminów, rzetelność i trafność egzaminów.

Ćwiczenia:

1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; uczenie się przez modelowanie i obserwację.

2. Metody sprzyjające i ułatwiające proces uczenia się i zapamiętywania; wykorzystanie wiedzy o magazynach i procesach pamięciowych w uczeniu się.

3. Motywowanie uczniów do nauki: rola motywacji zewnętrznej i wewnętrznej; poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności.

4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie.

5. Wybrane badania z obszaru edukacji i kształcenia.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7).

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą sie i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP.

Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”.

Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION.

Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha.

Notes: (in Polish)

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacja pokaz.

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA

Godziny kontaktowe - 25

Przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu - 25 godzin

Łączna liczba godzin - 50

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Group instructors: Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)