(in Polish) Zagadnienia z psychologii uczenia się
General data
Course ID: | SP-ZPS1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Zagadnienia z psychologii uczenia się |
Organizational unit: | Institute of Pedagogy |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, a także logicznego i krytycznego myślenia; potrzebę kształtowania motywacji do uczenia się; potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zachodzących zmian w świecie i w nauce. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)
Time span: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 10 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 10 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska, Łukasz Zaborek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination | |
Short description: |
(in Polish) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Full description: |
(in Polish) TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład: 1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji. 2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowanie pro- i retroaktywnego w uczeniu się. 3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji. 4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu. 5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne. 6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole. 7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. 8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm egzaminów, rzetelność i trafność egzaminów. Ćwiczenia: 1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; uczenie się przez modelowanie i obserwację. 2. Metody sprzyjające i ułatwiające proces uczenia się i zapamiętywania; wykorzystanie wiedzy o magazynach i procesach pamięciowych w uczeniu się. 3. Motywowanie uczniów do nauki: rola motywacji zewnętrznej i wewnętrznej; poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności. 4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. 5. Wybrane badania z obszaru edukacji i kształcenia. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7). Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą sie i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP. Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha. |
|
Notes: |
(in Polish) METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA Godziny kontaktowe - 25 Przygotowanie się do zaliczenia - 25 godzin. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2 |
Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 10 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination | |
Short description: |
(in Polish) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Full description: |
(in Polish) TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład: 1. Pojęcie uczenie się, kontrowersje wokół pojęcia uczenia się; rodzaje uczenia się: warunkowanie klasyczne, instrumentalne/sprawcze, uczenie się przez obserwację, wgląd, uczenie się jako przetwarzanie informacji. 2. Pamięć i uwaga w procesach uczenia się: rodzaje pamięci, reprezentacja wiedzy w pamięci długotrwałej (schematy, sądy, obrazy), metody zwiększenia efektywności zapamiętywania, zapominanie, rola hamowania pro- i retroaktywnego w uczeniu się. 3. Pozyskiwanie nowych informacji: znaczenie porządkowania treści, ukierunkowanie uwagi, strategie opracowywania informacji. 4. Wspieranie rozwiązywania problemów w trakcie nauczania: rodzaje problemów, algorytmiczne i heurystyczne rozwiązania problemów, rola pytań wspomagających i przykładu. 5. Przenoszenie efektów uczenia się na sytuacje pozaszkolne. 6. Motywacja uczniów do nauki: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, sposoby wzbudzania motywacji do nauki, rola ciekawości w uczeniu się, lęk a osiągnięcia szkolne, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności, bezradność intelektualna w szkole. 7. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. 8. Ocena efektów uczenia się: obiektywizm egzaminów, rzetelność i trafność egzaminów. Ćwiczenia: 1. Rola warunkowania klasycznego i instrumentalnego w procesie nauczania: warunkowanie lęku; rola kar i nagród w procesie uczenia się i kształtowania zachowania; uczenie się przez modelowanie i obserwację. 2. Metody sprzyjające i ułatwiające proces uczenia się i zapamiętywania; wykorzystanie wiedzy o magazynach i procesach pamięciowych w uczeniu się. 3. Motywowanie uczniów do nauki: rola motywacji zewnętrznej i wewnętrznej; poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań, atrybucja sukcesów i niepowodzeń, zjawisko samospełniającego się proroctwa i efekt wyuczonej bezradności. 4. Psychologiczne aspekty uczenia się i pracy w grupie. 5. Wybrane badania z obszaru edukacji i kształcenia. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdział: 3, 4, 5, 6, 7). Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą sie i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP. Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy Twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Holmes, J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. Szaurawski, M. (2007). Pamięć. Trening interaktywny. Łódź: Wydawnictwo Acha. |
|
Notes: |
(in Polish) METODY KSZTAŁCENIA Wykład, prezentacja pokaz. NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA Godziny kontaktowe - 25 Przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu - 25 godzin Łączna liczba godzin - 50 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2 |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 10 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska, Karolina Konopka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.