Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii oraz patologii układu nerwowego

General data

Course ID: SP-WPU1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii oraz patologii układu nerwowego
Organizational unit: Institute of Special Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

- ZNA :medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej, biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, podstawy neurologii, neonatologii oraz genetyki

- Zna podstawowe zagadnienia dotyczące budowy i funkcji układu nerwowego

- Zna czynniki uszkadzające układ nerwowy w kolejnych stadiach rozwoju i wpływ deprywacji sensorycznej na rozwój dziecka, w tym zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności, w tym sprzężonych

- Zna rodzaje zaburzeń neurorozwojowych, w tym dziecięce zaburzenia rozwojowe w typie afazji, mózgowe porażenie dziecięce

- Zna wpływ zaburzeń w sferze ruchowej na funkcjonowanie dziecka w pozostałych sferach

- Zna podstawy diagnozy pediatrycznej małegodziecka,w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju; choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Umie wymienić podstawowe dane dotyczące budowy i funkcji układu nerwowego

- Umie określić czynniki uszkadzające układ nerwowy w kolejnych stadiach rozwoju i wpływ deprywacji sensorycznej na rozwój dziecka

- Umie wymienić rodzaje niesprawności ruchowej ze szczególnym uwzględnieniem mózgowego porażenia dziecięcego

- Umie określić wpływ zaburzeń w sferze ruchowej na funkcjonowanie dziecka w pozostałych sferach

- Umie określić podstawy diagnozy pediatrycznej małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju; choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych; Potrafi współpracować w grupie ;Potrafi być otwartym, wrażliwym na potrzeby osób z niepełnosprawnością złożoną.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Grażyna Walczak
Group instructors: Grażyna Walczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Grażyna Walczak
Group instructors: Agnieszka Adameczek-Stolarska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

zaliczenie z oceną- sprawdzian pisemny

Full description: (in Polish)

Rozwój i dojrzewanie układu nerwowego i narządów zmysłów.

Czynniki niekorzystnie wpływające na rozwój.

Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka.

Najczęstsze zaburzenia w rozwoju wynikające z patologii układu nerwowego.

Wymagania wstępne dotyczą zdobycia podstawowej wiedzy w wyżej wymienionych zagadnieniach

Bibliography: (in Polish)

Kułakowska Z., Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu, Folium. Lublin, 2003

Borkowska M., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową. PZWL, Warszawa, 2012

Borkowska M., Zaułek, Warszawa, 2001

Szmigiel Cz., Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, AWF, Kraków, 2001.

Loska M. , Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym, WSiP, 2007

Notes: (in Polish)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)