Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych

General data

Course ID: SP-PWE1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; empatię; zachowania asertywne, agresywne i uległe; postawy, stereotypy, uprzedzenia; stres i radzenie sobie z nim; porozumiewanie się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania

psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Rajchert
Group instructors: Joanna Rajchert
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Iwona Omelańczuk
Group instructors: Iwona Omelańczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

Obecność na zajęciach

Aktywny udział w zajęciach

Egzamin końcowy

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych. Na zajęciach osoby studiujące będą miały okazję zapoznać się m.in. z modelami wychowania, czynnikami mającymi znaczenie w procesie wychowania oraz zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidulanych, w szczególności dotyczących temperamentu, osobowości i inteligencji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa 

• Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257).  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

• Strelau, J. (2007). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 523-560). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.  

• Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Literatura uzupełniająca: 

• Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 

Notes: (in Polish)

Godziny kontaktowe:

wykłady - 10h

ćwiczenia - 10h

Nakład pracy własnej -20h

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Katarzyna Knopp
Group instructors: Katarzyna Knopp
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidualnych, psychologii społecznej oraz psychologii wychowawczej.

Kryteria zaliczenia:

- Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział

- Egzamin końcowy

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych, a także z elementami psychologii społecznej. Na zajęciach poruszone zostaną m.in. takie tematy, jak: modele wychowania, środki oddziaływań wychowawczych, czynniki wpływające na skuteczność wychowania, znaczenie różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, osobowości i inteligencji w procesie wychowania i edukacji. Pokazane zostaną również możliwości aplikacji zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii wychowawczej i różnic indywidualnych do konkretnych problemów wychowawczych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa :

- Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne .

- Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dodatkowa:

- Aronson, E., Wilson, T., Akret, R. (2006). Psychologia społeczna: serce i umysł. Zysk i S-ka.

- Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257).  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

- Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Literatura uzupełniająca: 

• Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 

Notes: (in Polish)

Godziny kontaktowe:

wykłady - 10h

ćwiczenia - 10h

Nakład pracy własnej -20h

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- działania praktyczne

- studium przypadku

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 10 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Rajchert
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)