Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praktyczne kompetencje dyrektora

General data

Course ID: SP-PKD1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praktyczne kompetencje dyrektora
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 6.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

w skład przedmiotu wchodzą następujące podprzedmioty: Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką); Projektowanie pracy w szkole; Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych; Diagnoza efektów kształcenia; Praktyka zarządzania szkołą (placówką); Rozwiązywanie problemów; Procedury administracyjne; Krajoznawstwo i turystyka szkolna; Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny; Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych; Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli; Nadzór formalny i pedagogiczny

w procesie zarządzania jakością

Full description: (in Polish)

Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia

i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy

w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.

Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna.

Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.

Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja.

Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.

Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Słuchacz:

- posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia;

- zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna diagnozę, warunki i sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, podstawowe pojęcia dla istoty

diagnozowania potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia.

- zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach;

- zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;

- zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji;

- zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego;

- wie na czym polega adaptacja planów i programów nauczania, w tym: podręczników;

- zna zasady i formy praktyczne zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole.

- posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. kultury wypowiedzi;

- zna podstawowe pojęcia: język i jego funkcje, kultura języka (składniki), innowacje językowe i błędy językowe,

fonetyka, dykcja, etyka i estetyka słowa, manipulacja językowa, gatunków, stylów wypowiedzi;

- zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi;

- zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim;

- posiada elementarną wiedzę dot. środków przekazu w komunikacji językowej, urzędowej – w języku angielskim;

- posiada elementarną wiedzę dotyczącą kompozycji wypowiedzi w języku angielskim.

Umiejętności:

- potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów;

- umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego;

- jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji;

- umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej

i zewnętrznej;

- umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego;

- wie jak podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole;

- potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i (wybrane) w języku

angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji;

- umie jak efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące;

- potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i zarządzaniu

szkołą (placówką).

Kompetencje społeczne:

- preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;

- racjonalnie podchodzi do funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty, kontroluje zachowania własne,

pracowników i uczniów;

- kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;

- dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie

celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców;

- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;

- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;

- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;

- posiada świadomość odpowiedzialności za błędy wypowiedzi publicznych i medialnych;

- rozumie skutki społeczne podejmowanych ustaleń bilateralnych w języku polskim i angielskim.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów

Classes in period "Summer semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2020-02-29 - 2020-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 0 hours more information
Lecture, 0 hours more information
Coordinators: Michał Kwiatkowski
Group instructors: Krzysztof Gawroński, Teresa Serafin
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Summer semestr 2020/2021" (past)

Time span: 2021-02-22 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 0 hours more information
Lecture, 0 hours more information
Coordinators: Michał Kwiatkowski
Group instructors: Krzysztof Gawroński, Teresa Serafin
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

w skład przedmiotu wchodzą następujące podprzedmioty: Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką); Projektowanie pracy w szkole; Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych; Diagnoza efektów kształcenia; Praktyka zarządzania szkołą (placówką); Rozwiązywanie problemów; Procedury administracyjne; Krajoznawstwo i turystyka szkolna; Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny; Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych; Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli; Nadzór formalny i pedagogiczny

w procesie zarządzania jakością

Full description: (in Polish)

Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia

i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy

w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.

Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna.

Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.

Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja.

Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.

Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Notes: (in Polish)

egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów

Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 0 hours more information
Coordinators: Katarzyna Szostakowska
Group instructors: Janusz Barszczewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

Wiedza:

Słuchacz:

- posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia;

- zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach;

- zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;

- zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji;

- zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego;

- zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi;

- zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim;

Umiejętności:

- potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów;

- umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego;

- jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji;

- umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej;

- umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego;

Kompetencje społeczne:

- preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;

- kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;

- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;

- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;

- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne.

2. Role i zadania organów szkoły.

3. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach.

4. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych.

5. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą.

6. Kierowanie procesami społecznymi w szkole.

7. Badanie i kontrola realizacji zadań.

8. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy

w szkole w oparciu obowiązujące prawo.

9. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.

10. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

11. Planowanie i realizacja zadań pracowników.

12. Marketingowe zarządzanie szkołą.

13. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty.

14. System egzaminów zewnętrznych.

15. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole.

16. Komunikacja interpersonalna.

17. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. 18. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.

19. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych.

20. Badanie i kontrola realizacji zadań.

21. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

22. Plan zadań pracowników i jego realizacja.

23. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły.

24. Przykładowy projekt edukacyjny.

25. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.

26. Przykładowe rozwiązania marketingowe.

27. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego.

28. Działania integracyjne wokół celów szkoły.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Notes: (in Polish)

egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów

W skład przedmiotu wchodzą następujące przedmioty:

1. Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką);

2. Projektowanie pracy w szkole;

3. Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych;

4. Diagnoza efektów kształcenia;

5. Praktyka zarządzania szkołą (placówką);

6. Rozwiązywanie problemów;

7. Procedury administracyjne;

8. Krajoznawstwo i turystyka szkolna;

9. Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny;

10. Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych;

11. Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli;

12. Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością

Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 0 hours more information
Coordinators: Katarzyna Szostakowska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)