(in Polish) Praktyczne kompetencje dyrektora
General data
Course ID: | SP-PKD1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praktyczne kompetencje dyrektora |
Organizational unit: | Institute of Pedagogy |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
6.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) w skład przedmiotu wchodzą następujące podprzedmioty: Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką); Projektowanie pracy w szkole; Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych; Diagnoza efektów kształcenia; Praktyka zarządzania szkołą (placówką); Rozwiązywanie problemów; Procedury administracyjne; Krajoznawstwo i turystyka szkolna; Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny; Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych; Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli; Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością |
Full description: |
(in Polish) Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja. Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły. |
Bibliography: |
(in Polish) K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Słuchacz: - posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych); - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia; - zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych); - zna diagnozę, warunki i sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, podstawowe pojęcia dla istoty diagnozowania potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia. - zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach; - zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora; - zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji; - zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego; - wie na czym polega adaptacja planów i programów nauczania, w tym: podręczników; - zna zasady i formy praktyczne zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole. - posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. kultury wypowiedzi; - zna podstawowe pojęcia: język i jego funkcje, kultura języka (składniki), innowacje językowe i błędy językowe, fonetyka, dykcja, etyka i estetyka słowa, manipulacja językowa, gatunków, stylów wypowiedzi; - zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi; - zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim; - posiada elementarną wiedzę dot. środków przekazu w komunikacji językowej, urzędowej – w języku angielskim; - posiada elementarną wiedzę dotyczącą kompozycji wypowiedzi w języku angielskim. Umiejętności: - potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów; - umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego; - jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji; - umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej; - umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego; - wie jak podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole; - potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i (wybrane) w języku angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji; - umie jak efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące; - potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i zarządzaniu szkołą (placówką). Kompetencje społeczne: - preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej; - racjonalnie podchodzi do funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty, kontroluje zachowania własne, pracowników i uczniów; - kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań; - dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców; - dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera; - rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; - rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej; - posiada świadomość odpowiedzialności za błędy wypowiedzi publicznych i medialnych; - rozumie skutki społeczne podejmowanych ustaleń bilateralnych w języku polskim i angielskim. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów |
Classes in period "Summer semestr 2019/2020" (past)
Time span: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 0 hours
Lecture, 0 hours
|
|
Coordinators: | Michał Kwiatkowski | |
Group instructors: | Krzysztof Gawroński, Teresa Serafin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Summer semestr 2020/2021" (past)
Time span: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 0 hours
Lecture, 0 hours
|
|
Coordinators: | Michał Kwiatkowski | |
Group instructors: | Krzysztof Gawroński, Teresa Serafin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination | |
Short description: |
(in Polish) w skład przedmiotu wchodzą następujące podprzedmioty: Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką); Projektowanie pracy w szkole; Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych; Diagnoza efektów kształcenia; Praktyka zarządzania szkołą (placówką); Rozwiązywanie problemów; Procedury administracyjne; Krajoznawstwo i turystyka szkolna; Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny; Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych; Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli; Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością |
|
Full description: |
(in Polish) Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja. Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
|
Notes: |
(in Polish) egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów |
Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 0 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Szostakowska | |
Group instructors: | Janusz Barszczewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination | |
Short description: |
(in Polish) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW Wiedza: Słuchacz: - posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych); - zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia; - zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach; - zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora; - zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji; - zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego; - zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi; - zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim; Umiejętności: - potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów; - umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego; - jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji; - umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej; - umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego; Kompetencje społeczne: - preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej; - kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań; - dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera; - rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; - rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej; |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. 2. Role i zadania organów szkoły. 3. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach. 4. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. 5. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. 6. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. 7. Badanie i kontrola realizacji zadań. 8. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy w szkole w oparciu obowiązujące prawo. 9. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna. 10. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. 11. Planowanie i realizacja zadań pracowników. 12. Marketingowe zarządzanie szkołą. 13. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. 14. System egzaminów zewnętrznych. 15. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. 16. Komunikacja interpersonalna. 17. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. 18. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. 19. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. 20. Badanie i kontrola realizacji zadań. 21. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. 22. Plan zadań pracowników i jego realizacja. 23. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. 24. Przykładowy projekt edukacyjny. 25. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja. 26. Przykładowe rozwiązania marketingowe. 27. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. 28. Działania integracyjne wokół celów szkoły. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa. |
|
Notes: |
(in Polish) egzamin zbiorczy, prace zaliczeniowe z poszczególnych podprzedmiotów W skład przedmiotu wchodzą następujące przedmioty: 1. Podstawy prawne zarządzania szkołą (placówką); 2. Projektowanie pracy w szkole; 3. Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych; 4. Diagnoza efektów kształcenia; 5. Praktyka zarządzania szkołą (placówką); 6. Rozwiązywanie problemów; 7. Procedury administracyjne; 8. Krajoznawstwo i turystyka szkolna; 9. Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny; 10. Zarządzanie szkołą (placówką) w sytuacjach kryzysowych; 11. Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli; 12. Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością |
Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 0 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Szostakowska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.