Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metody socjotechniczne w zarządzaniu

General data

Course ID: SP-MSZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metody socjotechniczne w zarządzaniu
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 0.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności:

- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;

Kompetencje społeczne:

- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 6 hours more information
Coordinators: Michał Kwiatkowski
Group instructors: Małgorzata Pomianowska, Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Winter semestr 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-21
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 6 hours more information
Coordinators: Michał Kwiatkowski
Group instructors: Małgorzata Pomianowska, Monika Wawrzeńczyk, Marlena Zaborniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Full description: (in Polish)

Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika. Współzarządzanie zmianą.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 6 hours more information
Coordinators: Katarzyna Szostakowska
Group instructors: Marlena Zaborniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

Wiedza:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności:

- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;

Kompetencje społeczne:

- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Full description: (in Polish)

1. Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

2. Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania.

3. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły.

4. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

5. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.

6. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów.

7. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika.

8. Współzarządzanie zmianą.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 6 hours more information
Coordinators: Katarzyna Szostakowska
Group instructors: Marlena Zaborniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

Wiedza:

- zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami;

- zna zależności pomiędzy stylem kierowania a efektywnością dyrektora;

- posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej;

- wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora;

- zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);

Umiejętności:

- potrafi dokonać analizy własnych preferencji w zakresie stosowania stylów kierowania;

- potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych;

- umie różnicować style kierowania i analizować je pod kątem skuteczności i własnych preferencji;

- potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy;

- posiada umiejętność stosowania podstawowych strategii coachingu w pracy;

- potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych;

- umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej;

- potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;

Kompetencje społeczne:

- dostrzega znaczenie dwóch uzupełniający się aspektów w pracy dyrektora/ wizytatora: zarządzania i przywództwa;

- dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;

- rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły;

- rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła.

Full description: (in Polish)

1. Zarządzanie a przywództwo w praktyce szkolnej (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym).

2. Style kierowania a efektywność w procesie zarządzania.

3. Metody aktywnej współpracy z rodzicami i innymi partnerami szkoły.

4. Praca zespołowa: szanse i zagrożenia.

5. Warunki efektywnej współpracy dyrektora szkoły (placówki) z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.

6. Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów.

7. Coaching w pracy dyrektora i urzędnika.

8. Współzarządzanie zmianą.

Bibliography: (in Polish)

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Classes in period "Winter semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 6 hours more information
Coordinators: Katarzyna Szostakowska, Marlena Zaborniak
Group instructors: Marlena Zaborniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)