Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

Contruction of Measures

General data

Course ID: SD-1D-TNB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Contruction of Measures
Name in Polish: Tworzenie narzędzi badawczych
Organizational unit: The Maria Grzegorzewska University
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wiedza:

Zna etapy procesu badawczego.

Zna zasady przygotowywania narzędzi badawczych.

Umiejętności:

Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

Potrafi zaprojektować proces badawczy.

Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Full description: (in Polish)

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne.

2. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

Bibliography: (in Polish)

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę:

- Aktywności na zajęciach – efekt pracy składamy przez MS Teams – waga 30%

- Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS – waga 70%

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Classes in period "Summer semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2020-02-17 - 2020-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Anna Zajenkowska
Group instructors: Marcin Zajenkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semestr 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-21
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Coordinators: Anna Zajenkowska
Group instructors: Marcin Zajenkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Group instructors: Marcin Zajenkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat pomiaru w naukach społecznych. W trakcie omawiane będą zarówno podstawy teoretyczne tworzenia narzędzi badawczych, jak i praktyczne przykłady analiz danych ilościowych.

Doktoranci poznają podstawowe pojęcia pomiaru, nabędą umiejętność oceny narzędzi pomiarowych w naukach społecznych.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Tworzenie standardowych narzędzi do badań w naukach społecznych: podstawy teoretyczne.

2. Schemat wyjaśniania naukowego, operacjonalizacja.

3.Tworzenie wskaźników.

4. Analiza rzetelności i precyzja pomiaru.

5. Analiza trafności narzędzi.

6. Analiza czynnikowa.

7. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

Bibliography: (in Polish)

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Notes: (in Polish)

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć, analiza danych w programie SPSS.

Classes in period "Winter semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Korko
Group instructors: Małgorzata Korko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Wiedza:

-Zna etapy procesu badawczego.

-Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych.

-Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych.

Umiejętności:

-Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

-Potrafi zaprojektować proces badawczy.

-Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

-Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Full description: (in Polish)

Pełny opis (treści przedmiotu)

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne.

2. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

- Aktywności na zajęciach

- Kolokwium

Bibliography: (in Polish)

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Notes: (in Polish)

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć i kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS.

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Korko
Group instructors: Małgorzata Korko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

Ocena efektów kształcenia:

• Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej.

• Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej.

Efekty kształcenia

Wiedza:

• Zna etapy procesu badawczego.

• Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych.

• Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych, np. kwestionariusz ankiety, test/kwestionariusz, zadanie eksperymentalne.

Umiejętności:

• Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

• Potrafi zaprojektować proces badawczy.

• Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

• Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Full description: (in Polish)

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariusza ankieta, kwestionariuszy psychologicznych, scenariuszy wywiadów.

2. Projektowanie narzędzi badawczych.

- koncepcja teoretyczna narzędzia

- tworzenie pozycji testowych

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

- analiza rzetelności

- analiza trafności

Bibliography: (in Polish)

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Notes: (in Polish)

Metody kształcenia:

• Aktywności na zajęciach (indywidulane, w parach, w grupie).

• Praca z danymi z wykorzystaniem programu SPSS.

• Self-quizy do wykonania w domu.

Kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie sumy wyników procentowych uzyskanych za poszczególne komponenty, tj. z aktywności i kolokwium.

• Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej.

• Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej.

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Nakład pracy studenta

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w sali, 20 godzin na aktywności zadane do domu, 15 godzin na przygotowanie do kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)