Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

Aniversity as an Organization and Educational Institution

General data

Course ID: SD-1D-SJO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Aniversity as an Organization and Educational Institution
Name in Polish: Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna
Organizational unit: The Maria Grzegorzewska University
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych źródeł uniwersytetu, jego współczesnych modeli i kontekstu funkcjonowania.

Umiejętności

Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą różnych modeli organizacyjnych uniwersytetu oraz zna ich konsekwencje dla warunków uprawiania nauki.

Full description: (in Polish)

1. Uniwersytet jako organizacja: struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy, kontekst funkcjonowania (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim).

2. Uniwersytet jako instytucja edukacyjna: nauczyciel akademicki (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków), programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia, jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 6 hours more information
Coordinators: Anna Zajenkowska
Group instructors: Dorota Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Winter semestr 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-21
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 6 hours more information
Coordinators: Anna Zajenkowska
Group instructors: Dorota Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 6 hours more information
Coordinators: Dorota Jankowska
Group instructors: Dorota Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

Aktywny udział w panelu na temat:

- Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych

lub:

- Czego dziś uczą uczelnie wyższe i studia - z perspektywy doktorantów.

Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji.

Bibliography: (in Polish)

Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit.

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja.

Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36.

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127.

Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a

http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek.

Classes in period "Winter semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 6 hours more information
Coordinators: Dorota Jankowska
Group instructors: Dorota Jankowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

Aktywny udział w panelu na temat:

- Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych

lub:

- Organizacja uczelni akademickiej - w labiryncie tradycyjnych wzorów i formalnych procedur (z perspektywy doktoranta)

Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji.

Full description: (in Polish)

1. Uczelnie akademickie jako organizacje:

Konteksty kulturowe: historia szkół wyższych i kultura akademicka;

Konteksty społeczno-polityczne funkcjonowania uczelni wyższych (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim).

Struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy w Akademii.

2. Uczelnia akademicka jako instytucja edukacyjna:

Nauczyciel akademicki i doktorant w procesie kształcenia (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków)

Programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia

Jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania w Akademii.

3. Krytyczna analiza praktyk funkcjonowania uczelni jako organizacji i instytucji edukacyjnej. Propozycje doskonalące codzienność akademicką.

Bibliography: (in Polish)

Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit.

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja.

Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36.

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127.

Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a

http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek.

Notes: (in Polish)

Metody zajęć:

Wykład obudowany prezentacją multimedialną. Przeprowadzenie panelu dyskusyjnego, podczas którego doktoranci odnoszą się do wskazanej literatury, rekomendując wybrane pozycje oraz odnoszą się do problemu, stanowiącego temat panelu.

W ramach zajęć doktoranci realizuja :

godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz..

zapoznają się z literaturą przedmiotu: 12 godz.,

przygotowują rekomendacje wybranej pozycji z podanego zestawu literatury: 3 godz.,

przygotowują się do panelu w tym konsultują swoje stanowiska z prowadzącą: 5 godz.

Razem : 26 godz.., co odpowiada 1 ECTS.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-18
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 6 hours more information
Coordinators: Danuta Uryga
Group instructors: Danuta Uryga
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Short description: (in Polish)

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

- wymianę myśli w toku zajęć

- esej w oparciu o efekty wspólnej pracy analitycznej i wskazane lektury

Full description: (in Polish)

Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej).

Bibliography: (in Polish)

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Notes: (in Polish)

Metody zajęć:

Kierowana dyskusja, analityczna praca zespołowa

W ramach zajęć doktoranci realizuja :

godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz..

przygotowanie do zajęć: 4 godz.

tworzenie eseju (w tym: zapoznanie się z literaturą przedmiotu): 14 godz.

Razem : 24 godz., co odpowiada 1 ECTS.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)