Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja dziecka do żłobka i klubu dziecięcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-ADZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptacja dziecka do żłobka i klubu dziecięcego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 9 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Charakterystyka procesów adaptacyjnych, które mogą wystąpić u dziecka do lat 3 – pożądany i niepożądany przebieg procesu adaptacji. Organizacja pracy żłobka i klubu dziecięcego mająca na celu zniwelowanie trudności adaptacyjnych u dzieci. Współpraca z rodzicami dzieci, które rozpoczynają wychowanie żłobkowe lub proces adaptacji przebiega w ich przypadku niepomyślnie. Determinanty przebiegu procesu adaptacji. Rodzice w procesie adaptacji dziecka – ich wiedza, oczekiwania, trudności i sposoby radzenia sobie z trudnościami dziecka i własnymi w procesie adaptacji dziecka. Zapobieganie trudnościom w procesie adaptacji

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/studentka zna i rozumie proces adaptacji dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.

Umiejętności

Student/studentka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne środowisko opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjne dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka do lat 3.

Kompetencje społeczne

Student/studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za proces adaptacji dziecka do żłobka lub klubu dziecięcego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium z treści przedmiotu.

Ocena z pracy końcowej, napisanej na podstawie obserwacji i wywiadów z opiekunkami w żłobku.

Pełny opis:

1. Zasady organizacji adaptacji w taki sposób, aby móc poświęcić uwagę każdemu dziecku.

2. Współpraca z rodzicami i możliwości ich pobytu w placówce podczas adaptacji.

3. Działania ułatwiające dzieciom adaptację.

4. Budowanie relacji z dzieckiem, z poszanowniem jego potrzeb.

5. Gotowość dziecka do żłobka.

6. Adaptacja i jej znaczenie dla zdrowia i rozwoju dzieci.

7. Sytuacje trudne podczas adaptacji.

Literatura:

Obowiązkowa:

Brazelton, Sparrow, Rozwój dziecka 0 -3, GWP, Sopot 2013

Jegier, Kurelska, Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku

Uzupełniająca:

Jegier (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie.

Mikler-Chwastek (red.) Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci

Uwagi:

dyskusja, symulacja, zajęcia praktyczne w żłobku

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych: 15 wykładów i 15 ćwiczeń

Przygotowanie do zajęć: 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 15

Opracowanie planu pracy - 10

Liczba punktów ECTS: 3

Zaliczenie - praca

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)